دهانشویه های درمانی برای درمان بعضی بیماری ها از جمله بیماری های لثه، بدبویی دهان و دیگر موارد مشابه استفاده می شوند.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، آسانا طالبان پور بیات کارشناس سلامت دهان و دندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز گفت:دهانشویه‌های درمانی همان طور که از نامشان پیداست، برای درمان بعضی بیماری‌ها از جمله بیماری‌های لثه، بدبویی دهان و دیگر موارد مشابه استفاده می‌شوند.

او بیان کرد: این نوع از دهانشویه‌ها باید از سوی پزشک تجویز شوند، زیرا اگر بیمار به صورت خودسرانه از آن‌ها استفاده کند، ممکن است دچار عوارض شود.

طالبان پور بیات تصریح کرد: دهانشویه‌های غیردرمانی بیشتر برای موارد بهداشتی به کار می‌روند و انواع این دهانشویه‌ها قابل دسترس و بعضی از آن‌ها دارای الکل و برخی دیگر بدون الکل هستند.

کارشناس سلامت دهان و دندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز ادامه داد: اگر دهانشویه‌های ضدعفونی کننده برای مدت طولانی استفاده شوند، با از بین بردن باکتری‌های مفید دهان، باعث می‌شوند بعضی میکروب‌ها بیشتر رشد کنند.

او  افزود: مزیت دهانشویه‌های حاوی الکل این است که راحت‌تر جذب مخاط دهان و لثه می‌شوند و اثرگذاری شان بیشتر است، اما مضراتی هم دارند مانند اینکه می‌توانند دهان را خشک کنند. وقتی دهان خشک شود، زمینه برای ایجاد بوی بد دهان نیز فراهم می‌شود.

طالبان پور بیات اضافه کرد: اگر از دهان شو طولانی مدت استفاده شود می‌تواند سبب سرطان‌های داخل دهانی شده بنابراین دهانشویه‌های  بدون الکل اگرچه مزیت الکل را ندارند، اما مضرات حاصل از آن را نیز ایجاد نمی‌کنند و ایمن‌تر هستند.

کارشناس سلامت دهان و دندان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز اظهار کرد: پس از غذا خوردن، همیشه مقداری از مواد غذایی روی سطح مینای دندان باقی می‌ماند که در چنین حالتی، وقتی از دهانشویه‌های درمانی استفاده می‌کنیم امکان دارد  با مواد غذایی واکنش نشان دهد و با ایجاد محیط اسیدی به مینای دندان آسیب بزند که اگر دهانشویه بیش از اندازه و طولانی مدت استفاده شود، ممکن است سبب تغییر رنگ در دندان‌ها شود.

او گفت: این مشکل بیشتر در مورد مصرف طولانی مدت دهانشویه‌های درمانی (بیش از یک هفته) مطرح است، اما دهانشویه‌های بهداشتی اگر طولانی مدت استفاده شوند، رنگ دندان‌ها را تغییر نمی‌دهند.

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار