تحول بزرگ در دنیای عکاسی با سنسور جدید نیکون Z۹

شرکت نیکون قصد دارد تا با اضافه کردن یک سنسور جدید به دوربین Z۹ تحولی شگرف را در جهان عکاسی ایجاد کند.

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از theverge، نیکون اخیراً از دوربین پرچمدار جدید خود با نام Z۹ رونمایی کرد که اولین دوربین بدون آینه این برند را نشان می‌دهد و کاملاً برای استفاده عکاسان حرفه‌ای و عکاسان آماتور در زمینه‌های مختلف  عکاسی مثل ورزش، طبیعت، پرندگان طراحی شده است. این دوربین عملکرد فوق العاده‌ای در وضوح بالا دارد و حدود ۵۵۰۰ دلار نیز قیمت آن است و اولین دوربین نیکون است که شاتر مکانیکی سنتی را حذف کرده و به کاربر اجازه می‌دهد به سطوح جدیدی از سرعت و عملکرد فوکوس خودکار دست یابد.

نیکون Z۹

سرعت بیشتر در ضبط تصاویر، مخصوصاً برای عکاسان ورزشی مهم است. جالب است بدانید که در آینده از این فناوری می‌توان برای دوربین‌های سنتی نیز استفاده کرد و این ممکن است اولین گام به سوی دوربین‌های با فرمت بزرگ‌تر باشد که از هوشمندی محاسباتی استفاده می‌کنند که دوربین‌های گوشی‌های هوشمند سال‌ها از آن استفاده کرده اند.

نیکون هیچ اشاره‌ای به مواردی مانند عکاسی محاسباتی برای عکس‌های به سبک HDR یا بافر چرخه‌ای که گوشی‌های هوشمند برای گرفتن همزمان ۹ یا ۱۰ فریم و ترکیب آن‌ها با هر فشار دکمه شاتر انجام می‌دهند، نکرده است. اما سنسور ۴۵.۷ مگاپیکسلی فول فریم جدید CMOS  با نور پشتی، حداقل از نظر طراحی هسته فاصله چندانی با آنچه سال‌ها در گوشی‌ها وجود داشت، ندارد.

دوربین‌ گوشی‌های هوشمند

امکانات سنسور دوربین Z۹ 

این نوع ساختار از سنسور، برد و رم اختصاصی استفاده می‌کند که سرعت خواندن فوق‌العاده بالایی را به همراه دارد که Z۹ را قادر می‌سازد تا از یک شاتر الکترونیکی تمام وقت با سریع‌ترین سرعت شاتر ۱/۳۲۰۰۰ ثانیه استفاده کند. این دوربین می‌تواند ۲۰ فریم در ثانیه را در فرمت RAW/JPG با وضوح کامل یا با سرعت ۱۲۰ فریم بر ثانیه در ۱۱ مگاپیکسل ثبت کند. پردازنده جدید Expeed ۷ و دو اسلات کارت CFexpress / XQD به Z۹ یک بافر ادعایی ۱۰۰۰ شات با وضوح کامل در یک RAW فشرده با کارایی بالا می‌دهد.

به عنوان اولین تولیدکننده بزرگ دوربین که شاتر مکانیکی را کنار گذاشته است، نیکون در مسابقه عکاسی محاسباتی از رقبای خود پیشی خواهد گرفت. خطوط A۱ و A۹ سونی قبلاً از سنسور‌های انباشته برای سرعت بازخوانی سریع استفاده کرده‌اند و شاتر‌های الکترونیکی را برای کار تمام وقت قابل استفاده می‌کنند و R۳ آینده کانن نیز از همین فناوری استفاده خواهد کرد. حرکت به سمت یک شاتر کاملا الکترونیکی تکامل بعدی دوربین‌ها است، اگرچه این وظیفه بر عهده نیکون خواهد بود تا ثابت کند شاتر الکترونیکی آن قادر به انجام وظایف روزمره و خواسته‌های عکاسان حرفه‌ای است.

سنسور جدید نیکون Z۹

اقدامات تولیدکنندگان دوربین برای پیاده‌سازی عکاسی محاسباتی

تا به امروز، تلاش‌های تولیدکنندگان دوربین برای پیاده‌سازی عکاسی محاسباتی به ویژگی‌هایی مانند Olympus's Live ND و Panasonic به  فوکوس درون دوربین محدود شده است. Deep Learning که در سیستم فوکوس خودکار تشخیص اشیا Z۹ جدید استفاده می‌شود، قبلاً توسط Olympus، Panasonic و Canon تا حدی استفاده شده بود. این به بهبود عملکرد ردیابی فوکوس خودکار کمک می‌کند، اما در نهایت یک دوربین بدون آینه همچنان یک تصویر منفرد می‌گیرد که توسط محدوده دینامیکی سنسور محدود شده است. مانع اصلی عدم کاربرد دوربین‌هایی مانند Z۹ و سایر دوربین‌های بدون آینه در سطح حرفه‌ای ممکن است در پردازش داده و خط پردازش تصویر باشد.

جهان عکاسی

در فضای گوشی‌های هوشمند، CPU‌ها به گونه‌ای طراحی شده اند که برای این پردازش مناسب باشند، حتی گاهی اوقات از سخت افزار اختصاصی استفاده می‌کنند، اما دوربین‌ها به این شکل ساخته نمی‌شوند. ممکن است هنوز نوآوری بیشتری در سطح CPU دوربین مورد نیاز باشد. پیشرفت‌هایی مانند Night Sight و Night Modes به عکاس امکان می‌دهد کار‌هایی را انجام دهد که دستیابی به آن‌ها با دوربین استاندارد بسیار سخت‌تر است.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار