به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،چیزی که متاسفانه کمتر به آن توجه میشود، این در حالی است که جنین از زمانی که روح در آن دمیده شود، به عنوان یک انسان تلقی میشود و با یک کودک یا جوان تفاوتی ندارد، پس کشتن غیرمجاز او مصداقِ متقن قتل نفس است.
در کنار آن آسیب های جسمی و روحی که متوجه مادر می شود و عذاب وجدان و شرایط ناهنجاری که پس از آن برای او ایجاد می گردد.
افرادی که با توجیه مشکلات معیشتی اقدام به سقط جنین می کنند، آیا این موضوع را در نظر نمی گیرند که دیه جنین، بیش از هزینه های رایج بارداری و به دنیا آوردن فرزند است؟ و چنان چه دیه پرداخت
سایه به سایه پشت سرش راه افتادم. وارد مغازه که شد، من هم منتظر ماندم تا از مغازه بیرون بیاید و آنچه لازم بود را تحویل بگیرم.
شیافها را به دوستم تحویل دادم اما این وسط، یک چیزی مشکوک بود! اینها را گفت و سکوت کرد. پرسیدم چه چیزی مشکوک بود؟
گفت: فروشنده وانمود میکرد پزشک است و از من خواست این شیاف ها را به دوستم تحویل بدهم و پس از سقط جنین، جواب سونوگرافی را برای او بیاوریم!!
با تعجب پرسیدم: مگر پزشک در مغازه ویزیت می کند؟ چطور متوجه نشدی؟
گفت: متوجه شدم اما چیز عجیب تر این بود که فروشنده معتاد بود و خود را پزشک معرفی میکرد!
درمانگاه خلوت شده بود و دختر جوان هم داشت از آنجا میرفت، موقع خداحافظی حیرت مرا که دید، انگار سوالم را از نگاهم خوانده باشد "که خوب بعدش چی شد"
گفت: من آنها را به دوستم تحویل دادم و او بچه را سقط کرد اما الان با مشکلات زیادی روبرو و دچار عفونت شدید شده که باید در بیمارستان بستری شود.
طاقت نیاوردم و گفتم: شما ظاهر متشرعی داری، به دوستت نگفتی که فرزندکشی نکند و این کار قتل نفس محسوب میشود؟
رهگذر خستهای که دقایقی با او همکلام شدم، همه تبعات منفی سقط جنین را برای دوستش گفته بود اما منع و سرزنش او فایدهای نداشت...
تراژدی ذهنهای کور !
بارها شنیده ایم که فردی به طور غیرمجاز اقدام به سقط جنین کرده یا اینکه دارویی را برای این کار از محل نامناسبی تهیه نموده است. خیابان انوری شیراز فقط یک مصداق از این اقدام ناگوار است و متاسفانه در شهرهای دیگر نیز این مشکل وجود داشته و عرضه داروهایی برای سقط جنین با قیمتهای گزاف و به صورت قاچاق، رواج دارد.
آنچه در این میان مهم است، به خطر افتادن سلامت مادر باردار و از آن بالاتر اقدام به قتل نفس است.
نشود، بر ذمه آنها باقی میماند.
سقط جنین از لحاظ شرعی نیز بسیار نکوهش شده در آیاتی از قرآن همچنین روایات اهل بیت از آن به عنوان گناهی نابخشودنی یاد شده است. در سورههای اسراء، انعام و ممتحنه با صراحت به این موضوع اشاره شده و برای کسانی که عامدانه اقدام به سقط جنین میکنند، مجازات اخروی در نظر گرفته شده است. ضمن اینکه از بین بردن عامدانه جنین پس از ۴ ماهگی، حکم قتل نفس را دارد.
سقط جنین، حرکت جاهلانهای که مدرنیته به انسان امروز تحمیل کرد!
مدیر حوزه های علمیه فارس، سقط جنین را مصداقی از جاهلیت عنوان کرده و میگوید: اگر در دوران جاهلیت به دلیل فرهنگ غلط دختران زنده به گور می شدند، اکنون نیز در قالب دیگری شاهد کشتن فرزندان هستیم و در این میان، تفاوتی ندارد که بچه ای را در حین بارداری از بین ببریم یا پس از به دنیا آوردن.
حجتالاسلام محمد استوار میمندی اضافه می کند: در زمان کنونی به بهانههای مختلف از ترس فقر و مشکلات معیشتی یا تربیتی، اقدام به از بین بردن جنین می کنند، در حالی که نص صریح قرآن این است که "از ترس فقر، فرزندان خود را نکشید"
وی تصریح میکند: بنابراین جاهلیت امروز در قالب دیگری احیا شده و در پوشش مدنیت و مدرنیت، جلوه کرده اما باید این موضوع را در نظر گرفت که اقدام به سقط جنین، نوعی جنایت است، جنایتی که متاسفانه در حال حاضر در جوامع بشری امروز، قبح آن از بین رفته است.
این استاد حوزوی، ضمن تاکید بر تقبیح سقط جنین، بیان میکند: برای این اقدام بسیار ناشایست باید تقبیح، توبیخ و حتی مجازات در نظر گرفت.
حجت الاسلام استوار میمندی یادآور میکند: البته در موارد اضطراری که جان مادر در خطر باشد با نظر مراجع و فقهای جامع الشرایط، فرد می تواند اقدام به سقط جنین کند اما هر کسی نمی تواند راجع به این موضوع نظر قطعی دهد و نیاز به نظر مرجع است.
وی میگوید: چنان چه زن بدون اذن مرد اقدام به سقط جنین کند، باید دیه کامل را به همسر خود پرداخت نماید و چنان چه با موافقت یکدیگر باشد، زوجین باید دیه کامل را به حاکم شرع ارائه کنند.
مدیر حوزههای علمیه فارس تاکید میکند: نهادهای نظارتی باید در مطبها و درمانگاهها، جهت پیشگیری از این اقدام به نظارت مستمر بپردازند.
وی با اشاره به اینکه صهیونیست و وهابیون برای فرزندآوری تبلیغ کرده و این موضوع را در میان پیروان خود تبیین کردهاند، می گوید: فرزندآوری برای آنها به صورت ارزش درآمده اما در کشور ما، گفتمان غلطی از اوایل دهه 70 تحت عنوان کنترل جمعیت شکل گرفت و طی سالهای بعد از آن، جمعیت به سمت رشد منفی رفت که اقدام جدی برای حذف این گفتمان نکردیم، این در حالی است که سینما، صدا و سیما و رسانهها همچنین اساتید دانشگاه و حوزه علمیه باید در این زمینه به فرهنگ سازی بپردازند.
تسهیل در سبک زندگی امروزی، مقوله دیگری است که مدیر حوزههای علمیه مطرح میکند.
استوار میمندی با اشاره به اینکه سبک معماری امروزی و زندگی آپارتماننشینی همچنین نوع تربیت امروزی، تعداد زیاد فرزند را نمی پذیرد، بر تسهیل شیوههای فرزندآوری و سبک زندگی توسط دولت تاکید می کند.
فرزندآوری؛ تداوم نسل و مایه نشاط خانواده
یک کارشناس امور مذهبی نیز میگوید: سقط جنین اگر بدون دلیل متقن و موجه پزشکی باشد، اشکال شرعی دارد و گناه کبیره محسوب میشود.
حجتالاسلام علی انصاریفرد ادامه میدهد: پس از گذشت چهار ماه از بارداری، سقط جنین علاوه بر اشکال شرعی، دیه هم دارد که در این شرایط بر حسب جنسیت جنین، یک دیه کامل باید پرداخت شود، چرا که پس از ۴ ماهگی روح به جنین دمیده شده است.
وی بیان میکند: سقط جنین در صورتی جایز است که پزشکی حاذق و معتقد که مسائل شرعی را رعایت می کند، تشخیص دهد که نگه داشتن جنین یا به دنیا آوردن آن، برای مادر یا نوزاد ضرر دارد.
این کارشناس میافزاید: البته فقها، برای پیشگیری از بارداری حرمت شرعی قائل نشدند اما این موضوع به قبل از بارداری باز می گردد و به محض انعقاد نطفه در همان روزهای ابتدایی، از بین بردن جنین حرمت شرعی دارد.
وی بیان میکند: برای اینکه بارداری ناخواسته به سقط جنین منجر نشود، چنان چه خانوادهای فرزندانی دارند میتوانند با روشهای علمی و پزشکی به پیشگیری بپردارند.
انصاریفرد همچنین با توصیه به خانوادههایی که تمایلی به فرزندآوری ندارند، می گوید: از فرزندآوری امتناع نکنید؛ حداقل وجود دو الی سه فرزند در خانواده ضروری است چرا که حضور فرزندان در هر زندگی، مایه آرامش و نشاط بوده و در حد معقولی که بتوان به معیشت و تربیت آنها رسیدگی کرد، لازم است همچنین باید به این امر توجه داشت که بدون فرزند، نسل منقرض میشود.
وی همچنین با اشاره به اینکه روزی هر فردی دست خدا است، اظهار میدارد: مشکلات معیشتی وجود دارد اما برای اقدام به فرزندآوری، به این امر توجه کنیم که خداوند روزی هر کسی را در نظر گرفته و با اعتقاد به صفات رزاقیت پروردگار، میتوان مشکلات اقتصادی را تا حدی نادیده گرفت.
این کارشناس مذهبی همچنین به تبلیغاتی که در این راستا علیه شیعیان وجود دارد، پرداخته و می گوید: صهیونیستها و وهابیون مدتها است به تکثیر نسل میپردازند اما علیه فرزندآوری شیعیان تبلیغات گسترده دارند.
وی ضمن تاکید بر تکثیر نسل پاک شیعه می گوید: با عدم تمایل به فرزندآوری، آب به آسیاب دشمن می ریزیم و آنها را به خواستههایشان نزدیک میکنیم.
سقطهای غیرمجاز؛ از عفونتهای داخلی تا خطر مرگ برای مادر
یکی دیگر از تبعات سقط جنین، مشکل مراکزی که اقدام به سقط غیرقانونی و غیرمجاز میکنند، است.
بدیهی است که سقط جنین فقط در صورتی جایز است که پزشکی ماهر با مجوز شرعی، این شرایط را برای زن باردار فراهم کند که این در صورتی است که سلامت مادر در خطر باشد یا جنین مشکلات جسمی نظیر معلولیت و اختلالات کروموزومی و... داشته باشد که در آن صورت هم، کمتر از چهار ماهگی باید برای تشخیص اقدام کرد.
در مواقعی که زوجین فرزندانی دارند، پیشگیری از بارداری مجدد، میتواند از سقط جنین جلوگیری کند.
این موضوع را اکرم ترتیفیزاده، متخصص زنان و زایمان مطرح می کند و در ادامه میگوید: سقط جنین، از زمانی رواج یافت که شیوه پیشگیری با بستن لولههای رحم ممنوع شد که به دنبال آن، بارداری ناخواسته ایجاد میشد.
وی ادامه میدهد: خانوادههایی که سه یا چهار فرزند داشتند و نمیخواستند فرزند دیگری داشته باشند، پس از بارداری ناخواسته مادر، اقدام به از بین بردن جنین می کردند و مراکزی نیز وجود دارد که بدون مجوز قانونی، به این زنان کمک میکند تا سقط جنین را انجام دهند.
این پزشک متخصص بیان میکند: هزینه کردن برای سقط، کمتر از هزینه به دنیا آوردن فرزند و نگهداری از آن بود، پس عدهای بیشتر به سمت سقط جنین حرکت کردند.
ترتیفیزاده با اشاره به وضعیت زنان بارداری که اقدام به سقط جنین غیرمجاز میکنند، میگوید: سقط جنین بدون مجوز، معمولاً در مراکز غیرمجاز و غیربهداشتی، توسط ماما یا تکنسینی که اطلاعات پزشکی ندارد و در محلی که اصول بهداشتی و درمانی در نظر گرفته نشده است، انجام میشود.
وی میافزاید: در این شرایط، آسیبهای جسمی متعددی متوجه زنان است، از عفونتهای رحمی و آسیب به بافت رحم که در موارد وخیم، پزشک معالج ناچار به برداشتن رحم میشود همچنین آسیبهایی که به سایر اندام شکم وارد میشود، واکنش به داروهای سقط، عوارض قلبی و... همچنین مشکلات روحی ناشی از عذاب وجدان یا ارتکاب گناه کبیره، مادر را تهدید میکند.
این متخصص، سقط جنین را در برخی موارد، عامل خطر مرگ میداند و ادامه میدهد: در مواردی که عفونت در خون پخش شود حتی خطر مرگ، مادر را تهدید می کند...
ترتیفیزاده میگوید: بنابراین در روند سقط جنین و پس از آن، آسیب های جسمی و روحی متعددی مادر را تهدید میکند که اگر بارداری ناخواسته اتفاق نمیافتاد، هیچ کداماز اینها پیش نمی آمد پس باید به تحلیل این موضوع پرداخته که چرا برخی از زوجین نمی خواهند بچه دار شوند یا اینکه بیش از دو فرزند داشته باشند.
وی اظهار میدارد: مشکلات معیشتی و اقتصادی همچنین ناهنجاریهای اجتماعی و خطر آسیبهایی که در آینده ممکن است فرزندان آنها به لحاظ فرهنگی و اجتماعی تهدید کند، برخی از خانوادهها را نسبت به فرزندآوری مایوس می کند همچنین بیکاری و مشکلاتی که بر سر راه ازدواج و اشتغال جوانان وجود دارد، برخی از خانواده ها را از آینده فرزند بیمناک مینماید.
بیمیلی نسبت به فرزندآوری، آسیبشناسی شود
ترتیفیزاده خاطرنشان میکند: به منظور مقابله با سقط جنین، بهتر است روشهای پیشگیری راحتتر در اختیار افرادی که چند فرزند دارند، قرار گیرد تا بارداری ناخواسته، به سقط جنین منجر نشود.
این پزشک با اشاره به بافت فرهنگی جامعه ما به ویژه در قومیتهای مختلف، میگوید: اقوام مختلف از ترک، لر، بلوچ و عرب زبان، به فرزندآوری و ازدیاد فرزند تمایل دارند اما تامین معیشتی و تربیت فرزند، آنها را نسبت به این موضوع بیمناک می کند.
وی با اشاره به هزینههای متعدد چکآپ و... در دوران بارداری، اظهار میدارد: بنابراین برای ایجاد تمایل عمومی به فرزندآوری، باید شرایط مثبتی را برای خانوادهها ایجاد کرد تا هم در حین بارداری و هم بعد از به دنیا آمدن نوزاد، زوجین به لحاظ معیشتی و اقتصادی آسوده خاطر باشند.
ترتیفی زاده خاطرنشان می کند: با ایجاد شرایط مساعد اقتصادی، به طور طبیعی میل به فرزندآوری ایجاد می شود چرا که در جامعه ما تعداد اندکی هستند که در هر شرایط مساعد و نامساعد میل به فرزندآوری ندارند و عموم مردم متمایل به ازدیاد فرزند هستند.
سقط در محیطهای آلوده و آسیبهای غیر قابل جبران برای مادر
مسئول امور نظارت معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در خصوص نظارت بر مراکزی که به صورت غیرقانونی اقدام به سقط جنین می کند، میگوید: علوم پزشکی مجوزی برای سقط جنین ارائه نمی کند و ارائه مجوز سقط، در مواردی که قانون مشخص کرده، جان مادر در خطر است یا جنین مشکل ژنتیکی دارد، به عهده به پزشکی قانونی است.
ایزدی میافزاید: در این شرایط، چنان چه کمتر از ۲۷ هفته از بارداری گذشته باشد، میتوان اقدام به ارائه مجوز برای سقط جنین کرد.
وی با اشاره به اینکه دو اداره نظارت و مامایی در مجموعه علوم پزشکی شیرار، متولی نظارت بر سقطهای غیرمجاز هستند، می گوید: چنان چه در بازدیدهای میدانی که توسط اداره نظارت معاونت درمان اتفاق میافتد، موردی مشاهده شود یا گزارشی ارسال گردد، رسیدگی میشود؛ که هر دو اداره، بر بیمارستانهای خصوصی و درمانگاهها نظارت دارند.
وی اظهار میدارد: در سالهای گذشته، تعداد اندکی گزارش سقط جنین از مراکز زیرزمینی و غیرمجاز ارسال شده که پس از خطراتی که برای مادر ایجاد شد، از موضوع مطلع شدیم.
این مسئول میگوید: در این زمینه، معمولا گزارش رسمی از بیمارستانهای خصوصی وجود نداشته و سقط غیرمجاز، بیشتر در مراکز غیربیمارستانی و زیرزمینها رخ میدهد که آسیبهای غیر قابل جبرانی نیز برای مادر به همراه دارد.
بنا بر آنچه از سوی کارشناسان یا مسئولان حوزههای متخلف مطرح شد، برای پیشگیری از سقط جنین باید به ریشه یابی مشکلات پرداخت و دلایلی که افراد را نسبت به فرزندآوری بیمیل و مایوس می کند، آسیب شناسی کرد.
این آسیبشناسی و اقدام پس از آن شاید در کوتاه مدت مسیر نباشد اما همان طور که روزگاری شعار کنترل جمعیت در سطح کشور نهادینه شد، اکنون نیز میتوان با گام های موثر به سمت فرزندآوری در جهت ایجاد جامعه ای پویا حرکت کرد.
منبع:فارس
انتهای پیام