به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی در دیدار با جمعی از فعالان اقتصادی، اعضای اتاقهای بازرگانی و تولیدکنندگان اظهار کرد: حمایت از بخش تولید، صادرات و نیز واردات کالاهای سرمایهای، ماشینآلات و مواد اولیه از ضروریات کشور است که باید به گونهای برنامهریزی شود که علاوه بر تشویق صادرات، واردات مواد اولیه و ماشینآلات نیز مدنظر باشد.
او تصریح کرد: ارز حاصل از صادرات یا ناشی از نفت و میعانات و بخشی از آن که در بازار نیما نیز عرضه میشود برای واردات مواد «اولیه و مصرفی» و بخشی نیز برای واردات کالاهای سرمایهای استفاده میشود.
رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: البته با برنامهریزیهای انجام شده، تأمین ارز و سرمایه برای پروژههای با توجیه اقتصادی را نیز به طور جدی مدنظر داریم.
بیشتر بخوانید
رئیس شورای پول و اعتبار درباره احیای واحدهای تملک شده توسط بانکها عنوان کرد: در حال حاضر برای جلوگیری از توقف تولید واحدها، این موضوع در دستور کار شورای و پول و اعتبار است و دستورالعملی در این زمینه تدوین شده که امیدوارم مشکلات تولید به واسطه این تصمیمها برطرف شود.
او در خصوص بازار ارز گفت: به طور مشخص دو بازار رسمی در کشور یعنی بازار نیما و بازار متشکل معاملات ارزی وجود دارد؛ بازار نیما معطوف به حواله و واردات کشور است و در بازار متشکل معاملات ارزی، اسکناس معامله میشود که عمق این بازار نیز نسبت به گذشته بیشتر شده است.
صالح آبادی تاکید کرد: بانک مرکزی در بازار متشکل معاملات ارزی به عنوان بازارگردان حضور دارد، اما خود صادرکنندگان هستند که در این بازار نسبت به فروش اسکناس ناشی از صادرات خود اقدام میکنند.
او ادامه داد: از ابتدای آغاز به کار بازار متشکل معاملات ارزی در اول آبان ماه ۱۳۹۸ تا پایان سال ۹۸، در این بازار حدود ۵۰ میلیون دلار، در سال ۹۹ حدود ۷۰۰ میلیون دلار و در امسال حدود یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار معامله شده است که این امر نشان از عمیق شدن بازار دارد و قطعاً برای بهبود عملکرد این بازارها نیز از فعالان اقتصادی کمک خواهیم گرفت.
رئیس شورای پول و اعتبار درباره ارز با نرخ ترجیحی (۴۲۰۰ تومانی) گفت: به ایرادها و مشکلات مرتبط با این ارز واقف هستم و البته در تعامل با اعضای دولت ضروری است سازوکاری در این باره اندیشیده شود که در آینده و در صورت اتخاذ هرگونه تصمیم در این زمینه، اطلاعرسانی لازم انجام خواهد شد.
او ضمن تأکید بر استقلال بانک مرکزی عنوان کرد: از آنجایی که طی سالیان طولانی، اقتصاد ایران متکی به نفت بوده است، عملاً بانک مرکزی به عنوان فروشنده ارز دولت و تأمینکننده ریال دولت تلقی شده است و لذا طی این سالها سلطه سیاستهای مالی بر سیاست پولی غلبه داشته است. این درحالی است که در کشورهای پیشرفته دولتها برای تأمین کسری خود به بانک مرکزی مراجعه نمیکنند، بلکه از درآمدهای مالیاتی خود، کشور را مدیریت میکنند.
صالح آبادی تاکید کرد: اگر به دنبال آن هستیم که منابع اقتصادی به سمت تولید هدایت شود باید تلاش کرد که در سیاستگذاری مالیاتی، تعادل ایجاد شود تا در نهایت این منابع به صورت خودکار و به دور از دستور و رویههای موجود، به سمت تولید هدایت شود.
رئیس کل بانک مرکزی افزود: با همکاری وزرای اقتصاد و سایر ارکان اقتصادی دولت موضوع استقلال بانک مرکزی را دنبال میکنیم و در این باره ضروری است که تأمین کسری بودجه دولت نیز از منابع دیگری پی گرفته شود و البته باید با مجلس نیز تعاملات و همکاریهای لازم را داشته باشیم.
او تصریح کرد: استقلال بانک مرکزی به معنای آن است که بخش مالی از بخش پولی مستقل باشد و در نهایت با تلاش و همکاری فعالان اقتصادی کنترل تورم غیر رکودی را محقق کنیم.
رئیس شورای پول و اعتبار بیان کرد: در بخش دولتی در هفت ماهه سال جاری معادل کل سال قبل از محل صادرات نفتی و فرآوردههای نفتی ارز آوری داشتیم.
رئیس کل بانک مرکزی تعامل بازار پول و سرمایه را ضروری دانست و گفت: قطعاً بازار پول و سرمایه هر یک به تنهایی نمیتوانند برطرفکننده مشکلات باشند و البته بازار سرمایه نیز از ظرفیتهای مطلوبی برخوردار است؛ لذا ضروری است که با تشکیل کمیتهای در این زمینه به افزایش همکاریها میان این دو بخش کمک کنیم.
او بر بازگشت ارز حاصل صادرات به چرخه اقتصادی کشور، تأکید و خواستار برطرف شدن چالشهای پیشروی صادرکنندگان شد.
صالح آبادی یادآور شد: جلسات ستاد اقتصادی دولت به صورت منظم در حال برگزاری است و بخشهای مختلف دولت، تیم اقتصادی و به ویژه رئیس جمهوری پیگیر مشکلات مردم و بهبود وضعیت اقتصادی هستند.
انتهای پیام/
متاسفانه رسانه شما در پوشش اعتراض های سهامداران به وضعیت بورس در یکسال گذشته خوب عمل نکرده و بسیاری از خواسته های بحق سهامداران در بیشتر رسانه ها پیگیری نمیشود و عملا مسئولان مربوطه پاسخی به مردم زیان دیده در بورس نمی دهند.
البته عملکرد رسانه شما نسبت به بسیاری از رسانه ها بهتر بوده اما مطلوب نبوده.
چند نمونه از مسائلی که هنوز در بورس حل نشده اینجا اعلام میکنم.
1- عدم پرداخت سود مجامع سالیانه شرکتها در بورس از طریق سجام بعد از یکسال از الزام شرکتها به پرداخت سود از این سامانه.متاسفانه برخی شرکتها مبلغ سودشان اینقدر ناچیز است که ارزش یک کرایه اتوبوس هم ندارد.حداقل قانونی بگذارند که سودهای ناچیز را به سهام تبدیل کنند تا هم بنفع سهامدار باشد هم جلوی مراجعات بانکی گرفته شود.
2- برخی کارگزاری ها بخصوص کارگزاری هایی که از سامانه اکسیر و رایان همراه استفاده میکنند بعضا وجه مشتریان را بجای 48 ساعت در طول 5 تا 7 روز کاری پرداخت میکنند و سازمان بورس نظارتی بر این کارگزاری ها ندارد و سامانه نظارت و پیگیری سازمان بورس هم فعال نیست و پیگیر شکایتها نمیشود.
3-هر زمان بورس مثبت میشود سامانه های بورسی اختلال دارند و بعضا اختلال ها عمدی است چون در حال حاضر افراد فعال در بورس نصف تعداد افراد در تابستان پارسال است و نباید اختلال شبکه پیش بیاید اما مافیای بورس این اختلال را درست میکند و سازمان بورس هم پاسخگو نیست.
4- قرار بود نیم درصد مالیات در فروش سهام از افرادی که در ضرر هستند گرفته نشود اما این طرح بایگانی شد.در حالی که قانونا باید از افرادی که سود میکنند مالیات بگیرند نه سهامدار زیان دیده.
5-ضرر سهامداران صندوق پالایش و سهامدارانی که عرضه اولیه خریده بودند و عرضه اولیه به زیر قیمت عرضه آمده را دولت پرداخت کند.نه مبلغ آن را پرداخت کردن و نه سهامی بابت این ضرری که دولت به مردم وارد کرده به سهامداران خرد داده شد.یکسال هم از این ضررها میگذرد.
6-چرا عرضه اولیه هایی که دولت در بورس عرضه میکند قیمت کارشناسی نمیشود و دولت گرانتر از قیمت ذاتی به مردم عرضه میکند و بعد از چند ماه قیمت سهم به زیر قیمت عرضه می آید.چرا مبارزه با گران فروشی از سهام های دولت شروع نمیشود؟
7-چرا دولت دست از قیمت گذاری دستوری در بازار فولاد سیمان خودرو و ...... بر نمی دارد.اگر اینها خصوصی و سهامی عام است چرا دولت باعث ضرر به سهامداران حقیقی این شرکتها میشود.
8-چرا بساط رانت ارز 4200 تومانی جمع نمیشود تا جلوی واردات و ضرر به شرکتهای بورسی داخلی گرفته شود.
9-چرا سهامداران بورس به دو دسته حرفه ای و آماتور تقسیم نمیشوند تا سهامداران تازه وارد بعد از 6 ماه تا یکسال اجازه معاملات با مبلغ بالاتر را داشته باشند تا جلوی زیان سهامداران کم اطلاع گرفته شود.
10-چرا تمام کسری بودجه دولت در سال جاری حدود 260 هزار تا 400 هزار میلیارد از فروش اوراق و سهام و از جیب سهامداران تامین مالی شود؟چرا با مالیات بر جاهایی که از مالیات فرار میکنند و یا دلال بازی میکنند مثل بازار دلالی مسکن و خودرو کسری بودجه دولت را تامین مالی نمیکنند.از سهامداران خرد بالاتر پیدا نکردید.چرا فقط یک گروه در جامعه باید تاوان کسری بودجه را بدهند.بقیه گروهها چه میشود؟
11-رسانه ملی در اخبار سراسری روزانه اخبار بورس را پوشش نمیدهد.در شبکه خبر هم اخبار بورس یا اخبار اقتصادی مجزا در طول شبانه روز فعال نیست.چرا رسانه ملی کشور در حوزه اخبار بورس و اقتصاد ضعیف و غیر فعال عمل میکند.چرا چند بخش خبری مستقل برای پوشش اخبار بورس و مشکلات سهامداران فعال نمیکند.بخصوص در شبکه یک سراسری و شبکه خبر.
لطفا مشکلات سهامداران را چالشی تر و جسورانه تر از مسئولان مربوطه در وزارت اقتصاد و سازمان بورس و کمیسیون اقتصاد و سه قوه و سران آنها پیگیری کنید.
لطفا همه این موارد را پیگیری کنید.باتشکر