کنترل جعبه دنده خودرو و پر نگه داشتن آن با سطح خوبی از روغن، به شما کمک می‌کند تا تجربه خوبی از رانندگی داشته باشید.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، همانطور که یک موتور به روغن موتور نیاز دارد، یک گیربکس اتوماتیک نیز باید با مایع گیربکس روغن کاری شود. این قطعه در خودرو چندین جزء متحرک دارد که مانند موتور به هم ساییده می‌شوند.

اجزای گیربکس اتوماتیک تنها زمانی می‌توانند بدون مشکل کار کنند که در حین کارکرد خودرو به طور مداوم روغن کاری شوند. هر نوع نشت مایع باعث ایجاد مشکلات بزرگ برای اجزای گیربکس و خود خودرو می‌شود. برای اطمینان از در دسترس بودن مقدار مناسب مایع گیربکس، باید به طور منظم مایع گیربکس اتوماتیک خود را بررسی کنید تا ببینید در چه سطحی است. اکثر سازندگان خودرو توصیه می‌کنند که سطح مایع را هر 6 هزار کیلومتر بررسی کنید.

ممکن است مواقعی پیش بیاید که بخواهید سطح مایع را زودتر بررسی کنید؛ به عنوان مثال، اگر در یک وسیله نقلیه اتوماتیک دنده را تعویض کنید و آن شروع به ریپ زدن کند، باید بلافاصله روغن گیربکس را بررسی کنید. در واقع، قبل از رفتن به مکانیکی این کار را انجام دهید، زیرا اغلب مکانیک ها سعی کنند خدمات غیر ضروری را برای خودروی شما انجام دهند که باعث ایجاد هزینه های اضافی می شود. 

با دنبال کردن مراحل زیر برای بررسی مایع گیربکس اتوماتیک خودرو، رانندگی خود را به بهترین حالت تبدیل کنید:

اول سعی کنید لوله مایع گیربکس را پیدا کنید؛ در بسیاری از خودرو‌های جدیدتر، لوله مایع گیربکس برچسب دارد و شناسایی آن سخت نیست. اگر پیدا نکردید به دفترچه راهنمای مالک خودرو مراجعه کنید. میله‌ بازدید چیزی شبیه به دستگیره دارد تا بتوانید آن را از لوله جدا کنید، بنابراین ابتدا به دنبال دستگیره بگردید.

وظیفه میله این است که با تعویض دنده در حالت خنثی یا در حالت پارک و بالا بودن ترمز دستی اجازه کار کردن به موتور را می دهد؛ قبل از بیرون کشیدن میله از گرم بودن موتور مطمئن شوید (موتور را خاموش نکنید).

 نوک انگشت اشاره خود را در مایع روی میله فرو کنید و مایع را بین انگشت و نوک شست خود بمالید. مایع انتقال روی میله باید صورتی و تقریبا شفاف باشد. اگر به نظر می‌رسد یا بوی سوخته می‌دهد یا ذراتی در آن وجود دارد، یک تخلیه مکانیکی داشته باشید و مایع را عوض کنید.

 میله را با پارچه تمیز و بدون پرز پاک کنید. سپس آن را دوباره وارد کنید و دوباره بیرون بکشید. اگر مایع گیربکس شفاف است، اما به خط «پر» روی میله نرسیده است، از یک قیف استفاده کنید تا به اندازه کافی مایع انتقال را در لوله میله بریزید تا به خط برسد اما دقت کنید که بیش از حد پر نکنید! مایع گیربکس ماشین اکنون به درستی تنظیم شده است. 

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فرشید
۰۰:۲۸ ۱۵ آبان ۱۴۰۰
ادمین چقدر خوب شد که مکانیک خودرو نشدی آخه این چه طرز اطلاعات دادن به مخاطب بود ؟ اولا همون چیزایی هم که عنوان کردی اصلا از نظر فنی اصطلاحاتی نبود که در رابطه با این موضوع بکار بردی دستگیره چیه ؟ میله چیه ؟ هر قطعه در خودرو اسم خودش رو داره اینجوری بدتر اون کسی که یه ذره هم چیزی میدونه گیج و سرگردون میشه کسی مجبور نکرده که ازین لطفا کنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۰ ۱۳ آبان ۱۴۰۰
من خودم یه گریبکس اتوماتیک جدید اختراع کردم که شتاب ماشین رو چند برابر میکرد ولی پورشه آلمان با اینکه خیلی خوشش اومده بود قبول نکرد خودروسازای مام الحمدلله اینقدر مدشون از پورشه بالاتره که اصلا جواب ندادن
آخرین اخبار