بانک جهانی از تصمیم خود مبنی بر توقف فعالیت در سودان خبر داد.

به گزارش  گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان  به نقل از رویترز، بانک جهانی در واکنش به اتفاقات اخیر در سودان و بروز کودتا و استقرار ارتش در این کشور از تصمیم خود مبنی بر توقف عملیات مالی در سودان خبر داد.

براین اساس بانک جهانی قصد دارد تا فعالیت و عملیات مالی را در سودان با توجه به انزوای این کشور از سیستم مالی بین‌المللی، متوقف کند.

دیوید مالپاس، رئیس بانک جهانی با انتشار بیانیه‌ای از واشنگتن ضمن ابراز نگرانی از رویداد‌های اخیر در سودان، گفت: به شدت از تأثیر این موضوع بر بهبود و توسعه اجتماعی و اقتصادی سودان، بیم دارم.

این تصمیم از سوی بانک جهانی در حالی اتخاذ می‌شود که؛ سودان در ماه مارس (اسفند) و درست در طول سه دهه حکومت عمر البشیر، به تعامل مجدد کامل با بانک جهانی دست یافته است و به ۲ میلیارد دلار کمک مالی دسترسی پیدا کرد.

صبح دوشنبه رسانه‌های خبری از وقوع کودتای نظامی در سودان خبر دادند. بر اساس گزارش‌ها گروهی از نظامیان به اقامتگاه عبدالله حمدوک نخست وزیر سودان حمله و او را در بازداشت خانگی قرار دادند.

از زمان کودتا در سودان به رهبری ژنرال عبدالفتاح البرهان فرمانده نیرو‌های مسلح، هزاران نفر به خیابان‌ها ریخته اند و چندین نفر در درگیری با نیرو‌های امنیتی کشته شده اند.

همچنین گزارش‌هایی نیز از بازداشت چهار نفر از وزیران دولت و مشاور مطبوعاتی نخست وزیر سودان منتشر شده است. منابع مطلع، نظامیان ناشناس را به کودتا علیه دولت انتقالی متهم کرده اند. به دنبال این اقدام نهاد‌های مردمی و حقوق بشری از مردم سودان خواستند که با برپایی تظاهرات به این کودتا اعتراض کنند.

«هایکو ماس» وزیرخارجه آلمان در سخنانی در خصوص تحولات اخیر و کودتای نظامی در سودان گفت: اگر کودتای نظامی در سودان فورا پایان نگیرد عواقب آن وخیم خواهد بود. نباید به ژنرال البرهان و حامیانش اجازه داد راه دموکراسی در سودان را ببندند.

از سویی دیگر «ژان ایو لودریان» وزیر خارجه فرانسه نیز در واکنش به اتفاقات سودان ابراز نگرانی کرده و گفت: ما عمیقا نگران سرنوشت فضای باز دموکراتیک در سودان و آرزو‌های مردم آن و ما خواستار از سرگیری گفتگو بین همه نیرو‌های سیاسی و احترام به موازنه‌های دوره انتقالی در سودان هستیم.

رویترز نیز به نقل از حمدوک، نخست‌وزیر سودان نوشت: هرگونه عقب نشینی از روند دموکراسی، تهدیدی برای ثبات، امنیت و رشد سودان محسوب می‌شود.

عبدالله حمدوک همچنین در خصوص استفاده از خشونت علیه معترضان سودانی هشدار داد.

گفتنی است خبرگزاری فرانسه روز سه شنبه به نقل از یک منبع نظامی آگاه اعلام کرده بود که «عبدالله حمدوک» نخست‌وزیر سودان، به خانه‌اش بازگشته است. این در حالی است که این منبع توضیح بیشتری نداد که آیا پس از بازگشت تحت حبس خانگی قرار گرفته و یا آزاد است.

انتهای پیام/

برچسب ها: سودان ، بانک جهانی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار