محمد جعفری مدیرکل دفتر تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی وزارت آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،درباره ارتقای سلامت نوجوانان و مدارس، اظهار کرد: وزارت آموزش و پرورش سیاستها و برنامههای خود را با توجه به آموزههای سند تحول بنیادین ترسیم کرده و موضوع سلامت و توانایی جسمانی دانش آموزان در این سند مورد توجه جدی قرار گرفته است در واقع در چشم انداز و هدفهای اصلی این موضوع، نسبت به نشاط و سلامت جسمانی، حفظ و ارتقای سلامت فردی و همچنین پاسخ دهی به نیازهای جسمی و روانی دانش آموزان از طریق ورزش و تفریحات سالم فردی و گروهی تاکید شده است.
وی ادامه داد: در چند سال اخیر با تغییر سبک زندگی، افزایش شهرنشینی، آپارتمان نشینی و همچنین ورود ابزارهای صنعتی و مدرن، شاهد کاهش فعالیتهای حرکتی در جامعه هستیم؛ از طرفی با شیوع بیماری کرونا این موضوع بیشتر شده و پیامدهای بسیاری از جمله افزایش وزن و چاقی که عامل خطر و زمینه ساز بیماریهای غیر واگیر مانند دیابت نوع ۲، فشار خون بالا، سکته قلبی، مشکلات قلبی عروقی و عوارض روانی و اجتماعی هستند را به دنبال دارد و با توجه به تغییرهای صورت گرفته، انتخاب سبک زندگی فعال باید به صورت فرهنگی از همان دوران کودکی و با آموزش در نظام تعلیم و تربیت دانش آموزان به عنوان یک اصل با معیارهای صحیح نهادینه شود.
مدیرکل دفتر تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه توسعه سواد دانش آموزان یکی از رسالتهای مهم آموزش و پرورش است گفت: در این موضوع ابعاد مختلفی مانند سواد خواندن و نوشتن، سواد رسانه ای و سواد اجتماعی بررسی میشود و یکی از ابعاد مهم آن، ارتقای سواد حرکتی است؛ در واقع سواد حرکتی به عنوان دانش، درک، اعتماد به نفس و شایستگی بدنی در انجام فعالیتهای جسمانی و حرکتی در محیطهای مختلف، یکی از عوامل مهم در کیفیت فعالیت بدنی کودکان است.
جعفری گفت: بسته تحولی ارتقای سواد حرکتی دانش آموزان دوره ابتدایی با رویکرد توسعه مهارتهای بنیادین و ترویج سبک زندگی فعال، ارائه شده است در واقع ضمن بررسی شایستگیهای حرکتی دانش آموزان در ارزیابیهای اولیه و ثانویه، برنامههای تمرینی جهت تقویت و ارتقای سواد حرکتی آن ها در نظر گرفته شده است.
نقش والدین برای ارتقای سواد حرکتی دانش آموزان
جعفری درباره نقش مهم والدین برای ارتقای سواد حرکتی دانش آموزان به خصوص در دوران اپیدمی کرونا و عدم حضور دانش آموزان در مدارس، گفت: والدین نقش مهمی در طرح ارتقای سواد حرکتی دانش آموزان به عنوان ارزیاب دارند؛ در واقع باید مباحث علمی، آموزشی و آزمون ها را در کانالهای سواد حرکتی، فعالیتهای ورزشی و پورتال جامع آموزش درس تربیت بدنی پیگیری کنند و در ادامه نسبت به تک تک آزمونهای مورد نظر مانند یک ارزیاب دقیق، نمره ارزیابیها را که از فرزند خود گرفته در سایت پادا ثبت کنند البته پس از ورود به سایت پادا و ثبت کد ملی دانش آموز، به بخش ارزیابیهای سواد حرکتی مراجعه و پس از تایید رضایت نامه، پرسشنامه مربوط به فعالیتهای حرکتی دانش آموز را تکمیل و نمره هر یک از آزمونها را پس از اجرا به ترتیب، ثبت کنند.
مدیرکل دفتر تربیت بدنی و فعالیت های ورزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: البته معلمان تربیت بدنی به عنوان همراه و مشاور در کنار والدین هستند و مسئولیت پیگیری و فراهم آوری بستری برای ثبت دادهها و نظارت بر اجرای دستورالعمل های تمرینی دانش آموزان را به عهده دارند در واقع دستورالعمل های تمرینی، پوستر تمرینی، انیمیشن و برگه تکلیفی هر هفته را از کانال سواد حرکتی در سامانه شاد دریافت و برای دانش آموزان ارسال میکنند.
او افزود: والدین و دانش آموزان توجه داشته باشند بخشی از نمره درس تربیت بدنی به این پروژه اختصاص دارد و دانش آموزان موظفند برگه تکلیفی هفته را که همراه با یک چالش است تکمیل و برای معلم خود بفرستند. دستورالعمل های تمرینی برای ۲۴ جلسه یعنی ۳ ماه و دو جلسه در هفته برنامه ریزی شده است و در پایان در تاریخ ۱۰ اسفند ماه ارزیابیهای ثانویه توسط والدین در سامانه پادا مجددا ثبت شده و معلمان و مدیران مدارس موظفند که اطلاعات و دادههای دریافتی را بررسی و نتایج تحلیلی خود را به اداره مربوطه ارائه کنند.
معاونت تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: با توجه به اپیدمی ویروس کرونا و موضوع کاهش تحرک افراد به خصوص در بین دانش آموزان در دوسال گذشته با ارائه بسته تحولی کنترل وزن و چاقی دانش آموزان با هم آوایی مشترک دستگاههای مختلف مانند وزارت بهداشت، شهرداری، رسانه ملی و وزارت ورزش و جوانان با همراهی خانوادهها اجرا و نتایج خوبی حاصل شد همچنین در بسته تحول ارتقای سواد حرکتی دانش آموزان، با ارزیابی و برنامه تمرینی مشخص، سواد حرکتی آن ها تقویت خواهد شد.
بیشتر بخوانید:
انتهای پیام/