وزیر امور خارجه روسیه روز گذشته در حاشیه نشست گروه ۲۰ در رم با همتایان چینی و فرانسوی خود دیدار و گفتگو کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری تاس، وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه و ژان ایو لودریان همتای فرانسوی وی در جریان دیدار خود در رم درباره وضعیت جنوب شرق اوکراین، لیبی، مالی و توافق هسته‌ای ایران گفتگو کردند.

در این بیانیه آمده است: وضعیت امروز در جنوب شرقی اوکراین، اطراف لیبی و مالی و همچنین تلاش‌های بین‌المللی برای از سرگیری مذاکرات احیای برجام (برنامه جامع اقدام مشترک در مورد موضوع هسته‌ای ایران) مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وزرای امور خارجه دو کشور همچنین به تفصیل درباره برنامه خود مبنی بر ادامه ارتباطات بین دو کشور و همچنین به تعدادی از موضوعات دوجانبه از جمله توسعه روابط روسیه و فرانسه در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، قضایی و فرهنگی پرداختند.

همچنین در حاشیه نشست گروه ۲۰  لاوروف، با وانگ یی، وزیر امور خارجه چین هم دیدار کرد و هر دو طرف بر ضرورت فوری تشکیل نشست اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد در سریع ترین زمان ممکن به منظور پاسخگویی موثر به چالش ها و تهدیدهای جهانی فعلی، تاکید کردند.

در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه در این باره آمده است دو دیپلمات ارشد درباره مسائل مهم منطقه ای و بین المللی از جمله وضعیت افغانستان و تحولات منطقه آسیا-اقیانوسیه و دخالت غربی ها در امور داخلی کشورها صحبت کردند. 

به گفته وزارت خارجه روسیه، لاوروف و وانگ یی با اعلام رضایت دو طرف از وضعیت فعلی شراکت راهبردی در رابطه با جلوگیری از شیوع کرونا روسیه و چین قدردانی کردند.

وزرای امور خارجه روسیه و چین تاکید کردند مواضع آنها در مورد همه این موضوعات نزدیک است و تداوم تماس‌های منظم به منظور تقویت همکاری های دو کشور در امور خارجی مهم است.

وزیر امور خارجه ترکیه نیز دیروز در رم با وزیر امور خارجه روسیه دیدار کرد. مولود چاووش اوغلو پس از دیدار با همتای روس خود در گفتگو با خبرنگاران انتقاد‌های روسیه از کشورش درباره تحویل پهپاد‌های مسلح به اوکراین را رد کرد.

وی درباره استفاده اوکراین از پهپاد‌های ساخت ترکیه در منطقه دونباس، گفت: شاید پهپاد‌های مسلحی که اوکراین از آن استفاده می‌کند در ترکیه تولیده شده باشد، اما متعلق به اوکراین است و هیچکس نمی‌تواند ترکیه را مقصر بداند.

مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور این کشور را در سفر به ایتالیا و نشست گروه بیست همراهی می‌کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار