دانشمندان با بررسی داده‌ های ماهواره‌ ای دریافتند که ذوب یخ در گرینلند و افزایش خطر سیل با گرم شدن کره زمین رابطه مستقیم دارد.

به گزارش خبرنگار  باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از ucl.ac.uk، تحقیقات جدید UCL نشان می‌دهد که گرم شدن کره زمین باعث شده که ذوب یخ در گرینلند در ۴۰ سال گذشته شدیدتر شود و با افزایش سطح آب دریا‌ها خطر سیل در سراسر جهان بیشتر از قبل احساس می‌شود. تنها در دهه گذشته، ۳.۵ تریلیون تن یخ از سطح گرینلند ذوب و به اقیانوس سرازیر شده است. این مطالعه جدید که در Nature Communications منتشر شده، اولین تحقیقی است که از داده‌های ماهواره‌ای برای شناسایی این پدیده معروف به رواناب صفحات یخی از فضا استفاده می‌کند. هزینه این پروژه توسط آژانس فضایی اروپا (ESA) و به عنوان بخشی از برنامه "امکان سنجی موازنه جرم سطحی قطبی" تامین شده، قابل ذکر است که دانشمندان از اندازه گیری‌های ماموریت ماهواره‌ای CryoSat-۲ ESA با استفاده از تخمین‌های تغییر ارتفاع سطح در طول زمان استفاده کرده اند.

رواناب صفحات یخی از فضا

دانشمندان داده‌ها را از کدام ماهواره‌ دریافت کرده اند؟

یکی از معدود ماهواره‌هایی که با ۲ درجه فاصله از قطب‌های سیاره می‌چرخد، CryoSat-۲ است و تاریخچه طولانی از داده‌هایی را در اختیار دانشمندان قرار داده که هیچ فضاپیمای دیگری از زمان پرتاب آن در ۱۱ سال پیش نتوانسته به آنها دست یابد و ظرفیت محققان برای مطالعه مناطق قطبی را تغییر داده است. این موضوع کلید اساسی برای تحقیق و تصمیم گیری در مورد سلامت سیاره زمین است.

لین گیلبرت از آزمایشگاه علوم فضایی UCL Mullard گفت:" مشاهدات نشان می‌دهد که ذوب یخ در گرینلند نامنظم‌تر و بیشتر از گذشته شده که این یک مشکل جهانی است. نظارت از فضا ما را قادر می‌سازد تا کل گرینلند و تقریباً تمام قطب جنوب را به طور مکرر پوشش دهیم، که این کار توسط تیم‌های روی زمین انجام نمی‌شود. این اولین باری است که رواناب مستقیماً از فضا اندازه گیری می‌شود و به ما این امکان را می‌دهد که از راه دور مناطقی از صفحات یخی را مشاهده کنیم که کاوش آنها دشوار است."

گرمایش سیاره زمین

نتایج افزایش رواناب آب‌های گرینلند

این تیم بین‌المللی از پژوهشگران دریافتند که طی چهار دهه گذشته رواناب آب‌های مذاب گرینلند ۲۱ درصد افزایش یافته و از تابستانی به تابستان دیگر ۶۰ درصد نامنظم‌تر شده است. همچنین یافته‌ها نشان می‌دهد که بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ افزایش رواناب آب‌های گرینلند، سطح آب دریا‌های جهانی را یک سانتی‌متر بالاتر برده، خطر سیل در سراسر جهان را افزایش داده و اکوسیستم‌های دریایی در اقیانوس منجمد شمالی را مختل کرده است. افزایش سطح آب دریا‌ها همچنین می‌تواند الگو‌های گردش اقیانوس و جو را تغییر دهد که بر شرایط آب و هوایی در سراسر جهان تاثیر می‌گذارد.

تغییرات رواناب گرینلند در طی سال‌های اخیر

یک سوم این افزایش تنها مربوط به دو تابستان ۲۰۱۲ و ۲۰۱۹ بوده است، زمانی که آب و هوای شدید منجر به رکوردشکنی ذوب یخ شد که در ۴۰ سال گذشته مشاهده نشده بود. این مطالعه نشان می‌دهد که در طول دهه گذشته، رواناب گرینلند به طور متوسط از ۳۵۷ میلیارد تن ذوب یخ در سال یعنی معادل تقریباً ۱ میلی‌متر افزایش سطح آب دریا‌ها به حداکثر ۵۲۷ میلیارد تن در سال ۲۰۱۲ رسیده است. دلایل زیادی از جمله رویداد‌های شدید آب و هوایی و موج گرما باعث ایجاد این تغییرات شده که اکنون یکی از دلایل اصلی از بین رفتن یخ‌های گرینلند به حساب می‌آیند.

ذوب یخ در گرینلند

دکتر توماس اسلیتر از دانشگاه لیدز گفت:" همانطور که در سایر نقاط جهان دیده‌ایم، گرینلند نیز در برابر افزایش رویداد‌های آب و هوایی شدید آسیب‌پذیر است. همانطور که آب و هوای ما گرم می‌شود، منطقی است انتظار داشته باشیم که ذوب شدید در گرینلند بیشتر اتفاق بیفتد. مشاهداتی مانند این گام مهمی در کمک به ما برای بهبود مدل‌های اقلیمی و پیش بینی بهتر آنچه در این قرن رخ خواهد داد، است. با این حال، دلایلی برای خوش بین بودن وجود دارد. ما می‌دانیم که تعیین و دستیابی به اهداف معنی دار برای کاهش انتشار گاز‌های گلخانه‌ای می‌تواند تلفات این رخداد را تا سه برابر کاهش دهد و هنوز برای رسیدن به این هدف زمان وجود دارد."

دکتر امبر لیسون از دانشگاه لنکستر گفت: "برآورد‌های مدل ما نشان می‌دهد که ورقه یخی گرینلند تا سال ۲۱۰۰ بین ۳ تا ۲۳ سانتی متر در افزایش سطح جهانی آب دریا‌ها نقش خواهد داشت. با درنظر گرفتن موارد مرتبط از جمله آب و هوای شدید می‌توان به شبیه سازی فرآیند‌های پیچیده ذوب یخ رسید. این تخمین‌های جدید رواناب به ما کمک می‌کند تا این فرآیند‌های پیچیده ذوب یخ را بهتر درک کنیم و توانایی‌مان در مدل‌سازی را بهبود ببخشیم."


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
منتقد
۱۴:۳۵ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
شایعه هست گرمایش زمین اون چیزی که ما فکر می کنیم نیست و ربطی به کربن دی اکسید ندارد در حقیقت در روزگاری اصلا یخی روی زمین نبود و سطح آب دریا تقریبا هیچ فرقی نکرده
Iran (Islamic Republic of)
Am
۱۶:۱۲ ۲۲ آذر ۱۴۰۰
شایعس؟
قشنگ واضحه که زمین داره گرم میشه ۵۰ سال پیش تهران برف های سنگین میومد هرسال ولی الان به زور برف میاد به طوری شهر های جنوبی تهران که هر سال حداقل سطحی سفید پوش میشد در سال های ۹۷ و ۹۹ برف نبارید. شایعه؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۳ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
چه بهتر دریا ایران افزایش پیدا میکنه
Iran (Islamic Republic of)
مهدی برگ بیدی
۱۱:۲۹ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
یه روز زمین هم مثل مریخ خشک بی آب علف میشه بشر به دست خودش زمین رو نابود میکنه
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۰۹:۵۸ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
انسان به دست خودش منقرض میشه
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۰۹:۰۰ ۲۱ آذر ۱۴۰۰
بنام خداوند جان و خرد :
تولید آلایندهای مختلف گازهای سمی باعث و بانی گرمایش زمین و خشکسالیهای پی در پی شده است و اینطور بنظر می رسد برا اثر این گازهای سمی خطر ناک و پاره شدن لایه اوزون فعل و انفعالاتی بر روی سطح و جو کره زمین بوجود آمده است که کره زمین را توانسته چندین کیلومتر به خورشید تابان سوزان روشنی و گرما بخش در منظومه شمسی نزدیکتر کند و از مدار منظم تنظیم همیشگی قبلی استاندارد خلقت اولیه خودش به آرامی دورتر کند بنظر بنده حقیر بی سواد اگر همه کشورهای جهان سوختهای فسیلی را کنار بگذارند و دیگر تولید گازهای آلاینده سمی در سر تا سر جهان صورت نپذیرد و به سوختهای پاک روی بیاوند همه بشریت در جهان کره زمین از مدار در رفته به جایگاه خودش باز می گردد و رفع خشکسالی و رفع گرمای شدید خواهد شد وهمه انسانها و حیوانات و گیاهان در هوای سالم زیست طبیعی خوب خود را ادامه خواهند داد.
والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر خردمندانه پیشگیرانه .