مدیرکل شیلات خوزستان از اجرایی شدن طرح پرورش ماهیان دریایی در قفس و خدمات تکمیلی و پشتیبانی در خشکی، برای نخستین بار در استان خبر داد.

فتح اله ابوعلی مدیر کل شیلات خوزستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، گفت: طرح پرورش ماهیان دریایی در قفس و خدمات تکمیلی و پشتیبانی در خشکی برای اولین بار پس از سال‌ها در استان خوزستان، اجرا می‌شود و برای توسعه و ترویج این روش جدید آبزی پروری، در عرصه دریا در سطح ۹ هکتار در نظر گرفته شده است.

او افزود: در عرصه خشکی نیز برای پشتیبانی و تکمیل زنجیره تولید مکانی، به مساحت یک هکتار واقع در کیلومتر ۵ جاده شهرستان هندیجان به بحرکان احداث می‌شود و هدف از اجرای طرح در خشکی، ارائه تاسیسات پشتیبانی و تکمیلی در مراحل مختلف پرورش ماهیان تا عمل آوری شامل: محل مونتاژ، تعمیر قفس ها، دایر کردن مرکز جمع آوری محصولات، سردخانه، نگهداری، بازاریابی و عرضه ماهیان دریایی، تهیه و تولید خوراک آبزیان و تدارک و تامین نیاز‌های مرکز پرورش است.

ابوعلی بیان داشت: ظرفیت تولید سالانه این طرح را ۵۰۰ تن ماهی دریایی، گونه صبیتی و سی باس اعلام کرد و بچه ماهیان سایت پرورش نیز از مرکز آبزی پروری در شهرستان آبادان تهیه می‌شوند و پرورش ماهی در قفس یکی از روش‌های پرسود و صنعتی کم‌هزینه در پرورش آبزیان به شمار می‌رود.

مدیر کل شیلات خوزستان تصریح کرد: میزان سرمایه گذاری در این طرح با مشارکت بخش خصوصی حدود ۴۰ میلیارد تومان پیش بینی شده است و  با اجرای این طرح فرصت شغلی برای ۹۰ نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم فراهم می‌شود.

این مقام مسئول ادامه داد: مزایای عمده این طرح ظرفیت تولید بالا به علت وسعت دریا، قدرت خود پالایی بالا در محیط‌های دریایی، تهویه و جابجایی خوب آب در محیط پرورش، نیاز نداشتن به اکسیژن دهی، کاهش هزینه‌های استهلاک، تعمیر و نگهداری، استفاده از محیط‌های طبیعی، شرایط مناسب پرورشی برای تولید ماهیان با ارزش است.

او گفت: موفقیت و توسعه پرورش ماهی در قفس به عوامل مختلفی بستگی دارد و پایداری اقتصادی یک صنعت نیازمند شناخت موانع، مزایا و معایب پیش روی آن است و در حال حاضر استقبال سرمایه گذاران، همکاری و نظارت دولت و توجه به بازار فروش در راستای توسعه این صنعت نوپا نقش موثری دارند و بر اساس گزارش سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (FAO) صید جهانی آبزیان به حدی رسیده است که با شیوه‌های کنونی مدیریت ذخایر، نمی‌توان تولید بیشتری را انتظار داشت.

ابوعلی اظهار داشت: از سویی دیگر تقاضا برای ماهی و دیگر غذا‌های دریایی رو به فزونی است و در طی دو دهه اخیر، پرورش آبزیان با رشد سالانه حدود هشت درصد سریعترین و با ثبات‌ترین نرخ رشد را در تولید پروتئین‌های جانوری در جهان داشته است.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.