در خراسان جنوبی عوامل متعددی سبب بروز تصادفات در جاده‌ها می‌شود و باید فکری برای حفظ جان مسافرین کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، تصادفات جاده‌ای در ده روز اخیر، ۱۰ کشته و بیش از ۲۰ مصدوم در خراسان جنوبی بر جای گذاشته است.

بیشتر این حوادث در جاده‌های طبس، بشرویه، قاین و ماژان رخ داده و اندوه فراوانی را به دل هموطنان باقی گذاشته اند.

عوامل متعددی دست به دست هم می‌دهند تا تصادفات جاده‌ای رخ دهد و یکی از مهمترین عوامل در خراسان جنوبی، جاده‌های کویری خلوت و سرعت زیاد رانندگان است.

از سرعت تا سبقت/ جاده‌ها هم مقصر اند

یکی از رانندگان خراسان جنوبی می‌گوید: با سرعت ۱۰۰ تا ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت در جاده حرکت می‌کنم و فکر نمی‌کنم این سرعت، غیر مجاز باشد.

او ادامه می‌دهد: شاید یکی از دلایل تصادفات در خراسان جنوبی کویری بودن جاده‌ها باشد که رانندگان با خیال راحت پای خود را روی پدال گاز می‌گذارند و از باز بودن جاده با سرعت بالا بهره می‌گیرند.

یکی از رانندگان خودرو‌های سنگین نیز بیان می‌کند: در برخی موارد سبقت‌های غیر مجاز رانندگان که در نواحی خطر ساز صورت می‌گیرد، سبب برخورد رخ به رخ خودرو‌ها می‌شود.

او بیان می‌کند: خستگی و خواب آلودگی رانندگان در چند کیلومتری مقصد نیز می‌تواند منجر به تصادف شود و جان افراد زیادی را به خطر بیندازد.

این راننده کامیون دار عنوان می‌کند: در برخی موارد هم واقعا مقصر جاده و مسئول است؛ مثلا در برخی جا‌ها سرعت گیر‌ها نصفه و نیمه کنده شده اند و رانندگان خودروهای سنگین مجبور به ترمزگیری هستند و این ترمز گرفتن سبب برخورد خودروی سواری از پشت می‌شود.

سرعت رانندگان خراسانی بیشتر از بقیه است

سرهنگ رضایی رئیس پلیس راه خراسان جنوبی گفت: در کل کشور، ۱۰ درصد خودرو‌ها سرعت مجاز را رعایت نمی‌کنند، اما در خراسان جنوبی، این رقم به ۲۱ درصد رسیده است.

او افزود: در مسیر‌های ارتباطی کشور، ۱۴ درصد خودرو‌های حاضر در جاده، سنگین و باربری هستند، اما در جاده‌های خراسان جنوبی، ۲۷ درصد خودرو‌های حاضر در جاده، باربری و سنگین اند.

سرهنگ رضایی اظهار کرد: بیشتر جاده‌های خراسان جنوبی کویری و دو طرفه است و باعث خستگی و سر رفتن حوصله رانندگان می‌شود.

رئیس پلیس راه خراسان جنوبی بیان کرد: این عوامل سبب می‌شوند تا راننده در سر پیچ‌های دو طرفه انحراف به چپ یا سبقت غیر مجاز داشته باشد و این مورد باعث برخورد رخ به رخ می شود.

برخورد رخ به رخ در جاده‌های خراسان جنوبی، بیشترین نوع تصادفات را شامل می‌شود.

انتهای پیام/ م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.