رییس اداره حفاظت محیط زیست مریوان گفت: حجم آب دریاچه زریبار این شهرستان نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به طور میانگین ۴۰ درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج،ابراهیم همت بلند رییس اداره حفاظت محیط زیست مریوان اظهار داشت: امسال در مقایسه با سال گذشته، ۲۰ میلیون مترمکعب از حجم آب دریاچه زریبار مریوان کم شده است.

همت بلند ظرفیت دریاچه زریبار مریوان را ۶۰ میلیون مترمکعب اعلام کرد و افزود: علیرغم خشکسالی به دلیل تغذیه دریاچه از چشمه‌های کف آن، زریبار وضعیت قابل قبولی دارد و اکوسیستم آبی این تالاب زنده و پویا است.

او یادآور شد: وجود چاه‌های زیاد اطراف دریاچه برای تامین آب بخش کشاورزی و شرب، اثر خشکسالی را بر زریبار بیشتر کرده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مریوان تاکید کرد: از آنجاییکه زریبار، محیطی بسته است و آب در آن جریان ندارد، میزان خودپالایی آن کاهش می‌یابد و آلودگی‌های اطراف هم تغذیه گرایی آب را افزایش داده است.

همت بلند ادامه داد: در حال حاضر فاضلاب سه روستای ضلع شرقی زریبار وارد این تالاب شده و شبکه فاضلاب روستا‌های ضلع غربی هم مشکل دارد و در شرایط بارندگی، مقداری از آن سرریز و وارد دریاچه می‌شود.

او با اشاره به تاثیرگذار بودن ورود فاضلاب به دریاچه بر رشد و تقویت نیزارها، اضافه کرد: آلودگی آب زریبار باعث می‌شود در نواحی‌ای که نیزار در آن وجود نداشت، این گیاه در آن رشد کند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مریوان آتش سوزی در نیزار‌ها را از جمله عوامل افزایش آلودگی در این دریاچه عنوان کرد و افزود: علاوه بر ورود فاضلاب، سوختن مکرر نیزارها، باعث برگشت مواد معدنی داخل لاشه نیزار‌ها به آب، افزایش پتاسیم و فسفاف درون آب و تغذیه‌گرایی و آلودگی بیشتر دریاچه می‌شود.

نابودی بیش از ۲۰۰ هکتار از نیزار‌های دریاچه زریبار

همت بلند با اشاره به از بین رفتن بیش از ۲۰۰ هکتار از نیزار‌های زریبار از ابتدای امسال بر اثر وقوع حریق خبر داد و گفت: با پایش انجام شده ۷۰ درصد آتش سوزی‌ها در همان ابتدا مهار شد، اما ۶ مورد آتش سوزی از کنترل خارج و باعث خسارات زیادی شد.

او یادآور شد: محدوده دریاچه زریبار به صورت شبانه روزی توسط دوربین‌های پیشرفته در بخش‌های مربوط به استفاده از آب در بخش کشاورزی، زمین خواری و آتش سوزی کنترل می‌شود.

رییس اداره حفاظت محیط زیست مریوان به طرح جامع مدیریت زیست بومی اشاره کرد و اظهار داشت: براساس این طرح، وظایف همه دستگاه‌های دولتی، غیردولتی و سازمان‌های مردم نهاد مشخص شده، اما بیشتر ادارات مرتبط، تمایلی به اجرای مسئولیت‌های خود ندارند.

انتقال فاضلاب خاکستری سه روستای ضلع شرقی دریاچه زریبار به شبکه فاضلاب شهری مریوان و ضرورت همکاری جهاد کشاورزی در زمینه ممانعت از ساخت و ساز‌های غیرمجاز، جلوگیری از ورود فاضلاب به تالاب توسط شرکت آب و فاضلاب، مهمترین مواردی بود که او به آن اشاره کرد.

انتهای پیام/م

برچسب ها: زریوار ، کردستان ، دریاچه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.