کارشناس اقتصادی در دو سناریو امکان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را بررسی کرد.

حسین صمصامی سرپرست اسبق وزارت اقتصاد و دارایی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به موضوع فعلی کشور در خصوص حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی اظهار کرد: زمانی که دولت به علت اینکه سیاست چند نرخی باعث ایجاد رانت می‌شود، تصمیم می‌گیرد که سیاست تک نرخی را اجرا کند، کسی منکر آن نیست. منتهی نرخی که می‌خواهد اعمال کند، باید نرخی متناسب با اقتصاد ایران باشد، نه نرخ ۲۶ هزار تومانی. نرخ متناسب با اقتصاد ایران کمتر از نصف نرخ موجود در بازار است.

او افزود: اگر دولت نرخ مناسبی را محاسبه کند (نرخ مناسبی که محاسبه کردیم، حدود ۱۰ هزار تومان است) و براساس آن نرخ، سیاستگذاری کرده و تمامی کالا‌ها نیز براساس همان نرخ قیمت گذاری شوند؛ حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در این فضا اشکالی ندارد. زیرا نرخ مناسبی که دولت تعیین کرده، اثر ضد تورمی شدیدی بر اقتصاد خواهد داشت. در عین حال که نرخ نیز یکسان شده است. نرخ یکسان به معنای تزریق ارز در بازار و در عین حال نرخ ۱۰ هزار تومانی در بازار نیست.

صمصامی ادامه داد: نرخ بازار آزاد، نرخ بازار غیر قانونی و قاچاق است. در شرایط موجود در معاملات بازار آزاد، قاچاق، فرار سرمایه، سفته بازی و دلالی رواج دارد. قطعا این بازار در شرایط موجود که در جنگ اقتصادی قرار داریم، بازار مناسبی برای اقتصاد ما نیست. دولت باید با تدبیر و درایت نرخ مناسب را تعیین کند و منابع ارزی در دسترس را با نرخ مناسب تخصیص دهد. در این شرایط اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی هم حذف شود اتفاق خاصی نمی‌افتد.

او گفت: بلکه زمانی که موج کاهش نرخ ارز اتفاق بیفتد، بر روی موج تورم اثر منفی می‌گذارد. در نتیجه بازار به آرامشی نسبی دست پیدا می‌کند. این حالت اول است و در چنین شرایطی موافق حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هستیم.

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی در کنار ارز ۲۷ هزار تومانی بازار، صحیح نیست

او در ادامه تصریح کرد: اما در غیر این شرایط، اگر دولت بخواهد همین وضعیت موجود را حفظ کند و نرخ بازار آزاد (۲۷ هزار تومان) را داشته باشیم، به شدت با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی مخالفم. زیرا کسانی که استدلال می‌کنند سیاست ارز ۴۲۰۰ تومان به هدف نرسیده و با وجود تخصیص این ارز، سبب شده که قیمت کالا‌ها با این نرخ متناسب نباشد؛ این افراد هیچگاه با آمار و ارقام صحبت نمی‌کنند.

او افزود: ارقام موجود حکایت از آن دارد که هر زمان دولت ارز‌های ۴۲۰۰ تومانی و کالا‌هایی که مشمول ارز ۴۲۰۰ می‌شوند را از شمول این ارز خارج کرده، به شدت قیمت این کالا‌ها افزایش پیدا کرده است.

صمصامی ادامه داد: به عنوان مثال زمانی که ارز ۴۲۰۰ تومانی برنج خارجی حذف شده، قیمت آن از ۸ هزار تومان به نرخ ۳۰ هزار تومانی فعلی رسیده است. در سایر کالا‌ها نیز به علت حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیصی به این کالاها، شاهد افزایش چند برابری قیمت آن‌ها بوده ایم.

تورم کالا‌های مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی نسبت به بقیه کمتر است

سرپرست اسبق وزارت اقتصاد اظهار کرد: در یک بررسی که توسط بانک مرکزی انجام شده است، نشان می‌دهد تورم نقطه به نقطه اقلام مشمول ارز دولتی ۱۹۰ درصد است در حالی که نرخ تورم اقلام غیر مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی، ۴۳۳ درصد بوده است. پس شاخص قیمت کالا‌های تنظیم بازار نسبت به شاخص قیمت کالا‌ها و خوراکی‌ها زمانی که کالا‌های مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کردیم، افزایش پیدا کرده است. پس نشان می‌دهد که ارز۴۲۰۰ تومانی توانسته قیمت یک سری از اقلام اساسی و مورد نیاز مردم را پایین‌تر بیاورد. البته ممکن است به دلیل مشکلاتی که در شبکه‌های توزیع وجود داشته، انحرافاتی هم ایجاد شده باشد.

او ادامه داد: فرض کنید؛ قبل از اینکه گوشت از شمول ارز ۴۲۰۰ تومانی خارج شود به قیمت ۴۲ هزار تومان به دست مصرف کننده می‌رسید، اما بعد از اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی آن حذف شد، قیمت آن نیز به بالای ۱۰۰ هزار تومان افزایش پیدا کرد.

او تاکید کرد: بنابراین کسانی که استدلال می‌کنند ارز ۴۲۰۰ تومانی به هدف نرسیده، استدلال شان باطل است. این افراد یا آماری در این خصوص ارائه نمی‌دهند و یا آمارشان نادرست است.

صمصامی تصریح کرد: نکته دوم؛ استدلال دیگری که در راستای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی بیان می‌شود رانت زیادی است که در این چند سال ایجاد شده و این ارز به جای اینکه به دست مردم برسد، رانت شده و به جیب عده‌ای خاص رفته است. این موارد را به طور کلی مطرح می‌کنند، بدون اینکه دقیقا مشخص کنند چه افرادی و چگونه این رانت‌ها را گرفته اند. این افراد با استدلال‌هایی این چنینی می‌خواهند سیاست گذار اقتصادی را وادار به حذف این ارز کنند، در حالی که در واقعیت این چنین نیست.

۹۰ درصد ارز تخصیصی ۴۲۰۰ تومانی، فقط به یک هزار و ۲۶۵ فرد تعلق گرفته است!

سرپرست اسبق وزارت اقتصاد در ادامه اشاره کرد: براساس اطلاعات بانک مرکزی از تاریخ فروردین ۹۷ تا ۳ آذر ماه ۱۳۹۹، ۴۹ میلیارد و ۵۰۱ میلیون و ۶۵ هزار و ۸۱۲ دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی تخصیص پیدا کرده است. حالا سوال این است که این ارز‌ها به چه کسانی تخصیص داده شده است؟ ۳۰ درصد این ارز‌ها را ۱۵ فرد حقیقی و حقوقی، ۵۰ درصد آن را ۶۴ فرد حقیقی و حقوقی، ۸۰ درصد آن را ۵۶۰ فرد حقیقی و حقوقی و ۹۰ درصد آن را یک هزار و ۲۶۵ فرد حقیقی و حقوقی دریافت کرده اند. آیا برای دستگاه‌های نظارتی شناسایی یک هزار و ۲۶۵ فرد حقیقی و حقوقی که کاملا مشخص هم هستند، خیلی دشوار است؟

او در ادامه بیان کرد: بالاترین رقم ارز تخصیصی به شرکت "مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران" تعلق گرفته است. این شرکت مسئول واردات کالا‌های اساسی است. بر اساس آمار، این شرکت ۲ میلیارد و ۸۸۸ میلیون و ۵۶ هزار و ۱۸۸ دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کرده است. یعنی حدود ۶ درصد (۵.۸) کل ارز‌ها را این شرکت مادر تخصصی دریافت کرده است. این شرکت برنج، شکر، روغن خام و ... را با نظارت وارد کشور کرده و می‌فروشد؛ بنابراین طبق آمار‌ها باید ۳۰ هزار میلیارد تومان رانت به جیب این شرکت رفته باشد.

او افزود: دومین شرکتی که این ارز‌ها را گرفته، شرکت سهامی "پشتیبانی امور دام" کشور است که حدود ۲ میلیارد و ۶۲ میلیون و ۹۱۲ هزار و ۷۵۴ دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی دریافت کرده است.

موافقان حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، یا نسبت به عواقب آن جاهل اند و یا منفعتی دارند!

صمصامی تاکید کرد: با این توضیحات، چرا اذهان عمومی را تشویش می‌کنند. کسانی که به دنبال حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی هستند و از رانت صحبت می‌کنند که در راس آن‌ها نیز رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس است، دقیقا به دنبال چه چیزی هستند؟ این افراد یا به این مباحث و مسائل جاهل بوده و یا دارای منفعت هستند.

او در پایان تاکید کرد: پس دستگاه‌های نظارتی باید جلوی این افراد را که با اطلاعات غلط سیاستگذار را وادار به ایجاد فشار بیشتر به قشر فقیر جامعه می‌کنند، بگیرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۷۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۰ ۱۵ آبان ۱۴۰۰
تا یه همچین آدمایی تو مملکت هست اوضاع از این بهترنمیشه
United States of America
ناشناس
۱۵:۵۰ ۱۳ آبان ۱۴۰۰
گرونه
United States of America
ناشناس
۱۵:۵۰ ۱۳ آبان ۱۴۰۰
خدا رو شکر که حداقل باشگاه خبرنگاران، نظرات مخالفانو هم پوشش میده. سایر رسانه ها و به ویژه برنامه های رسانه ملی صرفا دارن نظرات موافقانو بیان میکنن. تا حالا هیچ رسانه ای صدای محرومان نبوده و نظر مخالفانو که به دنبال حفظ معیشت محرومان هستن، پوشش نمیده؛ اقدام باشگاه خبرنگاران، جزو اولین مواردی هست که مخالفان داره نظراتشون منتشر میشه. لطفا ادامه بدید تا به گوش تصمیم گیران هم برسه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۴ ۱۳ آبان ۱۴۰۰
نرخ واقعی دلار پنج سال آینده مشخص میشه هر دلار ۲۸۵۰۰۰ تومان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۷ ۱۳ آبان ۱۴۰۰
nerkh vaqei bazare
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۹ ۱۳ آبان ۱۴۰۰
نرخ بازی بر روی ارز و طلا .... جامعه حقوق بگیر سالم را در فشار قرار داد است ... خوب فساد یعنی چیزی بالاتر از این .؟
حق میلیونها خقوق بگیر شاغل و بازنشسته وکارگر و ..... انهم با تبعیضات ناروا به جیب دلال و وواسطه گر .. فروشنده و حتی خرده فروش ها که جیبهایشان از گرانفروشیها پر شده ؟؟ ... بالاترین عامل فساد زا ... دزدانی بوجود اورده که الفرار بسوی درد خانه ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۱ ۱۳ آبان ۱۴۰۰
کفگیر دولت خیلی وقت به ته دیگ خورده دیر یا زود این ارز ۴۲۰۰ حذف میکنه دیر و زود داره ولی سوخت سوز نداره اینها همش آماده سازی اذهان عمومی کما که هر وقت کفگیر دولت ها به ته دیگ میخوره قیمت ها رو یک دفعه چند برابر می‌کنند البته بگم یارانه دولتی که به مردم نمیرسه سیاست غلطی و دلار چند نرخی که عامل رانت و فساد حتمی باید حذف بشه تا الان حداقل ۶۰ میلیارد دلار بخاطر دلار ۴۲۰۰ و ۶۲ تن طلا بخاطر پیش فروش غیر کارشناسی سکه های طلا توسط دولت حرام شده و هیچ چیز دست مردم نرسیده و ۱۵۰ میلیارد دلار ارز پاشی توسط دولت ها طی چند سال اخیر به هیچ وجه قیمت دلار پایین نیاورده دولت اگه هزینه های اضافی اش کم نکنه مجبور هر سال پول اضافی چاپ کنه و از بانک مرکزی استقراض کنه که باعث تورم ۵۰ و ۶۰ درصدی سالانه میشه اگه این ارز کاملا حذف بشه خیلی بهتر و دولت اگه خیلی به فکر مردم خودش غذا و دارو دولتی وارد کنه به جایی اینکه پول به یک عده واردات چی بده تا بجای واردات برن دلار بازار آزاد بفروشن یا پولش با توجه به نرخ تورم سالانه به حساب مردم واریز کنه به جایی اینکه صد ها میلیارد دلار از سرمایه کشور بخاطر تصمیم های غلط و غیر کارشناسی به فنا بده .
Iran (Islamic Republic of)
کورش قیصری نیا
۲۳:۲۹ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
به نظر ما نرخ واقعی دلار هفت تومان است !!! چه خبره ده هزار تومان ؟!!@ همان هفت تومان کافی است !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۳ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
بخورید وبیاشامیدتاوقت وتوانش راداریداصلاهم به فکرمردم نباشیدبه قول حضرات اصلا مردم چکاره اند
Iran (Islamic Republic of)
شهروند گمنام
۱۱:۴۳ ۱۳ آبان ۱۴۰۰
نگران نباش همین کارو می کنن !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۲ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
بله نسبت به حقوق کارگر قیمت دلار ۳هزارتومان است
Iran (Islamic Republic of)
محمد حسین
۲۲:۲۳ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
در کشوری که بعضی دکترهاش شش کلاس ابتدایی بیشتر سواد ندارند، کارشناساش رو خدا بخیر کنه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۱۰ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
قیمت واقعی همون قیمتیست که دربازار ازاد میفروشن قیمت واقعی امروز .فعلا همون ۲۸ تومانه ولی اگر فرداروزی تحریم ها لغو بشه و ایران بتونه خودشو بازیابی کنه و صادرات نفت رو افزایش بده و پولش هم دلار نقدی بگیره به مرور قیمت دلار پایین میاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۲ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
نرخ واقعی ریال چنده؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۸ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
دولتی ها بجای حذف ارز ۴۲۰۰ به مردم سهمیه مثل سابق یعنی کوپن بدن ببینیم دوباره رانت هست دولت ریسی هم مثل دولت قبلی فقط شعار داد ودر عمل مثل هم
Iran (Islamic Republic of)
شهروند گمنام
۲۰:۲۶ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
بشین تا بگذارند بشه 10 هزار تومان!
روحانی که می گفت 15000 تومان دیدیم شد 27000 تومان!
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۹:۳۲ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
مردم که خیری ازاین ارز۴۵۰۰تومانی ندیدن فقط میگن خیر ش مال دلالاست ۲۶۰۰۰هم آزاد زیاده وقدرت خرید ۹۰درصدمردم کاهش میکنه ۱۰۰۰۰هزار عالیه کلا آزاد کنن با۱۰۰۰۰هزارتومان شه .
هرچیزی دونرخی باشه فساد میاره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۶ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
شمشیردولبه ،فعلا که یه عده با ۴۲۰۰ وارد می کنن با۲۷۰۰۰ می فروشن ،از هردوطرف فقط قشر ضعیف آسیب میبینه هم مخالفان دلشون به حال ملت نمیسوزه هم موافقان ،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۲ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
حقوق این مدیران نا لایق بی دردِ بی سوادِ را مانند دیگر مردم بیارید پایین دلار خودش می یاد پایین.
Iran (Islamic Republic of)
ابو مهدی
۱۸:۴۴ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
چطور ده هزار تومانه که همه اجناس قیمتشون سر به فلک کذاشته از کجا از کدام طبقه ای که دلار ده هزار تومنی سراغ داری
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۰ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
نرخ واقعی دلار 1000 تومان است
Thailand
سلام
۱۷:۵۸ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
استارت گران شدن دلار از زمان احمدی نژاد زده شد
Iran (Islamic Republic of)
یک مغز نیمه تعطیل
۱۶:۴۷ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
جلو رانت را بگیرید ببینید سر سفره بیت المال کیان
و الا 90 درصد مردم نیازمند این ارز 4.200 هستن
موافقانی که دنبال حذف این ارزن یک نگاهی به سفره 90 درصد مردم بندازن بعد حرف از نرسیدن این سوبسید به دست محناجش بزنن.
این قیچی که یک تیغش اصلاح طلب و یک تیغش اصولگراست و دو دسته اش هم یکی سیاست های کلان باطل و دیگری منافع کشورهای خارجیست ، نباید مرتب سفره مردم را ببره باید پای رانت خواران را ببره
Canada
ناشناس
۱۶:۴۶ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
ما همون یکباری که به نام هدفمندی یارانه ها، قدرت خریدمونو ضعیف کردن، برامون کافیه. دیگه نمیخواهیم اینکارو بکنن. ارز کالاهای اساسی رو حذف نکنید. بذارید زندگیمونو کنیم.
Canada
محمد حسین
۱۶:۳۳ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
سلام. این آدم معلوم نیست از کجا این حرفو میزنه. به فکر سود تجار و بازرگانان نیست اصلا.
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۵:۴۰ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
با عرض ادب و احترام..... تحلیل سرتاپا غلط!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۷ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
با بودن ارز 4200 این بلاها سر مردم میاد با آزاد سازی یعنی انقراض!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۸ ۱۳ آبان ۱۴۰۰
خیلی وقته منقرض شدیم الانم فقط فسیلهامون مونده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۰ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
در خواب 10 هزار تومنه دیگه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
کارشناس انقدر زیاد داریم میتونیم دیگه صادرشون کنیم.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۵:۴۸ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
این کارشناسان همون هایی هستند که دلارهای چهار هزار تومانی را به جیب میزدند . الان شدند منتقد . پدر مردم رو دراوردند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۹ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
این درصدهایی که عنوان شده ۳۰درصد و ۵۰درصد و۸۰درصد و۹۰درصد روی هم میشود ۲۵۰ درصد که کاملا غلط هست چون در مجموع باید ۱۰۰ درصد شوند.با دادن درصد غلط حتما نیت سویی دارند که نباید غافل شد و فریب خورد !!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۳ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
با عرض سلام .از دولت و مجلس محترم تقاضا دارم واردات پوشاک خارجی که به تولید کننده داخل اسیب می زند و ارز کشور را نابود می کند را بشدت تمام بگیرد با تشکر از مدیر سایت .
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۶:۲۸ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
گویا شما به محاسبات درصدگیری بر اساس داده های تجمعی مسلط نیستی. و الا این نظر پیش پا افتاده رو نمیدادی
Iran (Islamic Republic of)
Reza
۲۳:۳۰ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
سلام راست میگی .من متوجه نشده بودم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۶ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
محاکمه ستاد شبه علمی کرونا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۳ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
ملت را دیگه به خیر شما امید نیست.
فقط حرف و بدبختی
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۳۳ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
نرخ واقعی دلار 40 هزار تومن هست نه 10 هزارتومن مردک با همین نظر های چرت به فنا دادین این مملکت رو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۲ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
از اقوام صیف هستی قطعا مردک
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۲ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
نفست از جای گرم در میاد که میگی نرخ واقعی دلار 40 هزار تومانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۸ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
چرت نگو...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۲ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
حذف ارز۴۲۰۰ جرات میخواهد آنکه ارز ۷ تومانی و۶۰ تومانی را حذف کرد رفسنجانی بود که جرات تورم تک نرخی شدن ارز را داشت
فقط موقعی که برجام پذیرفته شود وارزهای ایران آزاد شود می‌توان ارز۴۲۰۰ را حذف کرد در غیر این صورت انفجار قیمت ها را خواهیم داشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۹ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
نرخ دلار 10 هزار تومن نیست 500 تومنه، هرچی دلار داری خریدارم بیا بفروش دیگه
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
اففشین
۱۲:۱۲ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
هر آنچه که شما گفتید .هر فرد عادی که ۴۳ سال تجربه زندگی در جمهوری اسلامی ایران دارد می‌فهمد..اما بهتره مسعولین رده بالای ایران این رو خوب بدانند.اینها از حکومت محمد وعلی قدرتمندتر نیستند.دیدیم که عاقبت آن حکومت‌ها سر از کربلا در آورد وسر پاکترین فرد ویاران رو از تن جدا کردند.حکومت ایدیو لوژی ایران هم بعد از عمر رهبران به اون سرنوشت گرفتار خواهد شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۲ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
مثل امیرکبیرباشیددستوراگرهم نفهمیدن زندان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
دلار در دولت روحانی اوج گرفت خدا ازش نگذرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۸ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
چه کسی مخواد دلار 10 هزار توماتی را اجرا کند با حرف که نمیشود
Iran (Islamic Republic of)
العبد
۱۱:۰۹ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
با همین نظریات بیخود و صدمن یه غاز معیشت مردم و اقتصاد کشور رو به این روز انداختید دیگه. وقتی حجم نقدینگی در پایان دولت روحانی بالای 3500 هزار میلیارد تومن شده مگر میشه قیمت دلار رو بطور پایدار 10000 تومن تعیین کرد؟ جریان دلار جهانگیری درس عبرت نشد؟ ارز 4200 تومنی که بخش اعظمش توی جیب فاسدان و زالوها رفت. چرا باید چنین تصمیمات احمقانه ای که هیچ خیری برای مردم نداره ادامه پیدا کنه؟ چرا باید منابع کشور به نفع عده ای زالوصفت نورچشمی حراج بشه و مردم به خاک سیاه بشینن؟ همه مسببین این وضعیت باید محاکمه بشن و به اشد مجازات برسن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۰ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
دلار نخرید تو خونه هاتون انبار نکنید درست میشه.
Iran (Islamic Republic of)
Arya
۱۵:۳۷ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
جناب خان اصلا نمیشه خرید ارز خریدن غیر قانونیه
در ضمن مسئولین باید کاری کنند
43 سال گوش کردیم به حرف امثال شما و اوضاع بدتر شد
دیگه بسه دیگه زندگی مونو دست یه مش بی سواد نمیدیم
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۱۰:۱۶ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
بوی گرانی می آید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۵ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
باید تاسف خورد به حال کشوری که کارشناسان اقتصادیش بجای اینکه ارزش پول ملی رو بالا ببرند سعیشون اینه که ارزش دلار رو بالا ببرند . تا زمانی که اقتصاد دانان ما امثال این آقایون هستند روز به روز ارزش پول ملی پایین میاد و ارزش دلار بالا میره . پیشنهاد میکنم اگه توان بالا بردن ارزش پول ملی رو ندارند پول ملی رو حذف کنند و بجاش دلار رو جایگزین کنند
Iran (Islamic Republic of)
حمار ایرانی
۱۰:۰۱ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
برادر عزیزم اشتباه محاسبه کردی قیمت واقعی دلار ۹۸۷۶۲ ریال نه ده هزار تومان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۷ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
واقعاً چرا دستگاه هاي نظارتي به رئيس كمسيون اقتصادي مجلس اجازه مي دن اينطور آمار و اطلاعات غلط به جامعه بده.
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۰۹:۴۱ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
نرخ واقعی واقعی واقعی 1000 نومه نه ده هزار تومن!!!!
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۰۹:۴۱ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
سلام. تحلیل سر تا پا غلط!
Iran (Islamic Republic of)
صمصامی
۰۹:۳۷ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
صمصامی جون بیا پایین سرمون درد گرفت
بیارید پایین قیمتو بعد حرف بزن حرف زدن باد هواست داداش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۶ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
شتر در خواب بیند پنبه دانه
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۹:۲۹ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
نرخ واقعی دلار همون نرخیست که صرافی تو بازار ازاد میفروشه. اگر تحریم ادامه پیداکنه نرخ دلار بالاست ولی اگر تحریم‌ ها کاملا برداشته بشه و تنش در اقتصاد از بین بره به طور کامل قیمت دلار به ده تومان میرسه
United States of America
ناشناس
۰۹:۲۳ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
دلار ده هزار تومانی را شما دیگر تو خواب ببینید . می دونید چرا چون سهماداران بورس که اغلب دولتمردان پول دار عضو ان هسنتند ضرر میکنند و هرگز دلار به عقب بر نمیگردد حتی اگر اقتصاد ایران بهترین اقتصاد دنیا باشد چون کشور ما و دولتمردان ما از همه دنیا خودرا برتر می بینند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۳ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
سرمون درد گرفت بیا پایین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۳ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
درودبرشرفت توبایدرییس اقتصادی مجلس باشی نه یک
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۰۹:۲۱ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
به شرطی که تحریم نباشیم وامکان سرمایه گزاری وجود داشته باشه تا ۴میلیون بشکه درروز صادر کنیم وپولشو دلار بگیریم اون موقع میشه دلار ۱۰ تومان
Iran (Islamic Republic of)
لک دلفان
۰۸:۵۲ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
اتفاقا نوع فساد و تورم از ارز 4200 نهفته است .ارباب رانت و فساد جامعه با دریافت ارز 4200 تومانی با تزریق این ارز در اقتصاد کاذب و خروج ان از تهیه کالاهای اساسی مردم باعث تورم سرسام اور شدند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۴ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
تموم شد؟
خیلی تاثیرگذار بود
-
ناشناس
۰۸:۴۱ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
لطفا ساکت ! اگر نرخ واقعی دلا ر 10 هزار تومان است پیدا کنید پرتقال فروش را !
-
ناشناس
۰۸:۴۱ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
لطفا ساکت ! اگر نرخ واقعی دلا ر 10 هزار تومان است پیدا کنید پرتقال فروش را !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۹ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
شما دلار رو 10هزارتومن کنید اونم ثابت دیگه. بعد ارز 4200رو حذف کنید نه اینکه دلار 28تومن باشه ارز 4200رو حذف کنید البته اگه واقعا دوست دارید دلال بازی از دلار حذف بشه
Iran (Islamic Republic of)
d
۰۸:۲۸ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
حذف ارز 4200 یعنی گرانی 5 برابر اگر مسولی نمیتونه وظیفه نظارت بر قیمتها انجام بده باید برداشته شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۲۴ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
نرخ واقعی فعلاً درحال حاظر!؟!؟!؟! طبق نظر کارشناسان کار درست مملکت آبادکن !؟!؟!؟شاید 10 هزارتومان، بیشتر ویا کمترباشد! ولی حقیقتاً اگرجهان تعامل حقیقی داشت وحقوق بشر وسازمانهای بین المللی و.... موجودیت راستین! داشتن باید تمام کشورها واحدپول مشترکی داشتن تا امتیازهرکشوربه تولیدات کیفی/منابع/مغزهاو... باشد نه کاغذی ! که سیاست وقدرت و.. به آن امتیازمیده مثلاً اگر 1دلار از100 سنت تشکیل میشه کشوری مثل ایران هم با حذف ریال، وحذف 4تاصفر! 1 تومان آن ( 10هزارریال قبلی) که مثلاً معادل یک دلاربود!!!! ازصدواحد کوچکتر( 100مانتو!!!!!) تشکیل میشد!
Iran (Islamic Republic of)
حبیبی
۰۸:۰۱ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
سلام قیمت واقعی دلار که همه مشکلات اقتصادی از این دلار است را در عرض ۶ماه به زیر منهی یک ریال ۱_ ریال برسانید این شدنی است اقتصاد ایران اول شکوفایی است الهی همیشه سلامت باشید
Iran (Islamic Republic of)
حبیبی
۰۸:۰۱ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
سلام قیمت واقعی دلار که همه مشکلات اقتصادی از این دلار است را در عرض ۶ماه به زیر منهی یک ریال ۱_ ریال برسانید این شدنی است اقتصاد ایران اول شکوفایی است الهی همیشه سلامت باشید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۴ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
حذف ارز یارانه ای ویارانه های پنهان درهر شرایطی خوب است،وتوجیهی جز برای رانتوفسادوپارتیبازی وبی عدالتی ندارد،آدم زنده وکیل وصی نمی خواهد،پول اینها را مستقیم وبه قیمت روز به حساب همه بریزید هر کس هر کجا صلاح دید خرج میکند،دیگر نصف ان در مسیر ناپدید نمی شود ودرجیب خواص نمیرود.بعضی شاید اب را گل الود میکنند تانهنگها صید کنند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۳۳ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
نخیر ۳۵۰۰ تومان
-
ناشناس
۰۷:۱۶ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
وکیل التجارها مجلس را قبضه کرده اند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۴۲ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
درود بر شما
United States of America
ناشناس
۱۶:۴۴ ۱۲ آبان ۱۴۰۰
احسنت
آخرین اخبار