مدیرعامل شرکت برق حرارتی گفت: سال گذشته ۱۴ هزار میلیارد لیتر سوخت مازوت و گازوئیل توسط نیروگاه‌های کشور به دلیل کاهش دما مصرف شد.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  محسن طرزطلب مدیر عامل برق حرارتی در نشست خبری بیست و یکمین نمایشگاه صنعت برق گفت: احداث نیروگاه سیکل ترکیبی که با کمک صنایع قرار است احداث شودحداکثر ۳ سال زمان بر است و احتمالا ما سال ۱۴۰۳ این نیروگاه‌ها را داشته باشیم.

او در ادامه در خصوص تفاهم‌نامه همکاری وزارت نیرو و وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه ایجاد حداقل ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی با بیان اینکه مصرف سالانه انرژی صنایع حدود ۱۰۰ میلیارد کیلووات ساعت است، اظهار کرد: یعنی از مجموع انرژی مصرفی داخل کشور ۳۷ درصد مربوط به صنایع است که نزدیک به ۴۰ میلیارد کیلووات ساعت آن مربوط به مصرف صنایع پر رونق فولادی است.

طرزطلب بیان کرد: این تفاهم‌نامه در راستای تامین برق مطمئن و پایدار در بخش صنعت و معدن کشور تهیه شده و تابستان سال ۱۴۰۳ این میزان ظرفیت نیروگاهی در مدار قرار خواهد گرفت.

مدیر عامل بخش خصوصی افزود: بدهی ما ۳ هزار میلیارد تومان به بخش خصوصی و ۲۱ هزار میلیارد تومان به گروه مپناست که قرار است در آینده نزدیک این بدهی و مطالبات از حوالات ارزی پرداخت شود، متاسفانه بودجه امسال کم است، ولی صحبت شده است این رقم افزایش یابد تا بدهی و مطالبات صفر شود

به گفته طرزطلب بیشترین بدهی ما ارزی است.

این مقام مسئول افزود: هم اکنون به دلیل محدودیت‌های موجود برای تامین ارز و عدم تخصیص ارز مورد نیاز پیمانکاران نیروگاه‌ها از سوی صندوق توسعه ملی، عملا روند احداث برخی نیروگاه‌ها کُند و یا متوقف شده است.

مدیر عامل برق حرارتی گفت: واحد‌های گازی به سیکل ترکیبی تغییر کنند و راندمان نیروگاه‌ها را پایین بیاوریم و همچنین نوسازی و بهسازی نیروگاه‌ها را هم در دستور کار قرار دهیم.

طرزطلب تصریح کرد: در حال حاضر بیشترین مشکل ما سوخت رسانی به نیروگاه‌ها است.

او گفت: در اواخر آذر باتوجه به کاهش دما در برخی از نقاط کشور به خصوص شمال و شمال شرقی دغدغه ما است که کاهش تولید به دلیل مصرف گاز در بخش خانگی نداشته باشیم

مدیر عامل برق حرارتی اضافه کرد: در سال گذشته ۱۴ میلیارد لیتر سوخت مازوت و گازوئیل  به دلیل کاهش دما در نیروگاه‌ها مصرف شد.

او بیان کرد: امکان دارد مشکل سوخت رسانی در دی ماه و بهمن ماه به دلیل افزایش مصرف گاز خانگی در نیروگاه های شمال و شمال شرق کشور داشته باشیم.

طرزطلب تصریح کرد: نگرانی شدیدی از قطعی برق در زمستان ۱۴۰۰ دارم و این به دلیل مصرف گاز در بخش خانگی است.

مدیر عامل شرکت برق حرارتی اضافه کرد: در حال حاضر هماهنگی‌های خوبی برای جلوگیری از مشکلات برای عدم قطعی برق میان برق حرارتی، وزارت نیرو و نفت در حال انجام است.

او بیان کرد: در حال حاضر تمامی نیروگاه‌های کشور به خصوص مناطق حساس تحت کنترل ما هستند و طبق پیش بینی‌های انجام شده تمامی ظرفیت سوخت نیروگاه‌های کشور اواخر آبان ماه تکمیل خواهد شد.

طرزطلب در خصوص استفاده از میعانات گازی به عنوان سوخت نیروگاه‌ها در فصل سرما، گفت: با اعمال تغییراتی امکان استفاده از میعانات گازی در نیروگاه‌ها وجود دارد، ولی مسائل زیست‌محیطی استفاده از آن ها را محدود می‌کند.

مقاوم سازی تجهیزات صنعت برق مقابل پدیده فرونشست

همچنین محسن نوروزی فعال صنعت برق در این نشست در بیست و  یکمین نمایشگاه صنعت برق گفت: اکنون و به دلیل برداشت‌های بی‌رویه از منابع آب‌های زیر زمینی خطر فرونشست در بیشتر مناطق کشور وجود دارد.

او ادامه داد: فرونشست‌ها علاوه بر درگیر کردن بخش‌هایی از جامعه، خطر بزرگی نیز برای تجهیزات برق مانند دکل‌های فشار قوی و خطوط انتقال و پست‌های برق است، زیرا ممکن است در فاصله نزدیک این تجهیزات رخ داده باشد و سبب سقوط آنها شود.


بیشتر بخوانید


نوروزی گفت: وقوع فرونشست در کنار تجهیزات برق یا نیروگاه ها می‌تواند در روند تولید، انتقال و توزیع برق و نیز صادرات آن اختلال جدی به همراه داشته باشد.

این فعال صنعت برق گفت: گرچه چالش فرونشست زمین جدی است اما می توان با پیش بینی به موقع و اجرای برنامه های هوشمندانه از کنار این خطر جدی به سلامت عبور کرد.

او ادامه داد: فرونشست زمین موضوعی است که نیاز به تمرکز ویژه داشته و با توجه به غیرقابل بازگشت بودن بخش زیادی از فرونشست‌های محتمل زمین، لازم است اقدام های شناسایی، طراحی و اجرا در دستور کار کارفرمایان صنعت برق قرار گیرد.

معاون فنی و مهندسی این شرکت دانش بنیان افزود: با توجه به گستردگی جغرافیایی محدوده‌های فرونشست، تدوین راهکارهای ویژه در خصوص سازه‌ها و تاسیسات صنعت برق برای به حداقل رساندن آسیب‌ها در دستور کار قرار دارد.

نوروزی از تلاش مشترک با دانشگاه اصفهان برای تدوین طرح مقاوم سازی تجهیزات صنعت برق در برابر خطر فرونشست خبر داد.

این فعال صنعت برق در پایان گفت: اجرای این طرح به افزایش مقاومت تجهیزات برق در مقابل حوادث طبیعی منجر خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار