گمرگ ۸ سال است که میزبان مهمانان رسوبی است/ ماجرای ذرت‌های رسوبی در گمرک به کجا رسید؟

بررسی ها نشان می دهد که از سال ها پیش در برخی از گمرکات کشور اقلامی وجود دارند که در حال فساد هستند.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، طی چند ماه اخیر تامین نهاده‌های دامی بسیار پرچالش بوده و از تامین ارز آن گرفته تا جریان توزیع، مورد انتقاد قرار داشته است. این موضوع همواره از عوامل افزایش قیمت گوشت یا مرغ نیز اعلام می‌شود.

در بین اقلام کالا‌های اساسی و به ویژه شش قلمی که برای واردات آن ارز ۴۲۰۰ تومانی اختصاص پیدا می‌کند، ذرت در صدر واردات قرار داشته و همواره بیشترین میزان واردات و موجودی شش قلم اساسی به ذرت اختصاص داشته است.

تامین نهاده‌های دامی از آنجا اهمیت ویژه پیدا می‌کند که کمبود یا نبود آن به طور مستقیم بر زنجیره غذایی انسان‌ها و به طور مشخص بر تامین گوشت و مواد پروتئینی تاثیر می‌گذارد؛ موضوعی که در سال‌های اخیر با افزایش قیمت گوشت، نوسانات زیادی را بر بازار و سبد غذایی مردم ایجاد کرده است.


بیشتر بخوانید

جزئیات فاسد شدن کالا‌های اساسی در گمرک؛ ۱۲۰ هزار تن کالای دپو شده در معرض فساد


بررسی‌ ها نشان می‌دهد با وجود نیاز کشور به تامین نهاده‌های دامی از جمله ذرت، صد‌ها تن ذرت در گمرکات کشور دپو شده است که این موضوع را از گمرک پیگیری کردیم.

۲۰ هزار تن ذرت آلوده حدود ۸ سال در گمرک مانده است!

مهرداد جمال ارونقی معاون فنی گمرک در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: ۲۰ هزار تن ذرت آلوده وارداتی متعلق به شرکت ری دانه است که اواخر مرداد سال ۱۳۹۲ وارد منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی (ره) شد و اداره استاندارد در آذر ماه همان سال، کالای مذکور را با شرایط استاندارد مغایر تشخیص داده و توسط اداره کل بندر امام خمینی (ره) به عنوان کالای متروکه به گمرک مربوطه معرفی شده است.

او در ادامه بیان کرد: گمرک نیز همان زمان به قید فوریت کالا را با تنظیم اظهارنامه متروکه، به سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی تحویل می‌دهد و در نهایت کالا توسط دادستانی بندر ماهشهر توقیف می‌شود. اما تاکنون اقدام خاصی در خصوص مرجوع کردن یا از بین بردن کالا صورت نگرفته است.

ارونقی با اشاره به سایر محموله‌های دپو شده در گمرک بیان کرد: محموله دیگری به وزن ۱۲۵ هزار تن ذرت در سال ۱۳۹۵ وارد منطقه ویژه‌ اقتصادی بندر امام خمینی (ره) شده که توسط استاندارد، مغایر و آلوده به سم آفلاتوکسین تشخیص داده شد. در نهایت پس از پیگیری‌های فراوان گمرک، خریدار کالای اشاره شده، نسبت به مرجوع کردن ۱۰۳ هزار تن از این ذرت‌ها به مصر اقدام کرد و ۲۲ هزار تن از این کالای اساسی آلوده، از دو سال قبل در بندر امام خمینی (ره) موجود است که هنوز به خارج از کشور مرجوع نشده است.

ذرت

ارونقی در ادامه به محموله دیگر ذرت دامی متعلق به شرکت پشتیبانی امور دام اشاره کرد و تصریح کرد: در سال ۱۳۹۷ وارد بندر امام خمینی (ره) شده و بیش از ۳ هزار و ۷۰۰ تن از این محموله توسط اداره استاندارد، مغایر تشخیص داده می‌شود که این محموله نیز با تنظیم اظهارنامه متروکه، به سازمان جمع آوری و فروش اموال تملیکی استان خوزستان تحویل داده می‌شود، اما تاکنون این کالا‌ها تعیین تکلیف نشده است.

معاون فنی گمرک گفت: درخصوص فساد کالا‌ها علی الخصوص کالا‌های اساسی مشمول ارز ترجیحی، گمرک طی ۱۰ها فقره مکاتبه، وضعیت این کالا‌ها را طی سه سال اخیر تشریح و هشدار‌های لازم را به مراجع ذیصلاح اعلام کرد، لیکن توجه چندانی به این هشدار‌ها نشد.

