اتحادیه اروپا سودان را تهدید به تعلیق حمایت مالی کرد

منابع خبری از تهدید اتحادیه اروپا علیه سودان مبنی بر تعلیق حمایت‌ها مالی از این کشور، خبر دادند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری فرانسه امروز (سه‌شنبه) از خط و نشان کشیدن اتحادیه اروپا برای سودان و تهدید این کشور به تعلیق حمایت‌های مالی اروپا خبر داد.

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در بیانیه‌ای هشدار داد: «تلاش برای زیرسوال بردن انتقال سودان به کشوری با دموکراسی غیرقابل قبول است. اگر به سرعت وضعیت کنونی منحل نشود، عواقب جدی از سوی اتحادیه اروپا در انتظار این کشور خواهد بود؛ از جمله تعلیق حمایت مالی اتحادیه اروپا از سودان.»

روز گذشته منابع خبری از محاصره منزل مسکونی «عبدالله حمدوک» نخست‌وزیر سودان و بازداشت او خبر دادند. ساعاتی بعد نیز بازداشت «ایمن نور» فرماندار خارطوم، «عمر الدقیر» رئیس حزب کنگره سودان و بسته شدن پل‌ها و ورودی‌های خارطوم، پایتخت سودان به دست نیرو‌های نظامی ناشناس اعلام شد.

پس از این کودتا حزب «کنگره سودان» با صدور بیانیه‌ای از نیرو‌های انقلابی و مردم سودان خواست تا در برابر کودتای نظامی مقاومت کرده و هر چه سریعتر به خیابان‌ها بیایند. حزب ملی «امت سودان» نیز دستگیری‌ها و کودتا را به شدت محکوم کرد.

شب گذشته «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به تحولات اخیر در سودان آن را کودتا دانست و خواستار آزادی هر چه سریعتر سیاستمدارانی شد که در بازداشت به سر می‌برند. او گفت: «مقامات نظامی سودان باید هر چه سریعتر مقاماتی را که بازداشت کرده‌اند آزاد کنند. همچنین کمک‌های مالی ۷۰۰ میلیون دلاری اضطراری آمریکا به این کشور قطع خواهد شد.»

این کودتا در حالی انجام شد که چندی پیش نیز منابع خبری از یک کودتای ناموفق در این کشور خبر داده و از مردم خواسته بودند که با آن مقابله کنند.

اما فرمانده ارتش سودان در نشستی خبری مدعی شد: «بازداشت شدگانی که اتهامات کیفری دارند همچنان در بازداشت خواهند ماند و بقیه را آزاد خواهیم کرد. عبدالله حمدوک نخست وزیر به علت محدودیت‌های سیاسی نمی‌توانست با آزادی عمل فعالیت کند. اقدام ما کودتای نظامی نیست، بلکه اصلاح مسیر انقلاب است.»

این در حالی است که براساس آخرین آمار منابع مطلع در وزارت بهداشت سودان هم از کشته شدن ۷ نفر و زخمی شدن ۱۴۰ نفر در اعتراضات علیه کودتا در خرطوم پایتخت این کشور خبر دادند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار