با همت خیران، مهندسان، کارگران و استادکاران ایرانی، ساخت موزه جدید حرم مطهر حسینی در حال انجام است.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، مهندسان و معماران ایرانی در همه دوره‌های گذشته تا امروز که دنیای مدرن شکل گرفته، با دست رنج‌های زیبا، آثار خود را به دنیا ثابت کردند. آن‌ها با ساخت پروژه‌های مختلف مانند پل‌سازی، ساخت مسجد و شهرسازی، آثار ارزشمندی را برای جهانیان خلق کردند به گونه‌ای که بخش اعظم صنعت گردشگری ایران، مدیون آین آثار ارزشمند است.

این موضوع فراتر از ایران در حال به ثمره رسیدن است و با همت خیران، مهندسان، کارگران و استادکاران ایرانی، ساخت موزه جدید حرم مطهر حسینی در حال انجام است. ساخت موزه جدید آستان مقدس امام حسین (ع) به حدود ۳۰ درصد رسیده است و این کار به عنوان یکی از زیر پروژه‌های صحن حضرت زینب (س) در جوار حرم مطهر و در چهار طبقه احداث و نهایی خواهد شد.

هدف از این کار انتقال آثار نفیس و باارزش در موزه کنونی حرم به موزه جدید پس از بهره‌برداری است و این آثار گرانبها بر اساس گفته متولیان پس از اتمام پروژه، در طبقه اول موزه، برای عموم زائرین و بازدیدکنندگان به نمایش گذاشته می‌شود. عوامل و گروه ایرانی که ساخت این پروژه را بر عهده دارند، با طراحی و ساخت دکوراسیون و تجهیزات روز جهان، این پروژه را پیش می‌برند.

شاهکار خیران، مهندسان، کارگران و استادکاران ایرانی در ساخت موزه جدید حرم مطهر حسینی

در کنار ساخت هر آثار ارزشمندی، نیاز مبرم به تعمیر، نگهداری و بازسازی آن‌ها وجود دارد که ایرانی‌ها در حوزه مرمت‌کاری آثار باستانی بدلیل گستردگی آثار باستانی، سابقه دیرینه‌ای دارند. به همین جهت بخش اداری مهمی جهت مرمت آثار نفیس و اشیای قدیمی باارزش در دستورکار ساخت است که به موزه جدید آستان اضافه خواهد شد.

قطعا همکاری‌های بین‌المللی در هر حیطه‌ای باعث بالا رفتن راندمان و رشد کاری می‌شود و رضایت‌های عمومی و تخصصی را به همراه دارد. تولیت آستان حرم مطهر حسینی قصد دارد با ایجاد مرکز مرمت در موزه جدید، فصل تازه‌ای از همکاری مشترک با متخصصان معروف مرمت اشیای نفیس در جهان را آغاز کند که این موضوع نشان از گستردگی و اهمیت مرمت‌کاری را نمایان می‌کند.

شاهکار خیران، مهندسان، کارگران و استادکاران ایرانی در ساخت موزه جدید حرم مطهر حسینی

بر اساس گزارش‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات و به گفته یعقوب حیدری مدیر اجرایی پروژه صحن حضرت زینب (س)، مهندسان و کارگران ایرانی مشغول اجرای فاز نخست طرح توسعه حرم امام حسین (ع) مزین بنام صحن حضرت زینب (س) هستند که این طرح مجموعه‌ای از شبستان‌های زیارتی، فضای رو باز، کتابخانه، موزه، دارالضیافه (مهمانسرا) و موارد دیگر خواهد بود.


حدود ۴۵ هزار متر مربع فضا‌های زیارتی صحن شامل شبستان‏‌های رو سطحی و زیر سطحی به همراه مجموعه‌های خدماتی، حدود ۱۱۸ هزار متر مربع شامل ساختمان اداری، ساختمان مضیف، موزه و کتابخانه، موتورخانه مرکزی و تونل، ۸۵۰ چشمه سرویس بهداشتی و ۱۲۰ چشمه دوش از امکانات خدماتی و رفاهی مناسبی برای زائران است که در حال ساخت است.

شاهکار خیران، مهندسان، کارگران و استادکاران ایرانی در ساخت موزه جدید حرم مطهر حسینی

وسایل و مصالح مورد استفاده در ساخت صحن حضرت زینب (س)، از داخل کشور تأمین و به عراق منتقل می‌شود که این موضوع از نظر اقتصادی هم حائز است. یکی از دلایل دیگر استفاده از وسایل ایرانی، مرغوب بودن آن‌ها است در غیر اینصورت مهندسان، کارگران و استادکاران ایرانی یا هر نیروی دیگری مانند مهندسان، کارگران و استادکاران خارجی برای ساختن پروژه‌ای با این برجستگی، احتمال به مخاطر انداختن استفاده از مصالح نامرغوب را نمی‌پذیرفتند.


بیشتر بخوانید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
P.H.D
۰۹:۴۹ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
?????????????????????????????????????!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۴:۱۵ ۰۶ آبان ۱۴۰۰
تنها جایی که اسراف و ریخته پاش توش حلاله کارهای مربوط به بزرگداشت معصومینه مخصوصا امام زمان که سرور معصومینه