رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: امسال کمتر از ۱۰۰ هزار نفر این دانشگاه را برای ادامه تحصیل انتخاب کرده‌اند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، محمدحسین امید رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در سفر به شهرکرد اظهار داشت: ۷۵ درصد از ظرفیت پذیرش دانشجو در این دانشگاه در سال تحصیلی جاری خالی مانده است که بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده از این پس مرکزی بابت کمبود دانشجو حذف نمی‌شود بلکه رشته‌های تحصیلی در آن مرکز تغییر خواهد کرد.

او ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه علمی کاربردی در سال تحصیلی جاری را ۴۰۰ هزار نفر اعلام کرد و افزود: امسال کمتر از ۱۰۰ هزار نفر این دانشگاه را برای ادامه تحصیل انتخاب کرده‌اند که این موضوع موجب شده است برخی مراکز نتوانند در تعدادی از کد رشته‌ها دانشجو جذب کنند.


بیشتر بخوانید


امید درباره ضرورت ساماندهی مراکز دانشگاهی و برخی اظهارنظر‌ها برای حذف تعداد بیشتری از مراکز علمی کاربردی به دلیل کاهش کیفیت آموزشی و کمبود متقاضی تصریح کرد: تعداد مراکز دانشگاه علمی کاربردی در سه سال اخیر با توجه به ضرورت ساماندهی این مراکز از یک هزار و ۷۵ به ۵۸۰ مرکز کاهش یافته است و در ادامه نیز اگر مرکزی پس از مهلت یک‌ساله نتواند در ارزیابی سالیانه شاخص‌های کیفی رتبه بالاتر از سطح‌بندی چهار را به دست آورد از مجموع مراکز این دانشگاه حذف خواهد شد.

او با تاکید بر اینکه مراکز با کیفیت بالای آموزشی حتی با حداقل دانشجو نیز حمایت می‌شوند و حذف مراکز در آینده تنها به دلیل نبود کیفیت آموزشی انجام خواهد شد، یادآور شد: در زمینه ساماندهی رشته‌های تحصیلی این دانشگاه نیز در ۲ سال اخیر حدود ۲۰۰ رشته از فهرست پذیرش دانشجو در دانشگاه علمی کاربری خارج شدند و امسال نیز در برخی رشته‌ها تقاضا به صفر رسیده است که این کد رشته‌ها نیز در سال آینده حذف می‌شوند.

۹۳ درصد پذیرفته‌شدگان سال‌های ۹۸ و ۹۹ دانشگاه علمی کاربردی را افراد غیر شاغل تشکیل می‌دهند

امید در ادامه در خصوص افزایش آمار کارمندان در میان پذیرفته‌شدگان این دانشگاه و کاهش کیفیت آموزش‌ها گفت: در یک مقطعی این اتفاق روی داد و این موضوع را انکار نمی‌کنیم، اما از سال ۹۸ سهمیه پذیرش شاغلین در دانشگاه علمی کاربردی به منظور ایجاد فرصت برای افراد جویای مهارت و شغل، حذف شد.

او همچنین در پاسخ به این سوال که چه تعداد از دانش‌آموختگان دانشگاه علمی کاربردی موفق به ورود به بازار کار و بافتن شغل مناسب شده‌اند، نیز یادآور شد: بین ۷۲ تا ۷۵ درصد از دانش‌آموختگان تا سال ۹۹ مشغول به کار شده‌اند که از این تعداد حدود ۴۰ درصد در شغل مرتبط با رشته تحصیلی خود فعالیت می‌کنند.

امید اشتغال فارغ‌التحصیلان این دانشگاه در مشاغل مرتبط با رشته تحصیلی را به معنی بهره‌وری کافی دانش‌آموختگان از آموزش‌های مهارتی و علمی دانست و اظهار داشت: در صورتی که فرد در زمان تحصیل مهارت کافی را به دست آورد می‌تواند علاوه بر ایجاد شغل برای خود به کارآفرینی نیز بپردازد.

۱۵۰ رویداد شتاب در ۱.۵ اخیر در دانشگاه علمی کاربردی برگزار شد

رئیس دانشگاه علمی کاربری در ادامه به توسعه مراکز نوآوری در این دانشگاه نیز اشاره کرد و گفت: تعداد این مراکز از ۱۰ مرکز در سال ۹۵ به ۲۵۰ مرکز در سال ۱۴۰۰ رسیده است که ظرفیت مناسبی برای پرداختن به ایده‌های دانشجویی و هدایت آن‌ها به سمت تجاری‌سازی است.

امید با بیان اینکه بیش از چهار هزار ایده در حوزه‌های صنعتی، کشاورزی، خدماتی، فناوری اطلاعات و فرهنگ و هنر در رویداد‌های شتاب پذیرفته شده است، افزود: تعدادی از این ایده‌ها در حال تجاری‌سازی است و تعدادی نیز موفق به جذب حامی مالی و شرکای تجاری شده‌اند.

او همچنین به توافقات انجام شده میان دانشگاه علمی کاربردی با برخی دانشگاه‌های علمی کاربردی و مهارتی کشور‌های اروپایی اشاره و تصریح کرد: بر اساس این توافقات نخستین دانشجوی این دانشگاه مدتی قبل برای گذراندن دوره ۶ ماهه کارورزی به کشور آلمان اعزام شد و این فرصت اقدام مناسبی برای افزایش ارتقای مهارت‌آموزی میان برگزیدگان دانشگاهی علمی کاربردی و انتقال دانش به داخل کشور است.

منبع: ایرنا

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار