رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی از صادرات محصولات کشاورزی این استان به ۴۵ کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،فتحی رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌شرقی با بیان اینکه محصولات کشاورزی استان به ۴۵ کشور صادر می‌شود، گفت: عراق، افغانستان، پاکستان، روسیه، هند، ترکیه، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و امارات متحده عربی از جمله بازار‌های هدف این محصولات هستند.

فتحی با اشاره به برابری صادرات و واردات بخش کشاورزی استان در نیمه نخست امسال، اظهار کرد: در این مدت ماهانه ۲۴ میلیون دلار محصول کشاورزی از استان صادر و همین میزان به استان وارد شد.

وی افزود: سهم صادرات محصولات کشاورزی کشور از صادرات غیر نفتی ۱۸ درصد است درحالیکه که سهم صادرات محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی در بخش صادرات غیر نفتی ۲۰ درصد می‌باشد.

فتحی اضافه کرد: سهم صادرات محصولات کشاورزی آذربایجان شرقی در کشور در سال‌های گذشته حدود ۵.۴ درصد بوده و در ۶ ماهه نخست امسال صادرات محصولات کشاورزی از گمرکات استان حدود ۱۴۵ میلیون دلار تخمین زده می‌شود که نسبت به پارسال تغییر چندانی نداشته است.

وی عمده اقلام صادراتی آذربایجان شرقی را در زیر بخش باغبانی حدود ۶۶ درصد عنوان کرد و افزود: بیش از ۶۰ هزارتن کشمش از آذربایجان شرقی با ارز آوری هر کیلوگرم ۳.۱ دلار طی پارسال از استان صادر شده است.

فتحی گفت: صادرات سیب درختی نیز با بهره گیری از اجرای طرح بازار به ۸۸۴ هزارتن در سال قبل رسیده است.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه آذربایجان شرقی از نظر تولید سیب درختی رتبه دوم را در بین استان‌های کشور دارد و کیفیت سیب آن در مقایسه با دیگر نقاط کشور بهتر است بر این اساس بیش از ۱۵ درصد سیب صادر شده از کشور به تولیدات این استان اختصاص دارد.

فتحی گفت: سهم صادرات زیر بخش دام و طیور استان نیز معادل ۱۴ درصد شامل شیر، پنیر و ... بوده و سهم صنایع تبدیلی ۱۶ درصد شامل رب گوجه فرنگی، آبمیوه و سایر موارد است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی ادامه داد: سهم زیر بخش زراعت نیز چهار درصد شامل پیاز، سیب زمینی، کاهو، کلم و موارد دیگری از این دست بوده است.

فتحی به تعداد شرکت‌های بازرگانی فعال استان در صادرات محصولات کشاورزی اشاره کرد و گفت: حدود ۱۰۰ شرکت در این زمینه فعالند که از این تعداد ۷۰ شرکت در آذربایجان شرقی فعالیت دارند و تعداد ۳۰ شرکت خارج از استان در استان‌های یزد، خراسان و گیلان فعالیت می‌کنند.

وی به الزامات توسعه صادرات اشاره کرد و گفت: افزایش درآمد‌های ارزی، ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، تقویت بنیه اقتصادی تشکل‌های صادراتی، دستیابی به بازار‌های جدید، کاهش هزینه‌های تولید به سبب تولید به مقیاس اقتصادی و بهره گیری از ظرفیت‌های بلا استفاده از جمله مزایای صادرات محصولات کشاورزی است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.