مدیر عامل توانیر در خصوص آخرین وضعیت پرداخت مطالبات نیروگاه‌های مقیاس کوچک توضیحاتی را ارائه داد.

محمد حسین متولی زاده مدیر عامل توانیر در گفت‌وگو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، تصریح کرد: ما امسال پرداخت‌های خوبی به نیروگاه‌های مقیاس کوچک داشته ایم و در حال حاضر پرداخت‌های ما به صورت مستمر در حال انجام است.

او ادامه داد: با توجه به قیمت‌های بسیار بالا در بخش تولید، پرداخت با تاخیر صورت گرفته و ما در حال حاضر برق را به قیمت ۱۰۰ تومان به مردم می‌فروشیم و این نیروگاه‌های مقیاس کوچک، برق را ۶۰۰ تومان به وزارت نیرو می‌فروشند یعنی ۶ برابر فروش ما به مشترکان، بر این اساس  منابع به میزان کافی نیست که کل بدهی پرداخت شود.

مدیر عامل توانیر تصریح کرد: سعی ما بر این است که بدهی این نیروگاه‌ها در اولویت پرداخت قرار بگیرند.

متولی زاده بیان کرد: با اشاره به اینکه سهم نیروگاه‌های کوچک مقیاس در تولید انرژی برق کشور ۲ درصد است، افزود: میزان ظرفیت تولید این نیروگاه‌ها در اوج مصرف تابستان امسال با ثبت یک رکورد جدید به یک هزار و ۱۰۰ مگاوات رسید.

او با اشاره به اینکه روند پرداخت مطالبات معوقه این بخش بهبود یافته است، گفت: از ابتدای امسال به طور متوسط ماهانه ۱۵۰ میلیارد تومان از معوقات تسویه شده، فقط در روز گذشته ۳۵۰ میلیارد تومان به این تولیدکنندگان پرداخت شده است.

مدیر عامل توانیر با بیان اینکه سعی می‌شود از طریق سایر روش‌ها از جمله اسناد خزانه بخشی از بدهی‌ها پرداخت شود، گفت: عقد قرارداد دو جانبه بین نیروگاه‌های کوچک مقیاس با صنایعی که در شهرک‌های صنعتی مستقر هستند، از جمله طرح‌های شرکت توانیر برای تسهیل شرایط دریافت نقدینگی در این واحد‌هاست.

او با تاکید بر اینکه ما در زمستان امسال و تابستان سال آینده به تولید این نیروگاه‌ها نیازمند هستیم، گفت: توصیه می‌شود که اگر این واحد‌ها نیازمند تعمیرات هستند از هم اکنون این کار آغاز شود تا در زمان اوج مصرف بتوان از همه توان آن‌ها استفاده کرد.

متولی زاده  قیمت خرید تضمینی برق از این نیروگاه‌ها را ۶۲۰ تومان اعلام کرد و ادامه داد: این واحد‌های تولید برق در اغلب نقاط کشور به خصوص در بخش‌هایی که دچار محدودیت هستند، صرفه اقتصادی زیادی دارند، در حال حاضر تهران، اصفهان و مازندران بیشترین واحد‌های کوچک مقیاس را نصب کرده‌اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار