یک پزشک متخصص زنان و زایمان گفت: شایع‌ترین و بیشترین نوع سرطان در زنان ایرانی سرطان پستان است که به‌طور متوسط از هر ۸ زن یک نفر در طول عمر خود به سرطان پستان مبتلا می‌شود.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، دکتر سحر نوروزی فرد پرشک متخصص زنان و زایمان  در همایش آگاهی‌رسانی سرطان پستان در شهرستان کنگان بیان کرد: بالا رفتن سن، یائسگی دیررس، قاعدگی زودهنگام و ژنتیک از عوامل بالا رفتن ریسک ابتلا به سرطان پستان در خانم‌ها است.

او افزود: شایع‌ترین و بیشترین نوع سرطان در زنان ایرانی سرطان پستان است که به‌طور متوسط از هر ۸ زن یک نفر در طول عمر خود به سرطان پستان مبتلا می‌شود.

این پزشک متخصص ادامه داد: بالا رفتن سن، یائسگی دیررس و قاعدگی زودهنگام و ژنتیک ازجمله عوامل بالا رفتن ریسک ابتلا به سرطان پستان است که نمی‌توان آن‌ها را کنترل کرد، زیرا جزئی از فیزیولوژی بدن هستند. اما برخی از شاحص‌ها مانند شیردهی، زایمان، بارداری و خوردن دارو‌های ضدبارداری از جمله مواردی هستند که زنان توانایی کنترل آن را دارند، بنابراین رعایت بعضی از نکات می‌تواند به پیشگیری از سرطان یا تاخیر در ابتلا به سرطان منجر شود.

دکتر محدثه مهوری متخصص داخلی شهرستان کنگان هم گفت: با کاهش مصرف الکل و دخانیات، دوری از چاقی و اضافه‌وزن، تغذیه ناسالم و کم‌تحرک بودن می‌توان تا حدی از بروز سرطان پستان جلوگیری کرد.

او افزود: از سن ۲۰ سالگی به بعد هر خانمی باید خودآزمایی پستان را شروع کند.


بیشتر بخوانید


دکتر محمد امامعلی‌زاده پزشک متخصص داخلی کنگان هم بیان کرد: بهترین زمان برای انجام خودآزمایی ماهانه پستان ۲ تا ۳ روز پس از قطع خونریزی عادت ماهانه است و علاوه بر آن در دوران یائسگی و شیردهی معاینه را در روز اول هرماه یا هر روز دلخواه دیگر می‌توان انجام داد.

او افزود: خودآزمایی پستان جایگزین منظم ماموگرافی برای غربالگری و معاینه بالینی منظم پستان نیست.

این پزشک متخصص بیان کرد: خودآزمایی پستان ۲ مرحله دارد شامل مشاهده برای تشخیص بروز تغییرات در ظاهر پستان و لمس کردن، که لمس کردن برای معاینه صحیح پستان‌ها بهتر است.

انتهای پیام/ک

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.