ناصر پروانی، شاعر در گفت و گو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره کیفیت غالب ترانههای امروز بیان کرد: متاسفانه شرایطی که در بازار عرضه و تقاضای موسیقی ما به وجود آمده است باعث شد حجم زیادی خواننده تولید شود. شاید در سالهای اخیر پنج شاعر، نویسنده یا بازیگر خوب را به جامعه معرفی کرده باشیم متاسفانه بیش از هزاران خواننده در سالهای اخیر به بازار موسیقی معرفی شده است. این تقاضای بسیار زیاد تاثیر بسیارمنفی روی عرضه اشعار و ترانهها گذاشت. به گونهای که شخصیت هنری موسیقی و شعر ما را از بین برد و جایگاه موسیقی ایرانی را از بین بردیم.
وی ادامه داد: شرکتهای موسیقی زیادی در کشور احداث شد. به طوری که میتوان گفت صدها شرکت غیررسمی در ایران شهرتهران فعالیت میکند که در زمینه تولید موسیقی فعال هستند. حجم زیاد تولید موسیقی باعث شد غنای هنری اثر را کنار بگذارند و قطعههای موسیقی را با کاور کردن بسازند. این مسئله باعث میشود موسیقیای تولید کنند که ارزش خواندن ندارد. در مواردی دیدم چند صد میلیون برای تولید موسیقیای هزینه میشود که ارزش خواندن ندارد درحالی که باید ابتدا متن اثر موسیقی را بشنوید به عبارت دیگر ابتدا شعر و ترانه قوی را ببینید سپس صدای خواننده و موسیقی را بشنویم.
این شاعر با اشاره به اینکه اگر به ترانه هایمان نگاه کنید میبنید بسیاری از صنایع ادبی در آن ساری و جاری هستند درحالی که در نوشتارهای موسیقی امروز هیچ ردپایی از هنر و ادبیات دیده نمیشود. این نوع آثار به شدت دیده میشوند و ادبیات ما را از بین میبرند. علت اصلی آن تقاضای بازار است. نسل جوان ما موسیقیهای بی کیفیت را گوش میکند موسیقیهایی که از ترانه خوب خالی هستند در چند سال آینده با جوانی رو به رو هستیم که چیزی از شعر و ترانه اصیل ایرانی در او نمیبینیم. شرایط بسیار نگران کننده است.
پروانی ابراز کرد: همیشه به آهنگسازان و شاعران توصیه میکنم به شعر اصیل ایرانی بازگردید و آنها را برای ساخت قطعه موسیقی انتخاب کنید. برخی از خوانندگان هستند که شعرها و غزلهای شاعران گذشته و جدید را در قالب قطعه موسیقی اجرا کردند. غزلهای زیبایی داریم که در شرایط کنونی خوانده میشوند. ترانههای بی مغز در فضای موسیقی ما رنگ میگیرند یک سنگ محک برای تشخیص ترانه خوب دارم. ترانه را بدون آهنگ بخوانند اگر جذابیت و زیبایی داشت میتوانیم بگوییم شعر و ترانه زیباست. در غیر اینصورت فقط ریتم موسیقی را گوش میکنیم. تعداد اندکی قطعه موسیقی داریم که ترانه خوبی دارند. متاسفانه ذائقه جامعه تغییر کرده است و ترانههای بی مغز و بی محتوا که جایگاهی ندارند پس زده میشوند. چون تولید کنندگان قطعههای خوب موسیقی امکان هزینه کمتری دارند کنسرتهای فعالی ندارند و ذائقه مخاطب هم به سمت ترانههای سبک و بی محتوا میرود.
وی با اشاره به اینکه گروههای موسیقی خوب مانند چهارتار در فضای موسیقی ما اندک است ابراز کرد: گروههای موسیقی خوب مانند چهارتار در ابتدای فعالیتشان ترانههای بسیار قوی اجرا کردند سپس با توجه به ذائقه مخاطب آثارشان روز به روز ضعیفتر شد علت تمام این اتفاقات ضعیف شدن ذائقه موسیقایی مخاطب است که به صورت نرم و فرسایشی رخ میدهد.
انتهای پیام/