مدیرکل دامپزشکی گلستان در رابطه با وضعیت بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک در استان توضیحاتی داد.

غلامرضا محرابی مدیرکل دامپزشکی گلستان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، در رابطه با آخرین وضعیت طاعون نشخوارکنندگان در استان گفت: خوشبختانه تاکنون موردی از ابتلا به این بیماری در دام‌های سبک استان گزارش نشده است.

محرابی گفت: همه دام‌های روستاییان حاشیه جنگل این استان به ویژه دام سبک علیه بیماری ویروسی طاعون نشخوارکنندگان کوچک (پی پی آر) مایه کوبی شده است.

او افزود: برای جلوگیری از شیوع این بیماری بین دام‌های سبک گروه‌هایی از دامپزشکی با دامداران دیدار چهره به چهره دارند و نکات لازم در مورد پیشگیری از ابتلا به این بیماری را به آن‌ها آموزش می‌دهند.

محرابی ادامه داد: این اقدامات بیشتر در نواحی پر خطر مانند حاشیه جنگل‌های استان در حال انجام است.

طاعون نشخوارکنندگان کوچک یک بیماری ویروسی بسیار واگیر بین گوسفند، کَل و بز است که نخستین بار در کشور آفریقایی ساحل عاج گزارش شد.

این بیماری قابل سرایت از دام اهلی به حیوانات وحشی است و در مکان‌هایی که دام اهلی در تماس با حیوانات وحشی است یا از آبشخور‌های مشترک استفاده می‌کند قابل مشاهده است.

علایم بروز بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک با شروع ناگهانی تب، ریزش ترشحات از چشم و بینی، زخم دهان، تنگی نفس، اسهال بدبو و سرفه است و دام مبتلا به شدت لاغر شده و تلف می‌شود.

انتهای پیام/ق

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.