تا چندی پیش مشکل کمبود و گرانی علوفه دام برای دامداران دردسر ساز شده بود، اما حالا مشکل بی کیفیت بودن علوفه نیز پیش روی صنعت دامداری است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، گویا درد‌های خشکسالی در خراسان جنوبی تمامی ندارد و هر روز یک فصل جدید در قصه پر غصه خشکسالی نوشته می‌شود و کام کشاورز و دامدار را تلخ می‌کند.

این بار پس از گرانی و کمبود علوفه دام، نوبت به بی کیفیت بودن علوفه رسیده و دامداران نمی‌توانند با علوفه نامرغوب، دام خود را تغذیه کنند.

مشکل بی کیفیتی علوفه سبب می‌شود تا تولید شیر در دامداری‌ها کاهش پیدا کند و دامداران نیز رغبتی برای ادامه فعالیت نداشته باشند.

علوفه نه کیفیت دارد و نه کافی است

یکی از دامداران خراسان جنوبی می‌گوید: سهمیه‌ای دولتی هر ماه به دامداری‌ها اختصاص می‌یابد، اما نه کفاف دام‌ها را می‌کند و نه به درد آن‌ها می‌خورد، زیرا کیفیت مناسبی ندارد.

او ادامه می‌دهد: نوع علوفه‌ای که به دام‌های خراسان جنوبی داده می‌شود به گونه‌ای است که در استان‌های دیگر از جمله استان‌های شمالی، این نوع علوفه را یا می‌سوزانند و یا به عنوان کود زمین مورد استفاده قرار می‌دهند.


بیشتر بخوانید


این دامدار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه خوردن این نوع علوفه سبب می‌شود تا گوارش دام بیمار شود، عنوان می‌کند: چنین مشکلاتی ضربه شدیدی به صنعت پرسود دامداری وارد می‌کند.

او بیان می‌کند: مجبور هستیم به دلیل نبود علوفه، دام‌ها و گاو‌های شیری خود را کشتار کنیم و یا به قیمتی پایین به فروش برسانیم تا علوفه به اندازه کافی در بین سایر دام‌ها توزیع شود.

دامداران خراسان جنوبی بیش از ۳ میلیون و ۲۷۵ هزار رأس دام در دامداری‌ها دارند.

توپ در زمین تعاون روستایی یا جهاد کشاورزی؟

به منظور  پیگیری این مشکل تلاش کردیم تا با مسئولین مربوط به این حوزه گفتگو کنیم و جوابی قانع کننده را بشنویم.

جهاد کشاورزی و تعاون روستایی به دلیل اینکه این حوزه مربوط به آن ها نیست پاسخگوی خبرنگار ما نبودند.

همچنان تلاش می کنیم تا با مسئولین ارتباط برقرار کنیم.

انتهای پیام/ س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.