وزیر امورخارجه ایرلند در مصاحبه‌ای مدعی شد توسعه تسلیحات هسته‌ای ازسوی ایران موجب دشواری در احیای توافق هسته‌ای شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «سایمون کاونی» وزیر خارجه ایرلند، در مصاحبه با نشریه صهیونیستی جروزالم پست، مدعی شد توسعه تسلیحات هسته‌ای ایران باعث شده تا احیای توافق هسته‌ای با مشکل مواجه شود.

او که پیش از دیدار با «یائیر لاپید» همتای صهیونیست‌ خود با این نشریه صحبت می‌کرد، در ادامه مدعی شد: «ایران هرروز از توافق هسته‌ای دور می‌شود و در حال توسعه ظرفیت هسته‌ای خود خارج از توافق برجام است. آن‌ها دیگر در هیچ زمینه‌ای به این توافق نزدیک نیستند.»

او پیشتر نیز گفته بود: «اینجا بحث زمان مطرح می‌شود که باید آن را در نظر گرفت. اگر این عدم انطباق ازسوی ایران ادامه داشته باشد، در آینده کشورهای این توافق خواهند پرسید که آیا این معاهده می‌تواند پاسخگوی هدفی که برای آن طراحی شده باشد؟»

سایمون کاونی در ادامه مدعی شد که ایرلند نقش مهمی در احیای توافق دارد و از آن حمایت می‌کند.

ایرلند از ۱ ژانویه ۲۰۲۱ (۱۲ دی ۱۳۹۹) یک دوره دوساله عضویت در شورای امنیت سازمان ملل را آغاز کرده است. این کشور به عنوان تسهیل کننده قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت فعالیت می‌کند، قطعنامه‌ای که برجام ذیل آن تصویب شده است.

اکنون کاونی در این مصاحبه با اشاره به این نقش ایرلند گفت: «ما تلاش می‌کنیم طرف‌های مختلف را در وین گردهم آوریم، ما معتقدیم که اگر بتوان به توافقی دست یافت، کمکی مثبت به ثبات خواهد کرد. همچنین شکست در احیای این توافق باعث ایجاد بی‌ثباتی در منطقه می‌شود و منجر می‌شود این تمایل به باقی کشور‌های منطقه که تمایل به افزایش انرژی هسته‌ای خود دارند نیز سرایت کند.»

او سپس اشاره به غنی‌سازی اورانیوم ایران تا ۶۰ درصد داشت و مدعی شد: «بنابراین خطر بسیار است. اکنون زمان مسئله مهمی است، و این اهمیت برای اسرائیل هم کم نیست، زیرا بار‌ها با وزرای اسرائیلی صحبت کرده‌ایم و می‌دانم که مسائل پیرامون برجام را از نزدیک و با دقت زیر نظر دارند.»

این مقام ارشد ایرلند سپس مدعی شد که نکته حائز اهمیت آن است که آیا ازسرگیری مذاکرات وین به پیشرفتی در این زمینه منجر خواهد شد یا نه.

تاکنون ۶ دور مذاکره میان ایران و طرف‌های برجامی در وین برگزار شده است، اما امشب «علی باقری کنی» معاون سیاسی وزارت امور خارجه کشورمان، اعلام کرد: «در تماس تلفنی با آقای انریکه مورا، آغاز مذاکرات با هدف لغو تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی، در روز ۸ آذرماه در وین مورد موافقت قرار گرفت.»

وزارت خارجه آمریکا با استقبال از اعلام تاریخ ازسرگیری مذاکرات وین، اعلام کرد که این کشور در مذاکرات هسته‌ای پایان نوامبر شرکت می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۴ ۱۳ آبان ۱۴۰۰
رو که نیست سنگ پای قزوینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۷ ۱۳ آبان ۱۴۰۰
ساکت ...بابا توام که...
آخرین اخبار