موانع و راهکارهای افزایش تولید در صنعت کاغذ و جزئیات طرح زراعت چوب در برنامه امشب گفت و گوی ویژه خبری بررسی شد.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  پور مقدم مدیر طرح زراعت چوب وزارت جهاد کشاورزی ،محرابی مدیرکل دفتر نساجی، پوشاک و سلولزی وزارت صمت و صفریان مدیرعامل شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران امشب ۱۱ آبان ماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی موانع و راهکارهای افزایش تولید در صنعت کاغذ پرداختند.

کامران پورمقدم مدیر طرح زراعت چوب وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه برای تأمین چوب وظیفه مستقیم نداریم گفت: نهایت همکاری را برای تامین مواد اولیه کارخانجات انجام داده ایم . در رابطه با بحث تامین نیازهای اولیه چوبی کشور سازمان جنگل‌ها و مراتع وظیفه اصلی‌اش حفاظت از جنگل‌ها است و به همین دلیل است که طرح‌هایی که اجرا می‌کند از جمله زراعت چوب به صورت مستقیم و غیرمستقیم اثراتش به حفاظت جنگل بر می گردد.

وی افزود: در برنامه ششم توسعه کشور برای توسعه زراعت چوب هدف کمّی ۷۵ هزار هکتاری در نظر گرفته شده است که تا پایان سال ۹۹ حدود ۵۰ هزار هکتار عملیات زراعت چوب را انجام دادیم. هدف گذاری ما در سال ۱۴۰۰ ، ۴۰ هزار هکتار است و اهداف کمی برنامه ششم را باید انجام دهیم.

مدیر طرح زراعت چوب وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه رسید برای دریافت قرار داد برداشت چوب از جنگل های گیلان وجود دارد لذا تمام قراردادها، مکاتبات و مجوزهای اخذ شده همه موجود است ادامه داد: قبل از سال ۱۴۰۰ از ستاد تسهیلات رفع موانع تولید مجوز لازم را گرفتیم .

وی اظهار کرد: کارشناسان و خیلی از افراد در سال ۹۰ به این نتیجه رسیدند که برخی از درختان از جنگل خارج شود لذا این امر ممکن است آسیب به زادآوری هایی که به دلیل توقف بهره برداری از جنگل به وجود آمده بزند، خروج چوب شکسته از جنگل باید بعد از فصل برداشت باشد.

مدیر طرح زراعت چوب وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه طرح فنی حفاظتی جنگل مصوب شده و امسال تمام اقداماتی که مصوب شده اجرا خواهد شد ادامه داد: خروج چوب شکسته و افتاده باید در فصل خزان یعنی در فصل پاییز به بعد باشد . در زمستان این کار را انجام خواهیم داد لذا بر اساس الگوی علمی چوب های شکسته باید از جنگل خارج شود.

پور مقدم ادامه داد: اختلاف حساب بین قراردادی که در سال ۹۶ منعقد شده وجود دارد ،در حداقل ها تفاهم داریم. بر اساس مصوبات ستاد رفع موانع تولید باید قوانین ترک تشریفات مزایده انجام می‌شد، سازمان جنگل ها بر اساس قانون می‌تواند ترک تشریفات را انجام دهد.

در ادامه علی اکبر صفریان مدیرعامل صنایع چوب و کاغذ مازندران با اشاره به اینکه خط یک ما که باید نود هزار تن کاغذ چاپ تحریر و کاغذ روزنامه تولید کند چندین سال است که از کار افتاده گفت: ما توان تأمین هفتاد درصد از نیاز کشور را داریم در حالی که امروز هفتاد درصد واردات داریم.

صفریان با اشاره به اینکه امسال از ظرفیت خط یک ۱۰ الی ۱۵ درصد استفاده کرده‌ایم خاطرنشان کرد: ۵ هزار تن توانستیم برای کتاب آموزشی کشور کاغذ تولید کنیم. امیدوارم به خود کفایی در کاغذ برسیم و این امر عملیاتی شود ، می‌توانیم تا سال آینده این خودکفایی در کاغذ را به انجام برسانیم.

مدیرعامل صنایع چوب و کاغذ مازندران با اشاره به اینکه اکثر شرکت ها زیر ظرفیت کار می کنند عنوان کرد: وقتی دولت با دلار ۴۲۰۰ تومانی به جنگ صنعت می‌آید چگونه می توانیم با دلار ۴۲۰۰ تومانی رقابت کنیم. ارز۴۲۰۰ تومانی به جنگ فعالان این حوزه آمده است ما باید با دلار ۲۷۰۰۰ هزار تومان بخریم.

صفریان گفت: اگر قرار باشد بی‌رویه بدون اینکه منابع تامین چوب داشته باشیم و مجوز برای کارخانه های سلولزی صادر شود، صادقانه می گویم که وضعیت از این بدتر هم می‌شود، یکسری از کارخانه‌ها مجوز استفاده از چوب های داخلی را ندارند.

وی اظهار کرد: آنهایی که مجوز چوب داخلی ندارند در مزایده شرکت می‌کنند و گاهاً برنده مزایده می شوند آنها حق ندارند از چوب های داخلی استفاده کنند، از سال ۹۶ حتی یک کیلو چوب به صنایع داده نشده است.

صفریان افزود: صنایع چوب مازندران که کالای استراتژیک تولید می‌کند اما حتی یک کیلو چوب به ما داده نشده است. طرح حفاظتی برای جنگل‌ها آماده شده است که این طرح حفاظتی که سازمان جنگل‌ها آماده کرده است با اقدامات فنی باید شکسته ها و افتاده ها را از جنگل خارج می کردند و به ما می‌دادند اما بعد از ۴ سال هیچ اتفاقی نیفتاده است.

مدیرعامل صنایع چوب و کاغذ مازندران تصریح کرد: از سال ۹۶ تا سال ۹۹ بالای ۱۰۰ هزار مترمکعب چوب شکسته در جنگل وجود دارد، در رابطه با استفاده از چوب های پرورشی برای زراعت چوب ، ۳۰۳ هزار مترمکعب تفاهمنامه امضا کردیم لذا ما مطالبه داریم، در شورای عالی جنگل‌ها مصوب و قرار شد از اول سال شکسته افتاده ها از جنگل خارج شود.

افسانه محرابی مدیرکل دفتر نساجی، پوشاک و سلولزی وزارت صمت با اشاره به اینکه ما هم با وزارت جهاد کشاورزی به نتیجه نرسیدیم افزود: ضوابط سختگیرانه، قرنطینه ،ارز ۴۲۰۰ تومانی کاغذ ،معافیت ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده ای برای واردات در نظر گرفته شده است.

مدیرکل دفتر نساجی پوشاک و سلولزی وزارت صمت با اشاره به اینکه مراکز متعدد تصمیم گیری باعث می شود که به صورت جامع در کشور تصمیم‌گیری صورت نگیرد افزود: این مسائل باعث می شود به تولید ضربه وارد شود. چوب و کاغذ مازندران واحد بزرگ و مطرح است که می تواند کاغذ روزنامه را ۱۰۰ درصد تولید کند و ۴۴ هزار تن کاغذ تحریر را می‌تواند به صورت کامل تامین کند.

وی ادامه داد: متاسفانه سال های قبل مشکلاتی که برای این واحد ایجاد شد و مشمول ماده ۱۴۱ نیز شدند که خوشبختانه با پیگیری هایی که صورت گرفته است، این واحد الان آمادگی کامل برای کاغذ چاپ و تحریر را دارد.


انتهای پیام/

برچسب ها: زراعت چوب ، صنعت کاغذ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار