ملانوری گفت: سنگ بنای کاری را گذاشته ایم که با اجرای آن، زمان عرضه و قیمت گذاری زرشک به طور کامل در دست استان باشد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، ملانوری استاندار خراسان جنوبی در جریان بازدید از مرکز خرید زرشک بیرجند واقع در روستای بجد گفت: با اقداماتی که در دستور کار قرار داده ایم، بنا داریم بازار فروش محصول زرشک استان را توسعه بدهیم.

او افزود: کشاورز ما نباید ناچار شود محصول زرشک خود را بلافاصله بعد از چیدن به بازار عرضه کند.

ملانوری عمده‌ترین مشکل زرشک استان را فسادپذیری سریع عنوان کرد و ادامه داد: زرشک، محصولی است که هم در قالب ترخوری و هم به شکل خشکبار عرضه می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی بیان کرد: طبق بررسی‌های کارشناسی، زرشک قابلیت تبدیل شدن به ۲۰ نوع محصول را دارد.

او اظهار کرد: بر این اساس باید برای فرآوری این محصول به طور ویژه برنامه ریزی و سرمایه گذاری شود.

ملانوری به اقدامات جهاد کشاورزی و تعاون روستایی در زمینه ایجاد بازار ترخوری زرشک اشاره کرد و گفت: زرشک تازه پارسال تنها به یک استان ارسال می‌شد اما با اقدامات صورت گرفته در حال حاضر زرشک تازه در ۴ استان کشور عرضه می‌شود.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: به جهت اهمیت موضوع این بخش باید توسعه پیدا کند.

او با تأکید بر این که عرضه زرشک تازه تنها ۱۰ درصد از ۱۰۰ هزار تن محصول استان را شامل می‌شود، عنوان کرد: برای مابقی محصول زرشک استان، منهای بخشی که لازم است در قالب زرشک خشک به بازار عرضه شود، باید شرایطی فراهم کنیم که ارزش افزوده ایجاد شود.

ملانوری به برخی اقدامات استان در جهت ایجاد ارزش افزوده برای زرشک اشاره کرد و گفت: طرح‌هایی به منظور ایجاد واحد‌های کارگاهی کوچک آماده شده که ضمن دان کردن و خشک کردن زرشک، اشتغالزایی خوبی هم به همراه دارد.

استاندار خراسان جنوبی با تأکید بر نیاز استان به واحد صنعتی بزرگ فرآوری زرشک، افزود: با عنایت به این که سطح زیرکشت زرشک استان در حال توسعه است و بالطبع تولید هم افزایش خواهد یافت، لذا ایجاد واحد صنعتی بزرگ نیاز است که بتواند تولیدات سال‌های آینده را پوشش دهد.

انتهای پیام/ ر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار