به طور میانگین ماهیانه حدود ۱۰۰ تصادف منجر به جرح در محور سبزوار - بردسکن رخ می‌دهد.

 

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد،  جاده سبزوار- بردسکن یکی از محور‌های ترانزیتی خراسان رضوی و شهرستان سبزوار است که علاوه بر اتصال استان‌های جنوبی و شرقی به شمال کشور، به سبب تردد تریلی‌ها و تبادل کالا از کشور‌های آسیای میانه به بنادر جنوبی یک محور مهم مواصلاتی محسوب می‌شود.

 جاده سبزوار- بردسکن به سبب کم عرض بودن، آسفالت نامناسب، یک بانده بودن و وجود پیچ‌های خطرناک در کنار حجم بالای عبور و مرور تریلی‌ها و خودرو‌های سنگین، اتوبوس‌های مسافربری و خودرو‌های سواری تبدیل به محوری پر حادثه شده است.

جاده ای که با کاربری ارتباط بین شهری ساخته شده است

 جاده سبزوار- بردسکن در ابتدا با کاربری ارتباط بین شهری ساخته شده بود، اما پس از آن که این جاده مواصلاتی بین شهری از سمت بردسکن به بجستان متصل شد تردد مسیر بنادر جنوبی و استان‌های شرقی و جنوبی در آن برقرار شد و در شرایطی تبدیل به یک راه دسترسی مهم شده است که ظرفیت تحمل این میزان بار ترافیکی را ندارد.

هم اکنون در محور سبزوار- بردسکن که حمل و نقل کالا و ارتباط بنادر جنوبی با آسیای میانه از آن صورت می‌گیرد به طور میانگین روزانه چهار هزار دستگاه خودروی سواری، ۷۰۰ دستگاه تریلی و ۷۵ دستگاه اتوبوس  رفت و آمد می‌کنند.

جاده سبزوار - بردسکن جواب گوی بار ترافیکی نیست

سرهنگ علی اسلامی تبار رئیس پلیس راه سبزوار گفت: محور سبزوار - بردسکن یکی از ورودی‌های غربی خراسان رضوی است که بر اساس آمار‌های رسمی خودرو‌های پنج استان جنوبی و شمال شرق کشور از این مسیر رفت و آمد می‌کنند.

او  افزود: این مسیر دارای جاده‌ای کم عرض و فاقد شانه آسفالت است که جواب گوی بار ترافیک نیست و نیازمند بازنگری در طرح مهندسی راه، اصلاح هندسی، تعریض و مرمت آسفالت است.

پیچ‌های پی در پی

رئیس پلیس راه سبزوار با اشاره به این که مهم‌ترین دغدغه در جاده سبزوار- بردسکن ارتقای ایمنی جاده است، ادامه داد: بیشترین حوادث رانندگی این محور از ورودی سبزوار تا کیلومتر ۱۰ در ساعات پیک ترافیک و کیلومتر ۲۵ تا ۵۵ بر اثر وجود پیچ‌های پی در پی رخ می‌دهد.

دو بانده شدن چاره کار است

سرهنگ علی اسلامی تبار بیان کرد: برای کاهش حوادث این مسیر مواصلاتی اصلاح پیچ‌های غیر استاندارد، بهبود کیفیت آسفالت، تعویض حفاظ‌ها و ایمنی پل‌ها از اقدامات کوتاه مدت است، اما راهکار اساسی  آن دو بانده شدن این محور است که تحقق آن عزمی جدی‌تر می‌طلبد.

حدود یک چهارم ماموریت‌های اورژانس مربوط به حوادث ترافیکی سبزوار- بردسکن است

عباس کافی مدیر مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی سبزوار گفت: از مجموع ۳۰ پایگاه اورژانس شهری و جاده‌ای دانشگاه علوم پزشکی سبزوار سه پایگاه به صورت ۲۴ ساعته در مسیر جاده سبزوار- بردسکن به بیماران و مصدومان خدمات ارائه می‌دهند تا در حد امکان از آمار تلفات جاده‌ای در این مسیر کاسته شود.

 جاده سبزوار - بردسکن

او  افزود: طی نیمه نخست امسال دو هزار و ۵۵۳ ماموریت اورژانس سبزوار مربوط به حوادث برون شهری و جاده‌ای بوده که حدود یک چهارم آن مربوط به حوادث جاده‌ای و ترافیکی در محور سبزوار - بردسکن بوده است.

سالانه ۴ کیلومتر در  محور سبزوار - بردسکن روکش آسفالت شده است

حسن عابدی پور رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سبزوار گفت: طول جاده سبزوار - بردسکن ۱۳۵ کیلومتر است که ۹۲ کیلومتر آن در حوزه استحفاظی شهرستان سبزوار قرار دارد.

او افزود: با وجود برخی اقدامات ایمن، این محور همچنان نیازمند ارتقای کیفیت است.  برای افزایش ایمنی این محور باید روکش آسفالت ترمیم شود و وضعیت کیفی و روشنایی مسیر به ویژه در محدوده گردنه البلاغ ارتقا یابد.

 رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سبزوار ادامه داد: طی سال‌های گذشته به طور میانگین سالیانه ۴ کیلومتر از طول این مسیر روکش آسفالت شده همچنین طی سال گذشته خط کشی کامل مسیر انجام گرفته و در برخی نقاط پر حادثه خط کشی دوبل به منظور جلب توجه رانندگان و تاکید بر سبقت نگرفتن اجرا شده است.

۵ نقطه پرحادثه جاده سبزوار- بردسکن ایمن سازی شد

عابدی پور بیان کرد : در جاده سبزوار- بردسکن دو نقطه حادثه خیز تقاطع ششتمد و ثقیه شناسایی شده که عملیات ایمن سازی، تعریض، پارکینگ و روشنایی تقاطع ششتمد اجرا شده و اصلاح نقطه حادثه خیز ثقیه با نصب ۲۵۰ متر حفاظ دوموج و نیز تابلو‌های آشکارسازی در دستور کار قرار دارد.

او تصریح کرد: همچنین در سه نقطه پرحادثه دیگر جاده سبزوار- بردسکن در مسیر روستا‌های ابراهیم آباد، مهرنشانی و البلاغ نصب سرعتکاه‌ها و فرایند کاهش سرعت انجام شده است.

خلأ وجود مجتمع خدماتی - رفاهی بین راهی در جاده سبزوار- بردسکن برطرف شد

رئیس اداره راهداری و حمل و نقل جاده‌ای سبزوار تأکید کرد: نبود مجتمع خدماتی - رفاهی و جایگاه‌های عرضه سوخت یکی از چالش‌های محور سبزوار- بردسکن و از عوامل بروز حادثه بوده که سال گذشته برطرف شده است.

حسن عابدی پور با اشاره به این که احداث مجتمع‌های خدماتی - رفاهی بین راهی حوادث جاده‌ای را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد، اظهار کرد:  برای حل این مشکل سه مجتمع خدماتی - رفاهی بین راهی در مسیر جاده سبزوار- بردسکن ساخته شده است.


بیشتر بخوانید


او افزود: با فعالیت مراکز بین راهی زمینه برای استراحت و توقف رانندگان و مسافران در طول مسیر فراهم می‌شود که این موضوع در افزایش ضریب ایمنی و کاهش تصادف و حوادث جاده‌ای موثر است.

کامیون های ترانزیتی

۴ بانده شدن جاده سبزوار- بردسکن حوادث پرشمار را کاهش می‌دهد

بهروز محبی  نماینده مردم سبزوار در مجلس شورای اسلامی گفت: جاده ترانزیتی سبزوار- بردسکن یکی از راه‌های ارتباطی پرتردد، حادثه خیز و موسوم به جاده مرگ است که چهار بانده شدن آن از مطالبات چند دهه‌ای مردم این منطقه است.

او افزود: طی سال‌های گذشته تصادفات مرگباری در جاده سبزوار- بردسکن به علت ترانزیتی بودن آن، وجود نقاط حادثه‌خیز، کم عرض بودن مسیر و تردد تریلی و خودرو‌های سنگین رخ داده است.

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس ادامه داد: چهار بانده شدن جاده سبزوار- بردسکن که محوری ترانزیتی و مسیر ارتباطی جنوب به شمال کشور است و برای کاهش آمار تصادفات و تامین سفر‌های ایمن ضروری است.

محبی بیان کرد: از دو سال گذشته ردیفی اختصاصی برای چهار بانده شدن جاده سبزوار- بردسکن گرفته شد، اما آغاز عملیات اجرایی این طرح مبالغ جدی‌تر را می‌طلبد و با اختصاص اعتبارات ناچیز مشکلی حل نمی‌شود

منبع: خراسان

انتهای پیام//م.م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۲۱:۴۱ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱
جاده سبزوار بردسکن به قدری افتضاح است که بعید به نظر می رسد در روستاها هم چنین جاده ای باشد. من هر دفعه که از آن مسیر به سمت بجستان می روم خیلی مسئولین سبزوار و وزیر راه را یاد می کنم. اهای مسئول، یکبار با پراید یا پژو از این مسیر عبور کن ببین خودت به خودت فحش نمی دی، چقدر حادثه، چقدر داغون شدن جلوبندی ماشین ها و... کمی به خود بیایید، سرتان را از زیر برف بیرون بیاورید.