به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نیروی هوایی ارتش از پیروزی انقلاب اسلامی تا آغاز دفاع مقدس نقش پر رنگی در دفاع از کشورمان به خصوص در مقابله با ضد انقلاب در کردستان و مناطق عملیاتی غرب داشته است.
نیروی هوایی ارتش در هنگام تهاجم رژیم بعث به ایران اسلامی در ۳۱ شهریور ماه ۱۳۵۹ نیز به عنوان یک نیروی واکنش سریع وارد عمل شد و امیر سرلشکر خلبان شهید فکوری فرمانده وقت این نیرو با طراحی عملیات ۱۴۰ فروندی نخستین پاسخ به تجاوز ارتش بعثی را به صدام داد.
اگر بخواهیم نقش نیروی هوایی ارتش را در دوران دفاع مقدس بیان کنیم باید بگوییم که اگر خلبانان نیروی هوایی و پشتیبانیهای آنان نبود شاید بسیاری از عملیاتهای دریایی و زمینی مانند عملیات مروارید و والفجر ۸ نیز به پیروزی نمیرسید. این نیرو از پایان دفاع مقدس تا کنون هم در عرصههای خودکفایی، ساخت و تولید تجهیزات جدید و به روز هم از نیروهای پیشگام در نیروهای مسلح به شمار میرود.
این نیرو از نخستین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی و بعدها در طول دفاع مقدس علاوه بر عملیاتهای مهمی، چون حمله به الولید یا اچ ۳، حمله به اوسیراک، کمان ۹۹، بمباران شهر کوت و بسیاری دیگر از عملیاتها نقش مهمی در نابودی توان نظامی ارتش بعثی داشت و در این راه شهدای بسیاری را هم به انقلاب و کشورمان تقدیم کرده است. نخبگان نیروی هوایی ارتش توانستند عملیاتهای بسیاری را علیه دشمن بعثی طراحی و اجرا کنند که تا آن زمان شاید نظیر آن در دنیا وجود نداشت. این نوابغ و نخبگان نه تنها با این عملیاتها توانستند دشمن بعثی را مجبور به پذیرش شکست کنند، بلکه کارشناسان نظامی جهان را هم به حیرت واداشتند.
خلبانان جنگندههای اف۴ و اف۵ نیز از شجاعترین و بهترین خلبانان ایران هستند؛ خلبانانی از جمله شهید فریدون ذوالفقاری، شهید علیرضا یاسینی، شهید حسین خلعتبری، فرجالله براتپور، شهید مصطفی اردستانی و هوشنگ آغاسی بیگ. اف ۵ها و اف۴های ایرانی نیز ستونهای زرهی رژیم بعث را در دشت خوزستان به گونهای مورد هدف قرار دادند که دشمن نتوانست به هدف خود برای تصرف جنوب خوزستان و دزفول دست پیداکند. باید توجه کنیم که خلبانان ایرانی باعث شدند تا صادرات نفت عراق تحت از حدود دو میلیون بشکه به ۸۰۰ هزار بشکه در روز کاهش یافت.
نبردهای هوایی خلبانان ایران اسلامی علیه رژیم بعثی عراق نیز بخشی جذاب از جنگ است که متاسفانه کمتر به آن پرداخته شده است. اف۱۴های ایران در دست خلبانان بزرگی، چون یدالله خلیلی، اسدالله عادلی، حسین خلیلی، جلیل زندی، فضلاله جاویدنیا و دهها مرد بزرگ دیگر نه تنها هشت سال مانع تسلط هوایی دشمن بر آسمان ایران شدند، بلکه حدود ۱۳۰ (پیروزی هوایی ثبت شده) تا ۱۹۰ (پیروزی غیررسمی) را کسب کردند. در حالی که دشمن تنها توانست پنج فروند اف۱۴ ایران را ساقط کند.
نیروی هوایی ارتش در دفاع مقدس به طور کلی چهار وظیفه اصلی را انجام میداد که عبارتند از؛ شناسایی هوایی، ترابری هوایی تاکتیکی، انهدام زیرساختهای اقتصادی و نظامی رژیم بعث عراق و دفاع از تاسیسات زیربنایی کشور. در این بین، اما یکی از مهمترین وظایف این نیرو در دفاع مقدس انهدام و نابودی مقرهای دشمن بعثی بود. یعنی همان نقاطی که باید منهدم میشدند تا در موج حملات دشمن بعثی علیه کشورمان وقفه ایجاد شود. در این میان نقش جنگندههای فانتوم و خلبانان آن در اجرای این وظیفه بسیار مهمی و حیاتی بود.
امیر سرلشکر خلبان شهید داریوش ندیمی یکی از خلبانان شهید نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است که چهارمین روز از آذرماه سال ۱۳۲۴ در خانوادهای متدین و مذهبی از مردم تهران چشم به جهان گشود. دوران ابتدایی و دبیرستان را در زادگاهش گذراند و به علت عشق به پرواز توانست در سال ۱۳۴۴ موفق به قبولی در آزمون دانشکده خلبانی نیروی هوایی ارتش شود. پس از این بود که وارد نیروی هوایی ارتش و دورههای ابتدایی پرواز و سایر دروس پایه را طی کرد.
داریوش پس از موفقیت در دورههای پایه به آمریکا اعزام شد تا ضمن تکمیل آموزشهای موردنیاز، بعنوان خلبان جنگنده فانتوم F-۴ نیز مهارتهای لازم را کسب کند. او موفق شد تا این مراحل را هم بخوبی طی کرده و به ایران بازگشت. پس از حضور در کشورمان توانست در ابتدا به عنوان خلبان کابین جلو و سپس نیز در جایگاه استاد خلبانی جنگنده فانتوم F-۴ فعالیتش را ادامه دهد. داریوش فوتبالیست موفقی هم بود و این ورزش را به طور حرفهای دنبال میکرد.
چند سال بعد بود که با تشکیل گردان شکاری پایگاه نهم به این پایگاه منتقل شد و با حمله بعثیها به کشورمان علیرغم اینکه معاون عملیات پایگاه بود در اکثر پروازها شرکت کرد و پروازهای بی نظیری را انجام داد.
هنوز چند روزی از آغاز جنگ تحمیلی نگذشته بود که داریوش و همرزمش خلبان علیرضا رستمیان در ساعت ۱۰ صبح روز ۲۵ مهرماه سال ۱۳۵۹ با بصدا درآمدن آژیر آلرت پایگاه با یک فروند هواپیمای F-۴ E به پرواز در میآیند. ماموریت انهدام پل العماره برای جلوگیری از پیشروی بعثیها و انتقال نیروی بیشتر به خرمشهر و سایر مناطق ایران است. آنها بخوبی ماموریت خود را انجام داده و پس از بمباران موفق پل العماره در حالیکه مشغول جهت یابی برای بازگشت بودند مورد اصابت یک فروند موشک سام ۲ قرار میگیرند.
پس از برخورد موشک و درحالیکه جنگنده از کنترل خارج شده بود، سیستم اجکت هم از کار میافتد تا امیدهای داریوش و علیرضا کمرنگتر شود. جنگنده با زمین برخورد کرده و خلبان داریوش ندیمی در همان لحظه به شهادت میرسد، اما از سرنوشت کابین عقب هیچ اطلاعاتی در دسترس نبود.
عراق تا مدتها منکر این پرواز میشد و از سرنوشت خلبانان اظهار بی اطلاعی میکرد. با پایان جنگ دقیقا در روز ۲۵ مهر ماه سال ۱۳۷۰ بقایای پیکر شهید داریوش ندیمی به مقامات ایرانی تحویل داده میشود. به همراه پیکر ایشان چندین قطعه عکس بسیار دلخراش در حالی که شهید ندیمی در میان آهن پارههای کابین هواپیما قرار دارند تحویل ایران میگردد.
انتهای پیام/
زنده باد ارتش قهرمان