رئیس زاده با ابراز نگرانی از کاهش استقبال از برخی رشته‌های پزشکی گفت که تنها افزایش ظرفیت راهکار حل مشکل نیست.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، در برنامه تجلیل از جامعه پزشکی و تودیع و معارفه رؤسای سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران که با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی، وزیر بهداشت و درمان، نمایندگان مجلس، اعضای شورای عالی مجمع عمومی و مقامات ارشد نظام سلامت کشور در روز پنجشنبه ۶ آبان برگزار شد، رئیس زاده رئیس منتخب سازمان نظام پزشکی کشور اظهار کرد: جامعه پزشکی از ابتدا یکی از ارزشمندترین و مهم‌ترین جوامع کشور بوده و تجلیل از این جامعه ارزشمند از ضروریات است.

رئیس زاده گفت: کیفیت خدمات رسانی درمانی پزشکان ما در بالاترین جایگاه خود قرار دارد. به شکلی که در هیچ یک از موارد تشخیصی و درمانی نیازی به اعزام هموطنانمان به خارج از کشور نداریم و حتی سالانه شاهد مراجعه بیماران از سایر کشور‌ها برای دریافت خدمات درمانی، به کشورمان هستیم.

او افزود: از زمان جنگ شاهد تلاش بی سابقه و بی وقفه پزشکان و متخصصان در سخت‌ترین شرایط ممکن بودیم؛ همچنین در این روز‌های سخت کرونایی نیز شاهد بودیم که بهترین و برترین متخصصان کشور همه تلاش خود را در مدیریت این بحران به کار گرفتند و تعداد زیادی جان خود را از دست دادند.

او ادامه داد: به دلیل مشکلات عدیده تمایل به برخی از رشته‌های پزشکی بسیار کاهش پیدا کرده است و راهکار این افزایش تمایل فقط افزایش ظرفیت نیست و باید راه اساسی انطباق جامعه پزشکی و مردم را برای مدیریت این بحران در پیش بگیریم در غیر این صورت می‌توانیم یک عقبگرد ۴۰ ساله به عقب در برخی از رشته‌ها داشته باشیم.

رئیس زاده گفت: با وجود تمام مشکلات، سازمان نظام پزشکی همواره در عرصه حضور خواهد داشت و از هیچ تلاشی برای رفع مشکلات جامعه پزشکی فروگذار نخواهد کرد.

در ادامه این همایش، ظفرقندی رئیس سابق سازمان نظام پزشکی کشور، اظهار کرد:  برای تکریم و تقدیر از جامعه پزشکی تلاش های فراوانی شد تا این برنامه برگزار شود که بسیار مهم و ارزشمند است. حضور ارزشمند جامعه پزشکی و پرستاری با دو بال علم و اخلاق در خدمت مردم ایران همیشه در همه بحران ها از گذشته های دور و دوران دفاع مقدس بی‌نظیر بوده است امروز هم در عرصه همه‌گیری کرونا شرافت و خدمت جلوه داده اند و قابل تقدیر و تعظیم است.

ظفرقندی افزود: دو اثر و یادگار دوره گذشته سازمان نظام پزشکی یکی پرداختن به مقوله مهم اخلاق حرفه‌ای در نظر و عمل در تدوین آیین نامه کتاب و مصوبات و در اجرا و سازماندهی و رعایت اخلاق پزشکی توسط همکاران و دیگری ثبت خدمات ماندگار جامعه پزشکی در عرصه و بحران کرونا با استعانت از هنر و ادب در قاب ده جلد اثر فاخر بوده است.

رئیس سابق سازمان نظام پزشکی کشور اظهار کرد : وظیفه قانونی و مهم سازمان نظام پزشکی حمایت و صیانت از حرفه مندان در مقابل مشکلات و کاستی های بیرونی و مراقبت و تاکید بر رعایت اخلاق در درون حرفه است.

او ادامه داد : اصلاح امور سلامت در شرایط امروز ایران به سامانه سه ضلع متصل و مرتبط با ساختار صحیح، اقتصاد سلامت و نیروی انسانی استوار است. اصلاح ساختار، با نظام ارجاع و سامانه الکترونیک میسر نمی‌شود در اقتصاد سلامت تقویت و تعمیق بیمه ها محاسبه و پرداخت هزینه تمام شده و واقعی خدمات و کاهش پرداخت مردم چاره کار است و امروز بحث مشکلات نیروی انسانی معضل اصلی و دغدغه دلسوزان پزشکی کشور است که از آغاز راه تا سرانجام مسیر با چالش‌های متعددی روبه رو است.

ظفرقندی گفت: شکوفایی جوانان فرهیخته در هر ملتی به امید و عدالت است و وقتی جوانی در آغاز راه با رتبه دورقمی کنکور در دانشکده پزشکی تهران پذیرفته نمی‌شود و فردی با رتبه چند هزار به همین دانشگاه راه می یابد نه امیدی به آینده می ماند و نه عدالتی بر جا باقی خواهد ماند.

او بیان کرد‌: سختی‌های راه، مشکلات عدیده اقتصادی و اجتماعی و تعهدات گوناگون و متعدد قانونی و غیر قانونی در پایان این مسیر دشوار، شوق خدمت را زایل و میل به مهاجرت را در پزشکی افزایش می دهد.

ظفرقندی گفت: آمار درخواست گود استندینگ از سازمان نظام پزشکی به منظور مهاجرت آماری ناخوشایند و نگران‌کننده و نشانگر شرایط نامناسبی است که به جای پاک کردن صورت مسئله باید بیان شود و برای آن چاره اندیشید که البته به شرط نگرش علمی و داشتن گوش شنوا برای نصایح مصلحان و با کمی سعه صدر، چاره مناسب و راهکار حفظ این سرمایه های گرانقدر ملت وجود دارد.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۳ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
رتبه های زیر پونصد باید از محدودیت انتخاب رشته معاف بشن
آخرین اخبار