این مقام مسئول تاکید کرد: باید توجه داشت ابعاد کالا‌های اساسی فاسد شده در بنادر شمالی کشور، گسترده‌تر از کالا‌های اساسی رسوبی در بنادر جنوبی از جمله بندر امام خمینی (ره) است و از سال گذشته احتمال فساد ۱۲۰ هزار تن کالای اساسی مشمول ارز ترجیحی در بنادر شمالی کشور به مراجع ذیربط منعکس شده است.

دپو شدن ذرت ها به دولت سیزدهم ارتباطی ندارد

با توجه به رسانه‌ای شدن موضوع دپو شدن چندین ساله ذرت‌ها در گمرکات کشور، صبح امروز احسان خاندوزی وزیر اقتصاد نیز ضمن بیان اینکه دپو شدن این کالا‌ها ارتباطی به دولت سیزدهم نداشته است، اظهار کرد: در سال‌های اخیر سالانه ۸ میلیون تن ذرت وارد کشور شده که از این میزان، سالانه حدود ۱۴۰ هزار تن توسط سازمان استاندارد آلوده تشخیص داده شده است.

خاندوزی افزود: سازمان استاندارد با بررسی‌های خود تشخیص داده که این ذرت‌ها در لحظه ورود به کشور آلوده بودند و بنابراین بر اثر ماندگاری در انبار‌ها فاسد و یا آلوده نشده اند. واردکننده این ذرت‌ها بخش خصوصی بوده و منابعی از دولت بابت آن هزینه نشده است.

وزیر اقتصاد افزود: برای حل موضوع ۱۴۰ هزار تن ذرت آلوده در هر سال، اقدامات خوبی صورت گرفته است. بیش از ۱۰۳ هزار تن از آن‌ها به کشور مبداء ارسال کننده، مرجوع شده و مابقی ذرت‌ها نیز به دو دلیل همچنان داخل کشور باقی مانده اند.

ذرت

او یادآور شد: دلیل نخست آن این است که بخشی از این ذرت‌ها را یک خریدار خارجی خرید کرده که حالا برای خروج آن از کشور تاخیر کرده است. دلیل بعدی این است که بخشی از آن شاکی خصوصی دارد و با حکم دستگاه قضایی فعلا در انبار‌هاست تا تکلیفش روشن شود.

گفتنی است؛ ذرت تنها کالای دپو شده در گمرک نیست. اقلام دیگری از جمله صد‌ها هزار تن کالا‌های اساسی و حتی کالا‌های سلامت محور از جمله دارو‌های ضد کرونا، سرم و ... نیز از وضعیت چندان مناسبی به لحاظ ترخیص شدن از گمرکات کشور برخوردار نیستند. لازم است تا مسئولان هر چه سریع‌تر در خصوص این کالا‌ها تصمیم گیری کنند.

گزارش از فاطمه خان احمدی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۸ ۱۴ آذر ۱۴۰۰
اقا وارد کنندههای غذای مرغ بدبخترین هستند همه روی اصل قانونهای وبخشنامه های بانک مرکزی ورشکست شدهاند اواز دهل از دور خوش است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
محاکمه ستاد شبه علمی کرونا
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۲۳:۲۴ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
ماجرا این شد که بخاطر سودجویی و فساد مسئولین خیلی از مرغدارها و دامدارها ورشکست شدن و در نهایت خانواده ها از هم پاشید وتمام شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۳ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
یعنی چی من نمی فهمم .. چرا ایران اینقدر بی درو پیکر شده .
غیرت کجاست؟؟
Germany
ناشناس
۲۲:۳۴ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
یارانه برداشته شه و حقوق کارگر به هشتصد دلار بشه
تا عدالت برقرار شه
پنجاه درصد توروم ایران یارانه هست پنجاه درصد بانک ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۰ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
اگر گمرک دلسوز کشور بود وخود در قاچاق وپولشویی واستفاده از ارز دولتی وغیره ذینفع وهمدست قاچاقچی ها نبود از وهله اول انرا رسانه ای می‌کرد واجازه نمی‌داد کالای فاسدشدنی ۸سال دپو شود لذا در بطن گمرک دنبال متخلفان بگردید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۹ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
باید دقیقا مشحص بشه فاسد شدن اینا در نهایت ضررش به کی میرسه مردم یا وارد کننده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۳ ۱۱ آبان ۱۴۰۰
عدم نظارت و نبود بازخواست از واردکنندگانی که با ارز دولتی اقدام به واردات بی رویه و رانت ها پشت پرده سودهای نجومی به جیب میزنن و تیشه به ریشه قشر فقیر و اقتصاد بحرانزده کشور میزنن
واقعا چه کسانی باید پاسخگو باشند و نیستند؟چرا مسئولین وقت پاسخگو نیستن و بازخواستی یا حتی کیفرخواستی ازشون نمیشه؟مماشات با متخلفان تا کی؟
آخرین اخبار