چشمک ستاد خاوران به سرمایه گذاران درطرح های توسعه ای

چهار تفاهم نامه سرمایه گذاری در زمینه معدن، انرژی خورشیدی و توسعه روستایی در ستاد خاوران منعقد شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، طرح توسعه بوم بازار در روستا‌های خراسان جنوبی اولین تفاهم نامه بود که بین ستاد توسعه خاوران و موسس بومگردی منعقد شد.

دوره اجرای طرح توسعه بوم بازار  ۱۸ ماه است که عملیات اجرای آن از آبان ماه شروع شده و ۱۰۰ میلیارد تومان میزان سرمایه گذاری آن است که در ۱۲۰ روستا اجرا خواهد شد و برای هزارو ۸۰۰ نفر اشتغال ایجاد خواهد کرد.

تاکنون ۱۴ بوم بازار در روستا‌ها ایجاد شده است.

در این بوم بازار‌ها که در پایان هفته در روستا‌ها برگزار می شود فرآورده‌های دامی و صنایع دستی حاصل تولید ساکنان آن روستا به فروش می‌رسد.

راه اندازی نیروگاه خورشیدی فتوولتاییک ۷ مگاواتی سرایان تفاهم نامه دیگر بود که دوره اجرای این طرح ۱۲ ماه و میزان سرمایه گذاری در آن ۱۰۰ میلیارد تومان و محل اجرای آن در شهرستان سرایان است.

این طرح از آبانماه امسال شروع شده و برای ۵ نفر اشتغال ایجاد می‌کند.

دو طرح تولید پودر میکرونیزه بنتونیت تفاهم نامه‌های دیگری بود که در این جلسه بین ستاد توسعه خاوران و سرمایه گذاران امضا شد.
دوره اجرای یکی از این طرح‌ها ۱۸ ماهه است و میزان سرمایه گذاری در این طرح ۱۳۲ میلیارد تومان که در شهرستان سرایان اجرا و برای ۸۵ نفر ایجاد اشتغال می‌کند.

طرح دیگر هم در شهرستان سرایان از آبانماه در یک دوره ۱۲ ماه اجرا خواهد شد و ۱۹۰ میلیارد تومان میزان سرمایه این طرح است که برای ۱۳۰ نفر شغل ایجاد خواهد شد.

استاندار خراسان جنوبی در جلسه ستاد خاران گفت: با توجه به اینکه استان ظرفیت‌های خوبی در حوزه گردشگری دارد باید کمک شود همه موضوعات توسعه و اقتصادی به محور گردشگری متصل شود.

ملانوری افزود: آنچه که در این ستاد برنامه ریزی شده است این است که بتوانیم با منابع موجود در استان را به ارزش افزوده برسانیم.

وی اظهار کرد : نقشه راه ما در ستاد توسعه خاوران اطلس سرمایه گذاری است که باید هرچه سریعتر آماده شود.

استاندار بیان کرد:در خصوص محصول پسته در استان به معنای واقعی و به صورت علمی و تخصصی برای آن برنامه ریزی نشده است.

ملانوری گفت: انجمن پسته ایران یک ذخیره و سرمایه بسیار بزرگ در حوزه اطلاعات علوم و دانش و تجربه است که ما برای صنعت پسته به آن نیاز داریم و باید از تجربیات آن‌ها استفاده شود.

وی تصریح کرد:با توجه به اینکه استان کرمان یکی از قطب‌های پسته در کشور است و در جوار استان ماست باید از تجربیات آن‌ها در خصوص این محصول استفاده شود.

استاندار  ادامه داد:نگاه عالمانه و تخصصی و فنی در بحث تولید کاشت داشت و برداشت و فراوری این محصول و اشتغالی که میتواند ایجاد کند و رساندن آن به جایگاه واقعی که دومین کالای ارز آور کشور بعد از نفت است، باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

رئیس انجمن پسته کشور گفت:بزرگترین صنعت ارز آور کشاورزی در کشور پسته است و جایگاه ویژه‌ای در اقتصاد کشور دارد.

رضایی افزود: ۵۰۰ هزار هکتار در کشور سطح زیر کشت این محصول است که در ۲۷ استان این محصول کشت می‌شود و در سال ۹۷ یک پنجم پسته کشور در خراسان جنوبی برداشت شده است.

عابدی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار گفت:ستاد توسعه خاوران به منظور توسعه، پیشرفت و تعالی ورفع موانع و مشکلات سرمایه گذاران در استان ایجاد شده است که ۵ کارگروه دارد.

رئیس سازمان صنعت معدن تجارت خراسان جنوبی هم گفت:در خراسان جنوبی ۱۳۰ پروانه بهره برداری بنتونیت صادر شده که ۶۰ پروانه صادر شده متعلق به شهرستان سرایان است.

جرجانی افزود:۵۰ درصد ذخایر و برداشت بنتونیت در استان از شهرستان سرایان است.

اکبری معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی هم گفت:در خراسان جنوبی ۲۵ هزارهکتار سطح زیر کشت پسته است که ۱۵ هزار هکتار آن بارور است.

وی افزود: ۱۵ هزار تن پسته سالانه از باغات خراسان جنوبی برداشت می‌شود که شهرستان بشرویه بیشترین سطح کشت را از این محصول به خود اختصاص داده است.

درکی معاون مدیریت امور باغبانی هم در این جلسه مهم‌ترین چالش‌ها محصول پسته را نبود ایستگاه تحقیقاتی، مشکل خاک، کاهش کمی و کیفی آب، تجربه کم در تولید و دانش فنی کشاورزان و نبود تسهیلات عنوان کرد.

انتهای پیام / ط آ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.