معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی سبزوار گفت: قنات اصلی روستای آریان سبزوار به طول ۵ هزار و ۲۷۰ متر و دبی ۱۵ لیتر بر ثانیه در سه فاز اجرایی پس از ۵۰ سال احیاء شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، علی اصغر امانیان معاون سازمان و مدیر جهاد کشاورزی سبزوار گفت: قنات اصلی روستای آریان با عمق مادر چاه ۱۳۰ متر و ۱۱۶ حلقه و دبی ۱۵ لیتر بر ثانیه با مشارکت مدیریت جهاد کشاورزی سبزوار و همکاری مالکین در سه فاز اجرایی پس از ۵۰ سال احیا شده است.


بیشتر بخوانید


او با بیان اینکه هم اکنون دبی استحصالی آن ۶۰ لیتر بر ثانیه است، افزود: افزایش ۴ برابری دبی قنات موجب خوشحالی و افزایش امید اهالی این روستا شده است که با برنامه ریزی صحیح و مدیریت آب این قنات بزودی شاهد شکوفایی و توسعه کشاورزی این روستا خواهیم بود.

مدیر جهاد کشاورزی سبزوار ادامه داد: کاهش بارندگی و خشکسالی از مهم‌ترین چالش‌هایی است که اکنون با آن روبرو هستیم بنابراین، توجه به احیاء و مرمت قنوات، توسعه سامانه‌های نوین آبیاری، تغییر الگوی کشت به سمت گیاهان کم آب طلب و احیا و تقویت آبخیزداری جهت تقویت سفره‌های زیرزمینی از جمله راهکار‌ها برای جلو گیری از خشک شدن قنات می‌توان برشمرد.

انتهای پیام//ح.ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.