معاون بین‌الملل و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: سیاست راهبردی جمهوری اسلامی تجدید حیات تمدن اسلامی است که این سیاست با عزم راسخ مسئولان و پژوهشگران علمی دنبال می‌شود.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، علاءالدین بروجردی در نشست هم‌اندیشی دانشگاه آزاد اسلامی و مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در شیراز، اظهار کرد: این که جمهوری اسلامی در طی چهار دهه گذشته با اقتدار در مقابل آمریکا ایستاده و سر خم نکرده است مدیون همین سیاست راهبردی جمهوری اسلامی (تجدید حیات تمدن اسلامی) هستیم.

او بیان داشت: ما در مصاف بسیار سخت و پرهزینه تسلط بر دانش‌های نوین جهان با آمریکای انحصارگرا و غربی که مزاحم پیشرفت کشور‌های اسلامی است، قرار گرفتیم، اما توانسته‌ایم در این مسیر پیروز شویم.

بروجردی عنوان داشت: ما حتی در دانش پیچیده هسته‌ای موفق شدیم و خوشبختانه توانستیم از صفر تا صد این دانش را فرا بگیریم و بر این دانش مسلط شویم. این مسئله مهمی است که باعث شده است آمریکا شکست بخورد و حتی شکست خود را اعلام کند. عامل اساسی این تفکر، بینش و نگاه همان جمله ما می‌توانیم است و که ما را یک نوع وادادگی در مقابل غرب، به یک خودباوری قدرتمندانه ملی رساند.

معاون بین‌الملل و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی ابراز کرد: ما باید با تلاش بیشتر و عزم راسخ عقب‌ماندگی‌ها را جبران کنیم تا بتوانیم در آینده‌ای نزدیک افتخارآفرینی‌های بیشتری را در سطح جهان رقم بزنیم.

او گفت: جمهوری اسلامی ایران باید بتواند در عرصه تولید علم در سطح جهان تأثیرگذار باشد، هرچند فاصله زیادی با دانشگاه نسل سوم دنیا داریم، اما با توجه به استعداد و ظرفیت عظیم برون مرزی شتاب بسیار خوبی در رشد علمی داشته ایم.

بروجردی بیان داشت: به دلیل اینکه برخورداری از دانشجو‌های غیرایرانی در آینده سازی کشور‌ها نقش بسیار مهمی دارد، یکی از مهمترین سیاست‌های ما در دانشگاه آزاد اسلامی افزایش جمعیت دانشجوی غیرایرانی است.

معاون بین‌الملل و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: سال گذشته در زمینه جذب دانشجوی غیرایرانی ۵۰۰درصد رشد داشته ایم و توانستیم تعداد دانشجو‌های خارجی را پنج برابر افزایش دهیم و این رکورد در نیمسال اول شکسته شد و امسال بیش از ۱۸هزار دانشجوی خارجی را جذب کردیم.

بروجردی اظهار داشت: واحد علوم تحقیقات فارس، ظرفیت بسیار عظیمی است که مغفول مانده است؛ لذا ما تصمیم گرفتیم این واحد را به عنوان یک واحد بین المللی فعال کنیم و قرار شد بین ۱۰۰۰تا ۲۰۰۰ دانشجوی غیرایرانی را جذب کنیم.

معاون بین‌الملل و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: کشور ما با وجود مؤسسه استنادی علوم (ISc) و پایش علم و فناوری، متولی سنجش علم کشور‌های جهان است.

بروجردی اعلام کرد: دانشگاه آزاد اسلامی اطلاعات محققان، پژوهش ها، واحدها، نشریات خود را در اختیار ISC قرار خواهد داد تا مورد ارزیابی و رتبه بندی قرار گیرند، اما انتظار دارد این اطلاعات در اختیار رتبه بندی‌های غربی و انگلیس و آمریکا از جمله رتبه بندی تایمز و لایدن و QS قرار نگیرد.

او با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی تاکنون بیشترین همکاری را با رتبه بندی شانگ‌های داشته است، گفت:اینکه وزرای علوم کشور‌های اسلامی ISC را به عنوان «مقر دائمی سنجش علم کشور‌های اسلامی» انتخاب کرده اند بسیار باعث مباهات برای کشور ما و شهر پرآوازه شیراز است.

بروجردی افزود: کشور ما با کمک ISC باید از ظرفیت‌های برون مرزی از جمله استادان ایرانی خارج از کشور بهره‌مند شود.

او یادآوری کرد: درصدد هستیم که ارتباط دانشگاه آزاد اسلامی با مؤسسه استنادی علوم isc را که ظرف چند سال گذشته ضعیف‌تر شده تقویت کنیم.

این مسئول اظهار داشت: در حال حاضر موسسه استنادی علوم (ISC) و پایش علم و فناوری با رشد شتابنده‌ای در حال حرکت به جلو است و دانشگاه آزاد اسلامی در نظر دارد ارتباطاتش را با این مؤسسه گسترده‌تر کند.

معاون بین‌الملل و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد: با توجه به اهمیت فعالیت‌های برون مرزی این دانشگاه، شاخه‌های دانشگاه آزاد اسلامی در بیروت، دوبی و افغانستان و ... فعال هستند که همه آن‌ها به عنوان پایگاه‌های جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور محسوب می‌شوند.

بروجردی ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی از ۲۴ هزار هیأت علمی ثابت و تمام وقت برخوردار است همچنین واحد علوم تحقیقات بیش از سی نشریه معتبر علمی را در اختیار دارد.

معاون بین‌الملل و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی افزود: با توجه به تأکید رهبرمعظم انقلاب اسلامی لازم است جایگاه زبان فارسی در سطح جهان پیشرفت کند. بر همین اساس دانشگاه آزاد اسلامی فراگیری زبان فارسی را یکی از شروط تحصیل برای دانشجویان غیر ایرانی قرار داده است که این نیز همراستا با یکی از اهداف مهم موسسه استنادی علوم (ISC) و پایش علم و فناوری است.

او یادآوری کرد: از اینکه در حدود چهار هزار نشریه جهان در ISC نمایه می‌شوند به کشور خود می‌بالیم. این یک افتخار فراملی و جهانی است.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.