محققان "دانشگاه تورنتو" در مطالعه اخیر، راهی جدید برای خنثی کردن ویروس کرونا پیشنهاد کرده‌اند.

به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از تی ان، محققان دانشگاه تورنتو ترکیبات شیمیایی ایجاد کرده‌اند که می‌تواند کروناویروس سندرم حاد تنفسی ۲ و چندین سویه آن را خنثی کند.

محققان کانادایی در مطالعه اخیرشان در مقاله‌ای که اخیرا در مجله "Medicinal Chemistry" منتشر شده است، از ایجاد پپتید‌های D که ویروس را خنثی کرده و عفونت سلول‌های انسانی را متوقف می‌کند، خبر دادند.

این ترکیبات که به عنوان پپتید‌های تصویر آینه‌ای (mirror-image peptides) شناخته می‌شوند، دارای خواص شیمیایی هستند که این موضوع آن‌ها را برای توسعه درمان‌های ضد ویروسی کم هزینه گزینه مناسبی می‌سازد.

"فیلیپ کیم" (Philip Kim) نویسنده ارشد این مطالعه و استاد ژنتیک مولکولی و علوم کامپیوتر در مرکز تحقیقات سلولی و زیست مولکولی دانلی گفت: یک مزیت بزرگ پپتید‌های تصویر آینه‌ای پایداری طولانی و ارزان بودن روند تولید آنهاست. می‌توانید آن‌ها را به عنوان یک اسپری بینی که در پیشگیری از بروز عفونت موثر هستند در نظر بگیرید.

پپتید‌ها شبیه پروتئین‌ها هستند، زیرا از همان آمینواسید‌های ساختمانی تشکیل شده‌اند. اما از مولکول‌های پروتئین کوچک‌تر هستند. آن‌ها می‌توانند به گونه‌ای طراحی شوند که تقریبا به هر هدف مولکولی متصل شوند و با توجه به دارا بودن برخی ویژگی‌ها نسبت به دارو‌های مولکولی کوچک، خطر عوارض جانبی را نیز کاهش می‌دهند.

به این ترتیب پپتید‌ها شبیه آنتی‌بادی‌ها هستند، اما به دلیل اندازه کوچک‌شان ایجاد آن‌ها حداقل ۱۰۰ برابر ارزان‌تر است. ترکیبی از هزینه کم و مقیاس بندی آسان ساخت پپتید‌ها را گزینه خوبی برای دانشمندان به ویژه محققان کشور‌های کم درآمد می‌کند. پپتیدهادر بدن به سرعت توسط آنزیم‌هایی که برای از بین بردن نسخه‌های مضر تولید شده توسط باکتری‌ها و سایر عوامل بیماری زا تکامل یافته‌اند، تجزیه می‌شوند. اما محققان با گزینه "پپتید‌های تصویر آینه‌ای" به یک راه حل مناسب رسیده‌اند چرا که این پپتید‌های جدید در برابر تخریب مقاوم هستند.

این پپتید‌ها در برابر چندین سویه مانند آلفا، بتا و گامابه خوبی عمل می‌کند. کیم می‌گوید، اگرچه محققان عملکرد آن در برابر نوع دلتا را بررسی نکرده‌اند، اما شواهد نشان می‌دهد که آن سویه نیز نسبت به دارو‌های پپتیدی حساس است.

محققان این مطالعه برای تجاری سازی تحقیقات خود با شرکت بیوتکنولوژی Decoy Therapeutics همکاری کرده است.

انتهای پیام/ 

برچسب ها: ویروس کرونا ، کووید 19
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار