دبیر سیاسی جمعیت پیشرفت و عدالت اصفهان گفت: معتقدم باید بر روی اجرای قانون شفافیت اموال مسئولان تأکید شود و از موضوعاتی که با روح قانون سازگار نیست دوری کنیم.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، احمد فروزبخش دبیر سیاسی جمعیت پیشرفت و عدالت اصفهان درباره موضوع محرمانه ماندن یا عیان شدن اموال مسئولان، گفت: طرحی در مجلس هشتم با محوریت کمیسیون حقوقی مجلس با هدف اعلام اموال مسئولان تهیه و تصویب شد. هدف از این طرح، اعلام اموال مسئولان قبل از پذیرش مسئولیت و پس از اتمام آن بوده است. در واقع هدف از این طرح جلوگیری از رانت، فساد و در دوره مسئولیت افراد بود، مسئله‌ای که در قانون اساسی هم بر آن تأکید شده است.

وی افزود: این طرح در رفت و آمد بین مجلس و شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت می‌رود و در آنجا یک بند با مضمون "جرم انگاری برای افشای اموال مسئولان" به آن اضافه می‌شود. اگر چه این بند با روح طرح در تضاد بوده، اما در طرح جا می‌گیرد و مجلس فعلی هم نمی‌تواند این بند را از طرح جدا کند.

این فعال سیاسی اصولگرا گفت: جدا از سیر قرار گرفتن این موضوع در طرح، به نظرم این بند با ذات قانون اعلام اموال مسئولان در تضاد است و نباید در این طرح به آن پرداخته می‌شد، اما در کل، موضوع اصلی طرح، مقابله و مبارزه با اموال نامشروعی است که امکان دارد در طول مسئولیت یک نفر شکل گرفته باشد. اختلاف کیفیت و کمیت اموال یک مسئول در آغاز و پایان دوران فعالیتش می‌تواند نشان‌دهنده سلامت مالی و اداری وی باشد به همین دلیل بسیار مهم و ضروری است که این موضوع بررسی شود و روح طرح هم همین مقایسه و مبارزه با فساد است.

فروزبخش تصریح کرد: اگر چه اعلام اموال مسئولان به صورت داوطلبانه امری پسندیده و ارزشمند است، اما معتقدم افشای اموال مسئولان خیلی نمی‌تواند به صورت درست و منطقی به فهم مردم از میزان فساد مسئول کمک کند. فرض کنید که فردی در ساختار اقتصادی توانسته باشد مال حلال و کاملاً قانونی به دست بیاورد و موفقیت‌هایی داشته باشد. سپس از او دعوت شود که به کمک دولت بیاید تا از تجربیات او برای خدمت به مردم استفاده شود. در این حال امکان دارد افشای اموال او برای مردم سوء تفاهماتی را پیش بیاورد. به همین دلیل منطقی است که اختلاف اموال او قبل و بعد مسئولیتش بررسی شود و اموال او فقط در یک زمان خاص بررسی نشود.

وی خاطرنشان کرد: معتقدم باید بر روی اجرای قانون شفافیت اموال مسئولان تأکید شود و از موضوعاتی که با روح قانون سازگار نیست و نمی‌تواند کمکی به اجرای طرح کند دوری کنیم. شفافیت خواسته مردم است و باید گام به گام و به دور از هیجانات رسانه‌ای و بر اساس عقل و منطق شکل بگیرد.

منبع:ایسنا

انتهای پیام

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.