هنگام بروز اختلاف در زندگی مشترک، شما عذر خواهی می‌کنید یا همسرتان؟

معذرت خواهی مهارتی ضروری در ازدواج و زندگی مشترک است که باید همه همسران این مهارت را بیاموزند.

به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، برای همه زن و شوهر‌ها پیش می‌آید که گاهی ناخواسته به علت یک اختلاف نظر یا سوء تفاهم شروع به جر و بحث و دعوا می‌کنند و یکدیگر را می‌رنجانند، اما این رنجش با کوتاه آمدن یکی از آن‌ها و عذرخواهی برطرف می‌شود و باعث ایجاد شکاف بزرگ در زندگی نمی‌شود. معذرت خواهی مهارتی ضروری در ازدواج و زندگی مشترک است که باید همه همسران این مهارت را بیاموزند.

به یاد داشته باشید که معذرت خواهی از همسر تنها مانند گفتن کلمه ببخشید یا متاسفم نیست. کار‌های زیادی وجود دارد؛ از برعهده گرفتن مسئولیت اشتباهتان گرفته تا عذرخواهی صادقانه و… با توجه به شرایط و شدت ناراحتی همسرتان باید به دنبال راه حل مناسب باشید.

در زندگی مشترک هر زن وشوهری، ممکن است اختلافات و دعوا پیش بیاید و همین باعث می‌شود تا در اوج عصبانیت دست به انجام کار‌ها و یا گفتن چیز‌های نامربوط بزنند و دلخوری بیشتر شود.

به سطح شهر رفته و از خانم‌ها و آقایانی که ازدواج کرده اند پرسیدیم که هنگام به وجود آمدن مشکلات و مسائل زندگی چه فردی کوتاه می‌آید؟

خانمی گفت: ۴۲ سالی می‌شود که از زندگی مشترکمان می‌گذرد. برای عذرخواهی کردن بستگی به موقعیتش دارد و هم من و هم همسرم به یک اندازه کوتاه می‌آییم. خداروشکر هردویمان صبور هستیم و اگر کار اشتباهی کرده باشیم عذر خواهی می‌کنیم.

آقایی گفت: اگر اشتباه کرده باشم حتما عذرخواهی می‌کنم و پیش قدم می‌شوم.

خانم دیگری گفت: من هیچ وقت کار اشتباهی انجام نمی‌دهم که از طرف مقابلم عذرخواهی کنم. اگر هم مقصر باشم و نیاز به عذر خواهی باشد هم این کار را انجام نمی‌دهم شاید دلیلش داشتن غرور باشد. گذشت می‌کنم، ولی عذرخواهی نمی‌کنم.

خانم دیگری گفت: وقتی ما بزرگتر‌ها کار اشتباهی در محیط خانواده انجام دادیم باید عذرخواهی کنیم تا فرزند‌ها هم این عذرخواهی را ببینند و یاد بگیرند. روابط بین خانواده باعث دلگرم شدن می‌شود اگر عذر خواهی اتفاق نیفتد رابطه‌ی بین اعضا سرد می‌شود.

سارا هاشمی روانشناس درباره اینکه چرا برخی از افراد عذرخواهی را نشانه ضعف می‌دانند گفت: زمانی که فردی عذرخواهی می‌کند در مقام آسیب پذیری قرار می‌گیرد. درواقع طوری است که فرد یک کار اشتباهی انجام داده است و باید عذرخواهی کند. حتی در روایات هم آمده است که مومن کاری نمی‌کند که مجبور به عذرخواهی شود. افراد سعی کنند تا جایی که می‌توانند کاری نکنند که مجبور به عذر خواهی شوند. اما عذر خواهی کردن اشکالی ندارد.

هنگام بروز اختلاف در زندگی مشترک، شما عذر خواهی می‌کنید یا همسرتان؟

گاهی ممکن است دعوا‌هایی که بین زن و شوهر پیش می‌آید هیچ مقصری نداشته باشد و تنها فقط اختلاف نظر و عقیده باعث به وجود آمدن این مشکلات شود. بهتر است بین زن و شوهر به خاطر غرور و قدرت، دعوایی صورت نگیرد.

وی بیان کرد: افراد در زمان عذر خواهی کردن اعتماد به نفس و عزت نفسشان آسیب می‌بیند و در یک شرایط و جایگاه ضعف قرار می‌گیرند که این جایگاه را دوست ندارند؛ و احساس می‌کنند در مقابل طرف مقابلشان حال خوبی را تجربه نمی‌کنند. اغراق به خطا و اشتباه خیلی سخت است.

هاشمی ادامه داد: اولین جایی که افراد یاد می‌گیرند که چگونه ارتباط برقرار کنند، خانواده است. در بعضی از خانواده‌ها عذر خواهی کردن را فقط برای فرزندانشان می‌دانند. گاهی اوقات کودک کار اشتباهی نکرده است، ولی خانواده او را مجبور می‌کند که تو کوچکتر هستی و باید عذر خواهی کنی و کودک می‌داند که کار اشتباهی انجام نداده است. این کار باعث آسیب در روحیه‌ی او می‌شود.

وی مطرح کرد: خانواده‌ها سازش را با عذرخواهی کردن اشتباه می‌گیرند. ببخشید‌های الکی و عذرخواهی بد است. گاهی اوقات برخی از افراد به علت اینکه بحثی را به اتمام برسانند و یا این که، چون فرد کوچک آن جمع هستند عذرخواهی می‌کنند. این عذر خواهی کردن‌ها به هیچ وجهه به درد نمی‌خورد. فرد برای این که یکسری از بهانه‌ها را حل و فصل کند از عذرخواهی استفاده می‌کند.

همه افراد در زندگی ممکن است دچار اشتباهاتی شوند، چون هیچ کس بی عیب و نقص نیست، پس زمانی که اشتباه می‌کنند باید آن را بپذیرند و از آن اشتباهات درس بگیرند و تلاش کنند به یک شخص و همسری بهتر برای شریک زندگیشان تبدیل شوند.

دعوا و بگومگو میان زوج‌ها مسئله‌ای طبیعی است. بی‌تردید دو آدم متفاوت، همیشه هم‌نظر نیستند. اما هنگام اختلاف‌نظر و بحث نباید بدوبیراه بگوییم؛ همچنین بهتر است از جملات اول‌شخص استفاده کنیم.

ما همه انسان‌های ناقصی هستیم و ممکن است در جا‌های مختلف اشتباه کنیم؛ بنابراین اینکه وقتی اشتباهی مرتکب می‌شوید، آن را بپذیرید از اهمیت بسیاری برخوردار است.

الزاما شما همیشه مقصر نیستید که بخواهید معذرت‌خواهی کنید. گاهی اصلا درست و غلطی وجود ندارد، بلکه مشکل تنها تفاوت نظر و عقیده است. نباید بین شما بخاطر غرور و قدرت دعوا شود.


بیشتر بخوانید

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فردی که ۱۵ساله هرگز ازخانمم کلمه عذرخواهی نشنیدم
۰۱:۳۷ ۱۱ خرداد ۱۴۰۱
حدود۱۵ساله باخانمم زندگی می‌کنیم ولی دریغ ازیه عذرخواهی کوچک
خیلی ناراحت میشوم طوری که یکی دوروزی باخانمم حرف نمیزنم
ازشدت ناراحتی هم سیاه میشوم چون طاقت حرف نزدن هم ندارم باز
هم من پیش قدم میشوم وجلومیروم خنده شوخی به راه میندازم
درآخرهم موهامون سفیدشده رنگ ورخساری هم نداریم ،،،،...
Iran (Islamic Republic of)
نا
۰۱:۵۸ ۲۷ فروردين ۱۴۰۱
من خانمم اصلا عذرخواهی نمیکنه حتی وقتایی که کاملا مقصره .این خیلی منو آزار میده .تا الان که ۳ سال از زندگی مشترکمون گذشته همش عذرخواهی کردم بعد هر دعوایی حتی وقتی مقصر نبودم .ولی الان دیگه نمیخوام عذرخواهی کنم واسه اشتباهی که نکردم.کشی میتونه راه حلی بگه بهم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۸ ۲۶ آذر ۱۴۰۰
ا اولآ هرکسی برای خودش شخصیتی دارد ودر خانه خود به روش خودش رفتار میکند ..ولی اگر نظر شخص مرا بدانی اینست که من قبل از اینکه اشتباه را مرتکب میشوم متوجه اشتباه شده بوکسل معلم را درست میکنم واگر شدت اشتباه زیاد باشد غذا خواه که سهل است صورت اورا چند بوسه میزنم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۷ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
ماهم هروقت هرکدوم مقصر باشیم بلا شک عذرخواهی میکنیم اگر کسی از کار بدش عذر خواهی نکنه کم شخصیتی خودش رو نشون میده
Iran (Islamic Republic of)
کیوان
۱۳:۴۰ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
من اگرکاری یاحرفی خلاف عرف انجام بدم حتماعذرخواهی میکنم.چون طرف مقابلم بعدپیش وجدانش شرمگین میشه.بنابراین شخصیت اجتماعی من بالاترمیره.بارها بخاطرهرچی که تقصیرمنم نبودوبخاطراینکه تنش ایجادنشه ازهمه عذرخواهی کردم وبعدنتیجه اش رودیدم.طرف مقابلم ازم عذرخوهی کرد.عذرخواهی خجالت نداره وانسان کوچک نمیکنه.صدهابارازهمسرم بابت هرچیزکوچکی عذرخواهی کردم.برای همین همیشه دوستم داشت وابرازمیکرد.کاش بوداین متنم روهم میخوند.بدروووودعزیزانم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۸ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
خوش به حال خانومتون ،کاش همسر من هم اینطوری بود ،تو خونه حتی اگه تقصیر از شوهرم باشه من عذر می خوام تا دعوا تموم بشه ولی هرروز بدتر از دیروز شوهرم مغرورتر میشه و همیشه بداخلاق بااینکه از نظر مالی کمکش میکنم و چون از یه خانواده فقیرهس من همیشه پشتشو دارم اما چن وقته بیشتر بداخلاقی میکنه و آزارم میده و پول بیشتری میخواد ازم، منم نفرینش کردم دوتا بیماری لاعلاج گرفته و دارو مصرف میکنه ولی بیشتر از دیروز مغرورتر و بداخلاقتر و پول دوستتر میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۵ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
من میزنمش.تا عذرخواهی کنه. به زن نباید رو داد. خخخخ. شوخی کردم. کسی جرات داره بزنه زنش و با این مهریه ها
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۳ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
نمکدون
Iran (Islamic Republic of)
پیمان اشراقی
۱۱:۵۴ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
سلام ،

من و همسرم ( حفظها ا... ) هر دو عذر خواهی می کنیم ،
بعد پشیمان می شویم .
-
ناشناس
۱۱:۲۶ ۰۵ آبان ۱۴۰۰
زندگی زناشویی مانند نخ باریکی است که وقتی یکی از زوجین آن را می کشد طرف دیگر باید آن را شل کند تا پاره نشود همه گاهی عصبانی میشوند و گاهی هم بی دلیل این کار را میکنند ولی ادامه بحران در خانواده به نفع هیچکس نیست