رمز و راز‌های زیادی در سراسر تاریخ وجود دارد که با وجود تحقیقات فراوان و گذشت سال ها، همچنان بی جواب باقی مانده اند.

به گزارش خبرنگار حوزه اخبار داغ گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل unbelievable-facts، با ظهور و سقوط تمدن ها، خط‌ها و رمز‌های بسیاری نوشته شد که در نهایت در تاریخ و زمان گم شدند. برخی از این موارد وجود دارند که کارشناسان موفق به رمزگشایی آنها می‌شوند، اما برخی دیگر از خطوط و نوشته‌های باستانی وجود دارند که هنوز هم رمزگشایی نشده اند و برای همیشه یک راز باقی می‌مانند. در اینجا قصد داریم خط و رمز‌های تاریخی مرموز را معرفی کنیم که تاکنون حل نشده و بی پاسخ باقی مانده اند.

نسخه خطی ووینیچ

این دست‌نوشته ۲۴۶ صفحه‌ای به افتخار یک خریدار کتاب لهستانی به نام ویلفرید مایکل ووینیچ نام گذاری شده است. او این کتاب را از یک کتابخانه عیسوی ایتالیایی در سال ۱۹۱۲ خریداری کرد. گمان می‌رود که این دست نوشته در قرن پانزدهم در اروپای مرکزی توسط نویسنده‌ای ناشناس نوشته شده باشد و زبان و الفبای آن هم ناشناس است.

نسخه خطی ووینیچ

متن‌های موجود در این دست نوشته، حاوی خطی حلقه‌ای از ۲۵ تا ۳۰ کاراکتر متعلق به یک زبان ناشناخته است. البته برخی از محققان معتقدند که این زبان می‌تواند عبری قرون وسطایی باشد. با وجود اینکه این دست نوشته توسط بهترین رمزگشا‌های انسانی مورد بررسی قرار گرفته و هوش مصنوعی نیز آنها را بررسی کرده، اما هنوز نمی‌دانیم چه چیزی در این نسخه خطی نوشته شده است.

رمز نگاری اولیویر لواسور

اولیویر لواسور محقق قرن هجدهم و افسر نیروی دریایی بود که به نمادشناسی ماسونی علاقه داشت. پس از آنکه لواسور به عنوان گروهبان در جنگ‌های اسپانیا مشارکت کرد به یک دزد دریایی تبدیل شد و در طی ۱۴ سال کشتی‌های زیادی را غارت کرد.

رمز نگاری اولیویر لواسور

او سرانجام در ۷ ژوئیه ۱۷۳۰ توسط فرانسوی‌ها دستگیر و به اعدام محکوم شد. لواسور یک نوع رمز خاص خود را ساخته بود که در هنگام اعدام آن را به میان جمعیت پرتاب کرد و فریاد زد: "هرکسی که می‌تواند رمز من را بفهمد، گنج من را بیابد." این رمز که در ۱۷ سطر از نماد‌های ناشناخته نوشته شده، علیرغم تلاش‌های فراوان، هرگز به طور کامل رمزگشایی نشده است. با توجه به اطلاعات اندکی که از این نوشته‌ها به دست آمده، گمان می‌رود که گنجی به ارزش ۱۰۰ میلیون پوند در جزیره‌ای در اقیانوس هند مدفون شده است.

کتیبه شوگبرو

این کتیبه بر روی بنای یادبودی مربوط به قرن هجدهم در تالار شوگبرو در استافوردشایر انگلستان در زیر تصویر آینه‌ای از نقاشی نیکلاس پوسن از چوپانان آرکادیا حک شده است. در این کتیبه دنباله‌ای از حروف OUOSVAVV دیده می‌شود که بین حروف D و M قرار گرفته اند.

کتیبه شوگبرو

در طول قرن‌های گذشته، تلاش‌های متعددی برای رمزگشایی این نوشته توسط زبان شناسان صورت گرفته است. تئوری‌ها و راه‌حل‌های بسیاری برای حل این نوشته ارائه شد، از جمله این که این کد یک آناگرام یا واروواژه، از یک عبارت انگلیسی یا یک عبارت لاتین در کتاب مقدس است. مهم نیست که منابع مختلف چند راه حل ارائه دهند، اکنون هیچ راهی وجود ندارد که بتوان به طور کامل از صحت این نظریه‌ها مطلع شد و بنابراین این نوشته برای همیشه یک راز باقی خواهند ماند.

صفحه فستوس

صفحه فستوس که در سال ۱۹۰۸ توسط باستان شناس ایتالیایی لوئیجی پرنیه کشف شد، از خاک رس پخته شده و احتمالا در اواسط یا اواخر عصر برنز مینوی بین سال‌های ۱۸۵۰ و ۱۶۰۰ قبل از میلاد ساخته شده است.

صفحه فستوس

این دیسک به عرض ۱۵ سانتی متر در هر دو طرف به صورت مارپیچی از هیروگلیف‌هایی در جهت عقربه‌های ساعت پوشانده شده که شامل ۲۴۱ نشانه است. علامت‌هایی که از ۴۵ نوع مختلف هستند. کارشناسان انتظار ندارند که روزی بتوانند در رمزگشایی این کد موفق شوند، زیرا در نوع خود منحصر به فرد است و هیچ مرجعی برای تجزیه و تحلیل معنای آنها وجود ندارد.

خط سِند

خط سِند

این خط که به نام «خط هاراپان» نیز شناخته می‌شود، قدمتش به ۱۹۰۰ تا ۲۷۰۰ سال قبل از میلاد برمی‌گردد و به همراه بیش از چهار هزار شئ قدیمی دیگر دره سند کشف شد. برخی از این اشیا به دلیل روابط تجاری بین دو تمدن تا بین النهرین رسیده بود. هر شئ به طور متوسط، شامل یک خط ساخته شده از پنج نماد است و طولانی‌ترین آنها شامل ۲۶ نماد می‌شود. اگرچه بحث‌هایی در مورد ارتباط این خط به خط براهمی یا به زبان‌های دراویدی مطرح است، اما هنوز رمزگشایی نشده است.

کریپتوس

کریپتوس

کریپتوس مجسمه‌ای ساخته شده توسط هنرمند آمریکایی به نام جیم سنبورن است که برای مقر سازمان سیا در ویرجینیا ساخته شده است. این مجسمه که در سال ۱۹۹۰ رونمایی شد، دارای چهار پیام مختلف رمزگذاری شده با ترکیبی از ۲۶ حرف الفبای انگلیسی است. از این چهار پیام، سه مورد از آن‌ها ترجمه شده و حاوی غلط‌های املایی است که به صورت عمدی ایجاد شده تا فهم آن را دشوارتر کند. پیام چهارم هم تا به امروز یک رمز و راز باقی مانده و یکی از معروف‌ترین راز‌های سر به مهر در جهان است.

رمز تاریخی داگاپیف

رمز تاریخی داگاپیف

این رمز توسط الکساندر داگاپیف، رمزنگار انگلیسی روسی الاصل در سال ۱۹۳۹ ایجاد شد. این رمز به عنوان یک «رمز چالشی» در پایان اولین ویرایش کتاب او به نام «کد‌ها و رمزها» منتشر شد. این رمز که هیچگاه در نسخه‌های بعدی کتاب‌های وی نیامده، شامل ۳۹۵ رقم است که در گروه‌های پنج تایی مرتب شده اند. این رمز‌ها تا به امروز حل نشده باقی مانده و حتی خود داگاپیف نیز گفته است که فراموش کرده چگونه آن را رمزگذاری کرده است.

رمز دورا بلا

رمز دورا بلا

رمز دورابلا، نامه‌ای رمزگذاری شده از ادوارد الگار آهنگساز انگلیسی به دوستش دورا پنی است که در ژوئیه ۱۸۹۷ در جواب یک نامه دیگر ارسال شده بود. این رمز شامل سه خط با ۸۷ کاراکتر است که در مجموع ۲۴ علامت هستند. علامت‌هایی که شبیه دو تا سه نیم دایره هستند که در هشت جهت مختلف مرتب شده اند. دورا ادعا می‌کند که هرگز نتوانسته است نامه را رمزگشایی کند و تا به امروز محتوای آن یک راز باقی مانده است.

کد پرونده «تمام شد»

کد پرونده «تمام شد»

نام این پرونده از روی عبارت «تمام شد» بر روی تکه کاغذی از صفحه آخر رباعیات خیام که در جیب مخفی شلوار یک جسد یافت شده بود، گرفته شده‌است. جسد مردی که در سال ۱۹۴۸ در ساحل پارک سامرتون در استرالیای جنوبی پیدا شد و کدی که در جیب وی بود شامل یک سری حروف است که در پنج سطر نوشته شده اند. رمز و راز و هویت این مرد در آن زمان مورد توجه عموم قرار گرفت و بسیاری از رمزنگاران وزارت دفاع برای رمزگشایی آن آورده شدند که البته بی نتیجه ماند.

کتاب Rohonc Codex

کتاب Rohonc Codex

این کتاب که در اوایل قرن نوزدهم در شهر روهونک در غرب مجارستان یافت شد، یک دست نوشته مصور از نویسنده‌ای ناشناس است. این دست نوشته حاوی متنی است که به زبان و خطی ناشناخته نوشته شده است. این نسخه خطی ۴۴۸ صفحه دارد و هر صفحه شامل ۹ الی ۱۴ ردیف از نماد‌ها است. علیرغم تحقیقات فراوان محققان، هیچ درک دقیقی از معنای واقعی متن یا ۸۷ تصویری آن وجود ندارد.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار