رمزگشایی از منطقه ای حیرت انگیز در بولیوی / زمین اینجا پتانسیل شارژ دستگاه های الکترونیکی را دارد!

منطقه ای در کشور بولیوی به دلیل زیبایی ها و شباهت هایی که به کهکشان دارد به مقصدی برای گردشگران و منبع دریافت انرژی برای تولیدکنندگان تبدیل شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از qallwdall؛ سالار د اویونی یا همان طور که برخی آن را آینه آسمان می‌نامند، در ارتفاعات تیپلانو در جنوب غربی بولیوی و در نزدیکی رشته کوه‌های آند واقع شده است. مطالعات زمین شناسان نشان داده است که دلیل تشکیل این منطقه، وجود بقایای دریاچه مینچن است که ۴۰ هزار سال پیش با مساحت ۳۶ هزار کیلومتر مربع تشکیل شده است. مقدار عظیم نمک و کلرید سدیم و همچنین مقدار زیادی کلرید لیتیوم، به میزان حدود ۱۰۰ میلیون تن که تقریباً ۵۰ تا ۷۰ درصد از ذخایر لیتیوم در جهان را تشکیل می‌دهد در این منطقه قرار دارد.

نمکزار سالار د اویونی، جایی که آسمان با زمین برخورد می‌کند

با گذشت زمان، آب این دریاچه‌ها به دلیل گرمای ناشی از فعالیت‌های آتشفشانی تبخیر شد و خشکسالی در منطقه به چسباندن لایه‌های نمک زیر دریاچه‌ها کمک کرد که منجر به تشکیل تخت سالار د اویونی در ارتفاعات بولیوی شد. دانشمندان ذکر کرده اند که تنها ۳۲ جزیره در گذشته شاهد وجود این موضوع بوده اند. در این منطقه صخره‌های مرجانی فسیل شده و استروماتولیت‌ها زندگی می‌کردند و دانشمندان تخمین زده اند که کل نمک موجود در این مکان حدود ۱۰ میلیارد تن است که سالانه تنها حدود ۲۵ هزار تن از آن برای مصرف انسان، استخراج می‌شود.

سالار د اویونی

رونق ذخیره انرژی

این بیابان نمکی نه تنها آب نمک را تامین می‌کند، بلکه حاوی مواد معدنی زیادی است که مهمترین آن‌ها بور، منیزیم و کلرید سدیم به ویژه لیتیوم است که در ساخت باتری‌ها استفاده می‌شود. این باتری‌ها راه را برای انقلابی در دستگاه‌های الکترونیکی هموار کردند. امروزه از باتری‌های لیتیوم یونی برای تامین انرژی بسیاری از دستگاه‌های الکترونیکی مدرن از جمله تلفن‌های هوشمند، لپ تاپ، مسواک‌های برقی و جاروبرقی‌های قابل حمل استفاده می‌شود. به همین دلیل کشورهای مختلف مواد صنعتی موردنیاز خودشان را از این منطقه استخراج می‌کنند.

سالار د اویونی

سطح منطقه از دور با ظاهر صاف و بی‌پایان خود مانند یک دریای جامد به نظر می‌رسد، اما وقتی از نزدیک به آن نگاه کنید، با یک سری اشکال شش ضلعی که طی فرآیندی به نام «قالب‌سازی» رخ داده اند، شگفت‌زده خواهید شد. کف منطقه از ۱۱ پوسته نمکی تشکیل شده است که ضخامت هرکدام از آنها ۲ تا ۱۰ متر است . اگر آب باران در فواصل مختلف بین آنها جمع شود، به محلول آب نمک تبدیل خواهد شد و به محض گرم شدن خورشید، فرآیند تبخیر آغاز می‌شود.

سالار د اویونی

سالار د اویونی

این منطقه نه تنها منبع مهمی برای استخراج نمک و مواد معدنی است، بلکه نمایانگر یک منظره طبیعی زیبا در زمان طلوع خورشید است، زیرا آسمان را در خود منعکس می‌کند که باعث می‌شود احساس کنید در بالای ابر‌ها راه می‌روید. غروب خورشید نیز در این منطقه دیدنی است. شب هنگام، ایجاد تصویری نزدیک به کهکشان راه شیری، باعث می‌شود گردشگران در میان ستارگان قدم بزنند، همین زیبایی‌ها، این منطقه را به یکی از جذاب‌ترین و هیجان انگیزترین مقصد برای بسیاری از بازدیدکنندگان از سراسر جهان تبدیل کرده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۰۷ ۰۸ آبان ۱۴۰۰
چقدر زیباست بولیوی
آخرین اخبار