وجود صندلی های خالی در مراکز واکسیناسیون با وجود در دسترس بودن واکسن، زنگ خطر شیوع دوباره کرونا است.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، بر اساس آمار هنوز ۱۹/۷ درصد از جمعیت استان اصفهان برای تزریق واکسن کرونا مراجعه نکرده‌اند؛ پوشش واکسیناسیون هم متغیر است  در حالی که ۹۵ درصد از جمعیت ۱۲ سال به بالای شهر کوچک میمه واکسن زده اند، اما در شهرستان‌های پرجمعیتی مثل نجف آباد و خمینی شهر هنوز پوشش واکسیناسیون به حد قابل قبولی نرسیده است.

اهمیت واکسیناسیون در کاهش میزان ابتلا و شدت بیماری در افراد بر هیچ کس پوشیده نیست و کندی واکسیناسیون می‌تواند همه ما را با موج سهمگین کرونا را مواجه کند این در شرایطی است که اصفهان برای تکمیل سبد واکسیناسیون خود می کوشد.

روی ناخوش برخی از شهرستان‌ها به واکسن کرونا

پژمان عقدک سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص آمار واکسیناسیون در استان اصفهان، گفت: طبق آمار فعلی حدود ۷۲ درصد از افراد بالای ۱۲ سال استان دُز اول واکسن و حدود ۵۰ درصد نیز دُز دوم واکسن را دریافت کرده اند.

او افزود: آمار واکسیناسیون در برخی از شهرستان‌ها همانند بویین میاندشت، اردستان و نطنز وضع بهتری دارد به شکلی که در این شهرستان‌ها حدود ۸۵ درصد افراد، دُز اول و حدود ۷۰ درصد نیز دُز دوم واکسن را دریافت کرده اند؛ اما برخی از شهرستان‌ها همانند خمینی‌شهر، برخوار و نجف‌آباد حدود ۱۰ درصد از میانگین استانی پایین‌تر هستند.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره آمار واکسیناسیون دانش‌آموزان در استان اصفهان، بیان کرد: حدود ۶۲ درصد از دانش‌آموزان دُز اول و ۲۴ درصد نیز دُز دوم واکسن را دریافت کرده اند که آمار واکسیناسیون دانش‌آموزان شهرستان‌های بویین میاندشت، نطنز، اردستان و سمیرم نسبت به سایر شهرستان‌ها وضع بهتری دارد؛ اما شهرستان‌های خمینی‌شهر و برخوار از میانگین استانی پایین‌تر هستند و باید گفت دانش آموزانشان هم استقبال مناسبی از واکسن نکرده اند.

علل روی نیاوردن شهروندان برخوار به واکسیناسیون چیست؟

حسن کمالی مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان برخوار در گفتگو با خبرنگار ما گفت: وضع واکسیناسیون در شهرستان برخوار رو به رشد است و نسبت به چند ماه گذشته آمار واکسیناسیون بیشتر شده، هر چند که از میانگین استانی حدود ۷ درصد عقب هستیم، اما تلاش می‌کنیم تا افراد بیشتری را واکسینه کنیم.

او ادامه داد: برای افزایش آمار واکسیناسیون در شهرستان تلاش کردیم تا تعداد مراکز واکسیناسیون را بیشتر کنیم. در حال حاضر یک مرکز تجمیعی از ساعت ۸ تا ۲۰ فعال است و ۸ مرکز هم از صبح تا ظهر خدمات واکسیناسیون را به مردم ارائه می‌کنند.

مراکز تجمیعی واکسیناسیون کرونا

مدیر شبکه بهداشت و درمان برخوار بیان کرد: تاکنون در برخوار ۸۷ هزار نفر دُز اول و ۵۰ هزار نفر دُز دوم را دریافت کرده اند.

کمالی افزود: همچنین بیش از ۸ هزار نفر از اتباع دُز اول و دوم واکسن کرونا را دریافت کردند؛ حدود ۱۵ هزار نفر از افرادی هم که ساکن شهرستان نیستند برای واکسیناسیون به مراکز ما مراجعه کرده اند که آنان را نیز واکسینه کرده ایم.

او در خصوص علل استقبال نامطلوب مردم برخوار از واکسیناسیون، عنوان کرد: بافت شهرستان برخوار سنتی است، پراکندگی جمعیت زیادی داریم و متاسفانه تبلیغ منفی علیه واکسیناسیون سبب شده تا افراد، رغبتی برای دریافت واکسن نداشته باشند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان برخوار خاطرنشان کرد: برای ترغیب مردم شهرستان به واکسیناسیون، از فعالان فضای مجازی کمک گرفته ایم و خبر واکسیناسیون آیت الله ناصری دولت آبادی (استاد اخلاق حوزه علمیه) و امام جمعه دولت آباد را در قالب بنر در بیشتر خیابان‌ها اطلاع رسانی کرده ایم.

سیر افزایشی بیماران کرونایی خمینی‌شهر

علی اکبر جنگجو رئیس بیمارستان ۹ دی خمینی‌شهر در گفتگو با خبرنگار ما گفت: متأسفانه در آبان‌ماه با شیب افزایشی بیماران کرونایی مواجه شدیم.

او افزود: در حال حاضر شهرستان خمینی‌شهر در وضع نارنجی شیوع کرونا قرار دارد و بر اساس تحقیقات، ۷۰ درصد از بیماران بستری، افرادی هستند که واکسن نزده اند.

واکسن کرونا

رئیس بیمارستان ۹ دی خمینی‌شهر خاطرنشان کرد: با توجه به سرد‌شدن هوا و کم‌شدن تهویه در منازل قرنطینه افراد بسیار اهمیت دارد؛ زیرا امکان دارد که ابتلا و همه گیری بیماری کرونا بیشتر شود و به تعداد مبتلایان، بستری‌ها و فوتی‌ها یه ویژه در میان واکسن نزده‌ها اضافه شود.

روند ثابت بیماری ممکن است مقدمه خیز جدید باشد

رضا فدایی مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت اصفهان، گفت: در چند هفته اخیر شاهد روند نزولی در شیوع کرونا بوده ایم و در مراجعات بیماران به مراکز درمانی هم در وضع ثابتی قرار گرفته ایم.

او افزود: هر چند روند ابتلا به کرونا در استان افزایشی نیست، ولی روند ثابت هم جای نگرانی دارد.

مدیر گروه پیشگیری از بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت اصفهان اظهار کرد: در جا زدن در سیر ثابت هم ممکن است مقدمه خیز دوباره کووید ۱۹ باشد و همچنان به مردم توصیه می‌شود دستورالعمل‌های بهداشتی و تزریق واکسن کرونا را اولویت قرار بدهند.

واکسیناسیون کرونا

فدایی با بیان اینکه علائم آنفلوآنزا و کرونا بسیار شبیه به هم است، گفت: تمایز این دو بیماری بسیار دشوار است و شهروندان باید در صورت بروز علائمی همچون تب، بدن درد، سرفه، و... که هم در آنفلوآنزا و هم در کرونا دیده می‌شود در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنند.

او ادامه داد: گاهی مواقع تشخیص این دو بیماری نیاز به نمونه‌گیری و تشخیص آزمایشگاهی دارد و از خود شهروندان انتظار نمی‌رود که بتوانند بین این دو بیماری را تمیز بدهند و فقط باید به مراکز بهداشتی یا پزشک مراجعه کنند.

در ماه‌های گذشته نبود واکسن عامل شیوع کرونا و مرگ و میر‌ها اعلام می‌شد و بسیاری از افراد از این بابت ناراضی بودند، اما اکنون که واکسن چینی به میزان قابل توجهی وارد شده و چند نمونه واکسن ایرانی هم در مراکز واکسیناسیون موجود است یا مجوز مصرف اضطراری گرفته، تعلل در دریافت واکسن سوال برانگیز است. صندلی‌های خالی در مراکز واکسیناسیون بیشترین هشدار را می‌دهند که اگر واکسیناسیون جدی گرفته نشود بازهم کرونا کام همه مردم را تلخ خواهد کرد.

گزارش از سپیده صالحی

انتهای پیام/ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.