مرتضی احمر نویسنده کتاب " یادگار" داستان خانواده انقلابی ایرانی را از زبان پدربزرگ صد ساله آن روایت می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، کتاب «یادگار» ؛ روایتی داستانی از خاطرات شهدای خانواده یادگاری است که به قلم مرتضی احمر به رشته تحریر در آمده است. این کتاب با داستان‌های شهر خنداب شروع می‌شود و در ادامه به خاطرات خاندان یادگاری می‌رسد. راوی از خدمات مفید خاندان یادگاری برای شخصیت اول داستان یعنی علیرضا می‌گوید.

یادگار از اتحاد و همدلی و به فکر یکدیگر بودن می‌گوید و حرفش این است که می‌توان مانند گذشته‌ها هنوز هم به فکر یکدیگر بود. " یادگار " شما را با زندگی پیرمرد صد ساله انقلابی که راوی اتفاقات مهمی نظیر ماجرای کشف حجاب، سفر رضاخان به همدان، قیام میرزاکوچک خان، حوادث انقلاب قبل از پیروزی و اثر آن در این منطقه و حوادث بعد از انقلاب همچون قیام خلق مسلمان است، آشنا می‌کند. ملا محمد یادگاری، پیرمرد صد ساله انقلابی با وجود تقدیم کردن چند تن از فرزندانش به انقلاب باز هم خود را به انقلاب بدهکار می‌داند.

در این کتاب علاوه بر اینکه به زندگی کوچکترین شهید شهرستان خنداب یعنی شهید علی یادگاری می‌پردازد و شش تن از دیگر شهیدان خاندان یادگاری را معرفی می‌کند. مرتضی احمر از ارتشی قهرمان و مخلص اکبرآقا یادگاری می‌گوید.

شهید حسین یادگاری را برای خوانندگان قصه‌ها حکایت می‌کند. از مسعود یادگاری می‌گوید که روزی با نذر و نیاز به امام‌زاده مسعود خنداب به این دنیا قدم گذاشته است و روزی دیگر هم در شلمچه و در سه راهی شهادت آسمانی شده است. خواندن قصه‌های دو قلو‌های شهید مجید و سعید یادگاری می‌تواند توجه شما را جلب کند. در نهایت این کتاب با روایت‌هایی از شهید احمر اسدالله یادگاری و شهید علی یادگاری به پایان می‌رسد.

در بخش‌هایی از این کتاب آمده است:

" پسرم! خاندان یادگاری مثل خیلی از خاندان‎‌ها و خانواده‎‌های دیگر در همین کشور و شهر زندگی می‌‎کنند؛ ولی یک رازی در زندگی و منش خود دارند، آن‌هم زندگی دینی است که انتخاب کرده‎اند. پسرم! لقمۀ حلال خیلی در نحوۀ زندگی تأثیر دارد. وقتی حضرت علی‏اکبر ۷ از پدرش پرسید: «پدرجان! چرا این‎‌ها جلوی شما شمشیر کشیده‎اند و حرف حق را نمی‌‎فهمند؟» حضرت فرمود: «شکم‎‌های این‎‌ها با لقمۀ حرام پر شده.» یعنی اثر لقمۀ حرام به آنجا می‌‎کشد که شخص حرف حق را نمی‌‎شنود و جلوی امام زمانش می‌‎ایستد. پس عزیزم! وقتی وقف در این خاندان رواج دارد و به‎راحتی اموال خود را در راه رضای خدا وقف می‌‎کنند، طبیعی است که فرزندان و نوادگانشان، افرادی مؤمن و معتقد و انقلابی باشند و اهل جبهه و جنگ شوند. "

کتاب " یادگار" در قطع رقعی و ۱۹۲ صفحه به قلم مرتضی احمر به رشته تحریر در آمده که به تازگی توسط انتشارات شهید کاظمی روانه بازار چاپ شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار