فسخ و یا ادامه همکاری با شرکت هنگ کنگی ارائه کننده سیستم کمک داور ویدیویی حاشیه‌های فراوانی را برای مدیران ساختمان سئول ایجاد کرده است.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، استفاده از سیستم کمک داور ویدیویی در سال‌های اخیر میان تمام کشور‌های جهان افزایش یافته است و شاید کمتر کشوری بزرگی باشد که از این تکنولوژی استفاده نمی‌کند، کشور‌هایی که در آن نام ما هم وجود دارد و ما از معدود کشور هایی هستیم که این سیستم را نداریم.

شروع صحبت‌هایی درباره استفاده از این سیستم در فوتبال ایران از فدراسیون قبلی که در راس آن مهدی تاج بود آغاز شد و به مراتب با سرعت بیشتری در فدراسیون کنونی بحث آن مطرح شد. عزیزی خادم و دوستانش در برنامه‌های انتخاباتی خود برای استفاده از VAR برنامه‌های زیادی از خود عنوان کردند و قول‌های فراوانی دادند. قول‌هایی که به هر نحوی بود بالاخره در بازی تیم ملی فوتبال کشورمان مقابل کره جنوبی در مقدماتی جام جهانی قطر عملی شد، برای اولین بار در این مسابقه از این سیستم کمک داور ویدیویی هر چند با صورت آفلاین در ایران نیز استفاده شد.

همه اهالی فوتبال با وجود حاشیه‌های فراوان و بد قولی‌های مکرر فدراسیون درباره این سیستم از حضور و استفاده ار var خوشحال‌بودند و این موضوع را به فال نیک گرفته بودند که ناگهان همه چیز به هم خورد و موضوعاتی درباره قرار داد عجیب فدراسیون عزیزی خادم با شرکت هنگ کنگی صاحب VAR مطرح شد که همه چیز را تحت تاثیر خود قرار داد.

فدراسیون فوتبال

اما قضیه این قرار داد عجیب چیست؟

فدراسیون فوتبال بعد از برگزاری جلسات و پیگیری‌های مختلف بالاخره سیستم کمک داور ویدیویی VAR را به ایران وارد کرد تا برای نخستین بار از این سیستم در دیدار ایران و کره جنوبی از چارچوب هفته چهارم رقابت‌های مقدماتی جام جهانی استفاده کند اتفاقی که در نگاه اول حرکن بزرگی از فدراسیون عزیزی خادم است، و با وجود تمام حاشیه‌هایی که پیش از استفاده از این سیستم در ایران بود، اما می‌توان آن را به فال نیک گرفت.

مسابقه ایران و کره جنوبی برگزار شد و فدراسیون نشین‌ها که از ایجاد اتاق var در استادیوم آزادی خوشحال بودند در آن بازی از این سیستم به صورت آفلاین استفاده کردند، موضوعی که بهانه‌های خاص خودشان را نیز داشتند و نمی‌شد چندان از آن‌ها ایراد گرفت، اما حاشیه‌ها و مشکلات تنها چند روز پس از مسابقه ایران و کره جنوبی آغاز شد. جایی که معلوم شد خوبان عالم این سیستم به اصطلاح بلژیکی و در اصل هنگ کنگی را بدون مشکل وارد نکرده بودند و حرکت‌های عجیبی را را قبل از ورود این تکنولوژی به کشور انجام داده است.

عزیزی خادم

فدراسیون نشین‌ها به دستور فیفا باید از میان ۱۵ شرکتی که مجوز رسمی از فیفا دارند استفاده می‌کردند. با پیگیری‌هایی که انجام شد به دلیل مشکلات و تحریم‌هایی که برای کشورمان وجود دارد تنها یک شرکت هنگ کنگی، یک شرکت روسی که با لیگ روسیه قرارداد دارد و همکار کمیته بین المللی المپیک بوده و یک شرکت آلمانی اعلام آمادگی کردند که البته در ادامه شرکت آلمانی با اعلام این که ماهیت تجهیزاتش امریکایی است و با توجه به تحریم‌ها نمی‌تواند تجهیزات امریکایی اش را وارد ایران کند، از این ماجرا خود را کنار کشیید و پس از مدتی و آن هم به دلایلی که هیچ گاه به درستی مشخص نشد شرکت مشهور روسی نیز کنار ر فت تا در مناقصه‌ای یک طرفه شرکت هنگ کنگی وارد داستان var برای فوتبال ایران شود.

فدراسیون فوتبال انتخاب عجیب خود را انجام داد و در بازی ایران و کره جنوبی در تهران، این شرکت یک تکنسین از بلژیک به تهران فرستاد و البته به فدراسیون توصیه کرد یک نرم افزار بلژیکی را روی دستگاه این شرکت سوار کند!

این بازی به اتمام رسید و صحبت‌هایی عجیبی نیز درباره هزینه گزاف و عجیب فدراسیون برای استفاده از این سیستم عنوان شد، ایراد‌های سیستم هنگ کنگی فقط در همین موارد خلاصه نمی‌شود و قیمت بالای این سیستم قضیه را جالب‌تر می‌کند.

رئیس فدراسیون فوتبال

به طور میانگین قیمت سیستم‌های مشابه ۳۰ هزار یورو است و این سیستم با نرم افزاری که حتما باید روی آن سوار شود، ۴۳ هزار یورو برای فدراسیون هزینه دارد. یعنی در مرحله خرید حدود ۵۰ درصد از سیستم‌های مشابه گران‌تر است و این گرانی در مرحله پیاده سازی نیز افزایش خواهد یافت.

داستان از اینجا تازه آغاز شد و تنها پس از چند روز از نمایش خوبان عالم و استفاده از این سیستم مشخص شدشرکتی که برای تجهیز var به ایران آمده است نه تنها بلژیکی و حتی هنگ کنگی نیست بلکه صاحب امتیاز اصلی آن از رژیمی متجاوز یعنی اسرائیل می‌آید.

با کمی تحقیق می‌توان فهمید Simplylive شرکتی است که دو مدیر ارشدش که البته در سال‌های گذشته روی تمام فعالیت‌های این شرکت اشراف داشتند، ساکن اسراییل هستند و تکنولوژی انتقال تصویرش را هم از یک شرکت اسراییلی می‌گیرد.

پس از مطرح شدند این صحبت‌ها نهاد‌های نظارتی به داستان ورود کردند و حتی عزیزی خادم امضا کننده اصلی ورود این سیستم را به مجلس شورای اسلامی احضار کردند و خیلی زود داستان var در ایران را تمام کردند.

داستان تمام نشد و شرکت به اصطلاح هنگ کنگی بعد از حاشیه‌های به وجود آمده در ایران با ارسال نامه‌ای اعلام کرد حاضر به ادامه همکاری با فدراسیون ایران نیست و قصد دارد قرارداد خود را با فدراسیون فوتبال ایران به اتمام برساند.

کمک داور ویدیویی

اتفاقی که می‌تواند برای کشورمان گران تمام شود چرا که در صورت لغو شدن قرارداد و پیدا نکردن شرکت جایگزین با توجه به محدودیت مالی و تحریم‌های آمریکا علیه ایران می‌تواند میزبانی‌های آینده ایران در مسابقات بین المللی را هم به خطر بیاندازد.

کنفدراسیون فوتبال آسیا در نامه ۲۶ جولای خود به فدراسیون‌های تابعه خود اعلام کرده ادامه میزبانی در این مسابقات منوط به داشتم سیستم کمک داور ویدیویی است که شاید با این اتفاق و برچیده شدن احتمالی این سیستم از ورزشگاه آزادی میزبانی تیم ملی هم تحت الشعاع قرار بگیرد و مشکلات فوتبال ما ۲ چندان شود.

بعد از این حاشیه‌ها که فدراسیون فوتبال زیر بار قرارداد با شرکت هنگ کنگی Simply Live نرفته و ادعای فسخ قرارداد یک طرفه توسط این کمپانی را مردود دانسته است و حالا همه نگاه‌ها به سمت و سوی جلسه سرنوشت ساز در مجلس شورای اسلامی است و روز‌های آینده اتفاقات سرنوشت سازی را در فدراسیون خوبان عالم شاهد خواهیم بود.

شهاب الدین عزیزی خادم

۷ بهمن تیم ملی فوتبال کشورمان در چارچوب رقابت‌های مقدماتی جام جهانی به مصاف عراق خواهد رفت و تا آن زمان ۶۲ روز فرصت داریم تا مشکلات را حل کنیم. مشکلاتی که به هیچ وجه دوست نداریم باعث شود تا میزبانی‌هایی که حقمان است را از دست بدهیم. اکنون تمام نگاه‌ها به عملکرد خوبان عالم در ۲ ماه پیش رو است.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار