روه تائه-وو، رئیس جمهور سابق کره جنوبی که به خیانت محکوم شده بود در ۸۸ سالگی درگذشت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، روه تائه وو (Roh Tae-woo) رئیس جمهور پیشین کره جنوبی که پیش از آنکه در فاصله سال‌های ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۳ قدرت را به صورت دموکراتیک در دست بگیرد، نقشی اساسی در کودتای ۱۹۷۹ ایفا کرده بود، سه شنبه در ۸۸ سالگی درگذشت.

خبر درگذشت او را خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی منتشر کرد.

 ژنرال روه تائه-وو سال ۱۹۸۸ جانشین دوستش دیکتاتور، چون دو-هوآن Chun Doo-hwan شد که ۹ سال پیش به او برای به دست گرفتن قدرت به زور کمک کرده بود، اما بعد‌ها تظاهرات عظیم دموکراسی خواهانه او را از قدرت کنار زده بود.

اختلافات درون مخالفان زمینه را برای پیروزی روه تائه-وو در انتخابات سال ۱۹۸۷ با تنها ۳۶.۶ درصد آرا فراهم کرد.

او در دوران ریاست جمهوری خود، بر بازی‌های المپیک سئول در سال ۱۹۸۸ نظارت کرد و روابط نزدیکی با چین و روسیه برقرار کرد. او سال ۱۹۳۲ در دائه گو Daegu در جنوب شرق کشور و در شرایطی که کره مستعمره ژاپن بود متولد شد. او با، چون دو-هوآن در مدرسه نظامی و در دوران جنگ کره آشنا شده بود.

روه تائه وو نقش تعیین کننده‌ای در کودتایی ایفا کرد که در پی ترور پارک چونگ-هی دیکتاتور نظامی در سال ۱۹۷۹ اتفاق افتاد. او در آن زمان فرمانده نیرو‌های ویژه بود. او سپس به، چون دو-هوآن کمک کرده بود که پل راهبردی سئول را تصرف کند.

روه که به دست راست، چون تبدیل شده بود، سال ۱۹۸۰ سرکوب خونین قیام دموکراسی خواهانه را در گوانگجو در جنوب غرب کشور ترتیب داد. بر اساس آمار رسمی، این سرکوب حدود ۲۰۰ کشته و ناپدید داشت، اما مخالفان آن دوره این آمار را سه برابر بیشتر اعلام کردند.

روه برای نقش خود در این فصل نمادین از مبارزه برای دموکراسی در کره جنوبی هرگز ابراز پشیمانی نکرد. او حتی در سال ۱۹۹۵ گفت: «ده‌ها میلیون چینی در دوران انقلاب فرهنگی رنج کشیدند و خون خود را ریختند که در مقایسه با آن، حادثه گوانگجو چیزی نیست.»

کیم یانگ سام، فعال سابق دموکراسی خواه و جانشین او به عنوان رئیس جمهور در سال ۱۹۹۳، او را به همراه، چون دو هوان به دادگاه کشاند.
این دو مرد در سال ۱۹۹۶ در پایان محاکمه‌ای که در آن دست در دست هم با لباس زندانی ظاهر شده بودند، به «خیانت» محکوم شدند. چون به اعدام و روه به ۲۲ سال و نیم زندان محکوم شدند، اما هر دو سال بعد با عفو رئیس جمهور آزاد شدند.

روه تائه وو که از سرطان پروستات رنج می‌بُرد، از بیش از بیست سال پیش به طور کامل از زندگی دولتی کناره گیری کرده بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار