آنتونی بلینکن در تماس تلفنی با ژان ایو لودریان درباره مسائل امنیتی ناتو و تقویت همکاری‌ها در منطقه هند و اقیانوس آرام گفتگو کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از  ریپابلیک ولد، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز پنجشنبه با همتای فرانسوی خود، ژان ایو لودریان، گفت‌وگوی مجازی داشت که در آن درباره موضوعات متعددی از جمله تقویت روابط دوجانبه و مقابله با تهدیدات تروریستی، به‌ویژه در منطقه ساحل بحث و گفتگو کرد.

قابل ذکر است که این گفتگو درست یک روز قبل از دیدار روسای جمهور هر دو کشور -جو بایدن و امانوئل مکرون- در رم انجام شد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری گفت: هدف از این گفتگو، تعمیق همکاری‌ها از جمله در منطقه هند و اقیانوس آرام و مقابله مشترک با تروریسم، به ویژه در مناطق تحت کنترل داعش است. علاوه بر این، هر دو مقام چالش‌ها و مسائل امنیتی ناتو و اروپا را مورد بحث قرار دادند. ذکر این نکته ضروری است که بایدن جمعه گذشته با مکرون تماس گرفت و در مورد تهدیدات امنیتی، دیدار آتی آن‌ها و سایر موضوعات مورد علاقه دوجانبه بحث کرد.

این مکالمه تلفنی چند روز پس از آن صورت گرفت که فرانسه با فیلیپ اتین، سفیر خود در آمریکا، به دلیل اختلاف فرانسه و استرالیا بر سر قرارداد زیردریایی آمریکا (AUKUS) تماس گرفت. هنگامی که سفیر فرانسه در ۲۹ سپتامبر وارد فرودگاه بین المللی دالس در واشنگتن شد، از پاسخ به سوالات خبرنگاران خودداری کرد.

این امر پس از آن اتفاق افتاد که استرالیا از قرارداد ۶۶ میلیارد دلاری زیردریایی با فرانسه به نفع همکاری با آمریکا و انگلیس -تحت اتحاد سه جانبه امنیتی آکوس- صرف نظر کرد. این تصمیم از سوی فرانسه به عنوان «خنجر از پشت» تلقی شد و فرانسه نیز سفیر خود را از استرالیا احضار کرد.

امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، پس از تماس تلفنی با جو بایدن، موافقت کرد که سفیر خود را به واشنگتن بازگرداند. اخیرا، ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه، با همتای آمریکایی خود، آنتونی بلینکن، برای گفتگو در مورد این مشکل ملاقات کرد و گفت که بازگرداندن اعتماد بین دو کشور به زمان و اقدام نیاز دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار