سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از پاسخ به سؤال یک خبرنگار درباره اختلال در فعالیت جایگاه‌های سوخت در ایران خودداری کرد.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از ای پی تی ان، خبرنگاری از ند پرایس در نشست خبری وزارت خارجه آمریکا پرسید: روند سوخت رسانی در جایگاه‌های سوخت ایران به خاطر آنچه که حمله سایبری اعلام شده، مختل شد. آیا آمریکا به هر نحو با این حمله ارتباط داشت یا آن‌ها می‌دانستند که این حمله قرار است صورت گیرد؟ اگر چنین است، آیا این (حمله) نوعی هشدار درباره بازگشت به گفتگو‌های وین است؟

پرایس در پاسخ مدعی شد: حرف من درباره بازگشت به گفتگو‌های وین این است که ما به صراحت تمام گفته ایم که مسیر دیپلماسی همچنان باز است. ما همچنان معتقدیم و شرکایمان در گروه پنج به علاوه یک همچنان عقیده دارند دیپلماسی مؤثرترین ابزار برای تضمین دوباره از این است که از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای به طور قابل راستی آزمایی و دائمی جلوگیری شود. اما هیچ پاسخی برای بخش اول سؤالتان ندارم.

یک خبرنگار دیگر پرسید: سؤالم درباره آنچه است که آقای مالی (رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران) گفت. اساساً حرف او این بود که پنجره در حال بسته شدن است. این یعنی چه؟ آیا مرحله‌ای در هفته آینده یا هفته بعد از آن خواهد رسید که ایرانی‌ها آماده شرکت (در گفتگوها) نشوند و شما بگویید «خب دیگر بس است، دیگر توافقی در کار نیست»؟

پرایس گفت: خوب ببینید ما بسیار صریح بوده ایم و من در نشست خبری امروز صبح این فرصت را داشتم تا تاکید کنم که ما همچنان معتقدیم پنجره برای دیپلماسی همچنان باز است. اما این پنجره‌ای نیست که به طور نامحدود باز باشد و باز نخواهد ماند. این پنجره نمی‌تواند به طور نامحدود باز باشد، چون با توجه به اینکه ایران به پیشرفت برنامه هسته‌ای خود ادامه می‌دهد و با توجه به اینکه از تعهداتی که در چارچوب برجام داده فاصله گرفته است! در نهایت مزایایی که برجام در شکل اولیه سال ۲۰۱۵ و اجرا شده در سال ۲۰۱۶ دارد، با پیشرفت‌هایی که ایران در برنامه هسته‌ای خود به دست خواهد آورد، بی اثر خواهد شد.

او افزود: به همین دلیل ما همچنان باور داریم که مذاکرات، حتی غیرمستقیم همانطور که هست، باید در سریع‌ترین فرصت ممکن از سر گرفته شود. این فقط موضع آمریکا نیست. این موضع کل پنج به علاوه یک است. ما این را هم به صورت علنی و هم غیرعلنی از همتایان روسمان، جمهوری خلق چین، آلمانی ها، انگلیسی‌ها و فرانسوی ها و نیز اتحادیه اروپا که نقش هماهنگی بخش عمده این (روند) را دارد شنیده ایم؛ بنابراین بار دیگر (می‌گویم) ما همچنان بر این باوریم که بازگشت به وین در سریع‌ترین فرصت ممکن بهترین امکان تضمین بازگشت متقابل به تبعیت از برجام را فراهم می‌کند؛ بازگشتی که ما هنوز فکر می‌کنیم همچنان امکان پذیر است و ما هنوز فکر می‌کنیم مؤثرترین ابزار تضمین جلوگیریِ قابل راستی آزمایی و دائمی از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است.

روز گذشته حمله سایبری به جایگاه های سوخت در ایران باعث شد شماری از پمپ بنزین های کشور به تعطیلی کشیده شود.

دولت جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا علی‌رغم اعتراف به شکست سیاست فشار حداکثری علیه ایران و بدون توجه به خروج یکجانبه ترامپ از این توافق از انجام اقداماتی که برای بازگشت به برجام ضروری بوده خودداری کرده و عملاً پیگیری سیاست ترامپ را علیه ایران در دستور کار قرار داده است.

تاکنون شش دور مذاکره در شهر وین میان طرف‌ها برای احیای برجام انجام شده است. طرف‌ها می‌گویند پیشرفت‌های ملموسی در این مذاکرات حاصل شده، اما پاره‌ای اختلافات کماکان باقی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار