رئیس کل دادگستری استان همدان ازاجرای طرح وکلای مصلح در همدان خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، محمدرضا عدالتخواه ، رئیس کل دادگستری استان همدان محمدرضا عدالتخواه گفت: الگوی مصلحین طرحی ابتکاری استان همدان با هدف برقراری صلح و سازش بین طرفین دعوی اجرا می‌شود که به منظور استفاده از ظرفیت وکلای مصلح بسیار راهگشا خواهد بود.

او بیان کرد: اجرای طرح وکیل مصلح، داوطلبانه است و هیچ الزام و اجباری برای شرکت ندارد البته این طرح هنوز خام است و با اجرای بهینه و به مرور زمان، ایراد‌ها رفع می‌شود و ارتقا پیدا می‌کند.

رئیس کل دادگستری استان همدان افزود: وکلا می‌توانند بدون محدودیت تعداد در این طرح شرکت کنند.

عدالتخواه با بیان اینکه اسامی وکلای داوطلب به روسای حوزه‌های قضایی یا دادستان‌ها یا سرپرست مجموعه تجدیدنظر داده می‌شود و سپس به قضات ابلاغ خواهد شد گفت: قاضی نیز در زمان بررسی پرونده‌ها می‌تواند در راستای حل اختلاف طرفین دعوا از ظرفیت وکلای مصلح بهره گیرد و مذاکره اصلاحی صورت گیرد.

او گفت: استفاده از ظرفیت وکلای مصلح امری است که در توسعه صلح و سازش موثر است از این رو قاضی دادگاه پرونده را به رئیس حوزه قضایی ارجاع می‌دهد و رئیس حوزه قضایی نیز آن را به وکیل مصلح برای دعوت در جلسه مذاکره صلحی ارجاع خواهد داد.

رئیس کل دادگستری استان همدان افزود: این جلسات در محل دفتر وکیل طرفین و یا محلی که توسط آن‌ها مشخص شده، در مدت زمان مشخصی که حدود پنج جلسه پیش‌بینی شده، برگزار خواهد شد.

عدالتخواه با بیان اینکه وکلایی که بیشترین مصالحه را در این طرح داشته باشند تجلیل‌های خاصی می‌شوند گفت: در صورت مصالحه وکیل با تنظیم مقدمه‌ای به مرجع ارجاع‌دهنده پرونده اعلام می‌کند که مصالحه انجام شده و مرجع مربوطه نیز به شعبه پرونده دستور تشکیل جلسه فوق‌العاده‌ای می‌دهد تا در حضور قاضی گزارش اصلاحی تنظیم شود و پرونده مختومه شود، اما در صورت عدم مصالحه اجر کار معنوی افراد در پیشگاه خداوند حفظ خواهد شد.

او تاکید کرد: وکیل مصلح باید بداند که در این رابطه میانجی‌گر مستقل است نه میانجی‌گر مدافع یکی از طرفین و تلاش کند در فضایی آرام سوء تفاهم‌ها رفع شود.

انتهای پیام/غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.