با توسعه بخش کشاورزی می‌توان جمعیت ۷۰۰میلیونی نفری اطراف ایران را از جهت تنوع غذایی و محصولات استراتژیک تامین کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد،  حجت‌الاسلام امیرقلی جعفری عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی ساعتی پیش در دیدار اعضای کمیسیون کشاورزی با امام جمعه شهرکرد گفت:با توسعه بخش کشاورزی می‌توان جمعیت ۷۰۰میلیونی نفری اطراف ایران را از جهت تنوع غذایی و محصولات استراتژیک تامین کرد.

او با اشاره به اهمیت حوزه کشاورزی در امنیت غذایی و امنیت ملی با اشاره به اینکه تاکنون بخش کشاورزی در کشور مغفول مانده است افزود:سرمایه‌گذاری در حوزه کشاورزی در این چند سال مورد غفلت قرار گرفته است و در صورتی که ۱۰درصد سرمایه‌گذاری حوزه صنعت در بخش کشاورزی انجام می‌شد وضعیت اقتصادی کشور بهتر از وضع کنونی بود.

حجت‌الاسلام جعفری به اقلیم کشور و استان چهارمحال و بختیاری و ظرفیت بی‌بدیل کشور در حوزه کشاورزی اشاره کرد و گفت:با توسعه بخش کشاورزی می‌توان جمعیت ۷۰۰میلیونی نفری اطراف ایران را از جهت تنوع غذایی و محصولات استراتژیک تامین کرد.


بیشتر بخوانید


عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: بخش کشاورزی در چهارمحال و بختیاری با ظرفیت بالای منابع آبی و طبیعی دارای اهمیت است و این امر در سند توسعه استان نیز دیده شده، اما از این ظرفیت به خوبی استفاده نشده است.

او به تامین آب به خصوص آب پایدار به عنوان مهمترین مشکل استان چهارمحال و بختیاری اشاره کرد وگفت: در سفر اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی، معاونان وزیر نیرو، جهاد کشاورزی، سازمان حفاظت محیط زیست و مدیران حوزه زاینده‌رود و کارون به بررسی مشکلات استان پرداخته می‌شود.

چهارمحال و بختیاری از امشب میزبان اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس است که به بررسی مسایل حوزه آب، کشاورزی و دامپروری استان خواهند پرداخت.

در این سفر ۲ روزه تمام اعضای کمیسیون به حوزه‌های انتخابی استان سفر خواهند کرد و از نزدیک از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های این حوزه‌ها آشنا و تنش‌های آبی در استان و همچنین با تنش‌های حوزه محیط زیست، جنگل و مرتع، حوزه سد‌ها و تالاب‌های استان و طرح‌های حوزه کشاورزی و دامپروری و محیط زیست آشنا خواهند شد.

اعضای این کمیسیون با بازید از این طرح‌ها با چالش‌ها و فرصت‌های استان آشنا در پایان سند سفر نیز در استان تدوین و تنظیم خواهد شد.

چهارمحال و بختیاری ۱۰ شهرستان با نزدیک به یک میلیون نفر جمعیت دارد.

وزارت نیرو اراده برنامه ریزی و حل مشکلات آبی استان چهارمحال و بختیاری را به مسئولان این استان برگرداند

در این نشست احمد راستینه نماینده مردم شهرستان‌های شهرکرد، بن و سامان در مجلس شورای اسلامی گفت: مظلومیت مردم استان چهارمحال و بختیاری این است که آقای کریمی مدیر کل آب منطقه‌ای استان چهارمحال و بختیاری می‌گوید: با نامه سازمان بازرسی به دستور وزارت نیرو، با یک مصوبه شورای عالی آب و به بهانه زاینده رود، حق اجرا و تخصیص آب ۳۱ طرح کشاورزی با مجوز قانونی از سال ۸۹ را به استان نمی‌دهد.

او افزود: این درحالیست که ده سال است مردم با شرکت تعاونی تشکیل داده سرمایه آورده اند هیچ کس هم پاسخگو نیست کل سهم استان چهارمحال و بختیاری از زاینده رود، ۱۰ درصد منابع اب است و ۹۰ درصد وارد استان همجوار می‌شود.

راستینه با بیان اینکه: وزارت نیرو اجازه برنامه ریزی برای حل مشکلات اب ستان را به مدیران استان نمی‌دهد افزود: چطور می‌توان تحلیل کرد که استانی ۱۱ درصد منابع آب کشور را داشته باشد، سرچشمه سه رودخانه بزرگ کشور است، اما ۱۱ دشت ممنوعه و ممنوعه بحرانی دارد.

او گفت: مدیرکل آب منطقه‌ای استان باید بگوید چه برنامه‌ای برای این دشت‌ها دارد، اما اجازه فکر کردن،  ارائه  و اجرای طرحی را ندارد.

راستینه اظهار داشت: نکته دوم اینکه با توجه به اینکه دو پایه اشتغال ما کشاورزی و دامپروری است در لایحه بودجه تسهیلات اشتغال آسان سهم این استان ویژه دیده شود.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار