شهردار زاهدان با بیان اینکه ۲هزارو ۶۰۰ هکتار از گستره هفت هزار و ۴۰۰ هکتاری این شهر جزو بافت ناکارآمد شهری است گفت: ۴۴ درصد جمعیت این شهر در یک سوم مساحت که بافت ناکارآمد شهری بوده قرار گرفته اند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، محمدامیر براهویی شهردار زاهدان  اظهارداشت: زاهدان از شهر‌های اصلی سیستان و بلوچستان و نگین جنوب شرق کشور است این استان به دلیل ویژگی‌های مانند دسترسی به اقیانوس، دریای آزاد، ۲منطقه آزاد مصوب و یک منطقه ویژه اقتصادی آینده امیدبخشی را برای این شهر فراهم زده است.

وی با بیان اینکه برای رسیدن به آینده امیدبخش در شهر زاهدان دولت و بخش خصوصی همگی باید پای کار آمده تا توسعه همه‌جانبه محقق شود افزود: ۲۰سال خشکسالی‌های مداوم را در سیستان و بلوچستان داشته‌ایم و به همین دلیل دامپروری و کشاورزی در روستا‌ها از بین رفت و در نتیجه مهاجرت به شهر‌های بزرگ اتفاق افتاد و اکثراً به مرکز استان آمدند و در نهایت شهر زاهدان از جمعیت ۳۰۰ هزار نفری به یکباره به جمعیت ۸۰۰ هزار نفری رسید.

شهردار زاهدان با بیان اینکه نمی‌توان با عوارض مردمی این شهر را اداره کرد ادامه داد: اگر بخواهیم حاشیه‌نشینی از بین برود، باید سیستان و بلوچستان با اعتبارات و نگاه ملی نگریسته شود و خوشبختانه شرایط نشان می‌دهد نگاه‌ها به این سمت رفته و وضعیت خوبی در اعتبارات داشتیم، اما هنوز کم است، زیرا عمق مشکلات با این اعتبارات حل نمی‌شود و نیاز به اعتبارات کلان است.

وی با اشاره به تفاهم‌نامه‌ای میان بنیاد مسکن، شهرداری و وزارت کشور در راستای حل معضل حاشیه‌نشینی گفت: در این طرح شهرداری زاهدان پروانه ساخت رایگان به منظور مقاوم‌سازی و سند رایگان به حاشیه نشینان می‌دهد.

براهویی با بیان اینکه در تفاهم نامه گفته شده بنیاد مسکن نیز برای حل معضل حاشیه‌نشینی تسهیلات بلاعوض و با سود چهار درصد پرداخت می‌کند و حتی موضوع نظام مهندسی ۶۰درصد تخفیف خواهد داشت ادامه داد: این یک فرصت خوب است تا در حاشیه شهر و بحث کالبدی و ساخت و ساز‌های غیرمقاوم مشکلات منازل مردم حل شود.

وی با اشاره به اهمیت توسعه شهری مناطق حاشیه‌نشینی و اهمیت اجرای آن در کنار اجرای تفاهم‌نامه ذکر شده تصریح کرد: برای این توسعه شهری بنیاد مسکن بهسازی مسیر‌ها و جدول‌گذاری را انجام داده است.

شهردار زاهدان با اشاره به اینکه در تفاهم‌نامه سه‌جانبه با بنیاد مسکن، وزارت کشور و شهرداری قید شده که در قبال پروانه ساختمانی و سند رایگان به حاشیه‌نشینان، دولت هزینه این موارد را به شهرداری پرداخت کند ادامه داد: طبق برآورد‌های انجام شده حدود ۵۰۰ میلیارد تومان این پرداختی بوده که دولت باید انجام دهد و از این میزان ۱۰۰ میلیارد تومان در اختیار شهرداری قرار گرفته که تمام این اعتبار به مناطق حاشیه‌شهر زاهدان هدایت شده است.

منبع ایرنا

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار