یک فعال فیلمسازی در حوزه فیلم کوتاه از چالش‌های پیش روی فیلمسازان این حوزه گفت.

صادق داریوشی فیلمساز، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سینما  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به مشکلات و چالش‌های ساخت فیلم کوتاه در کشور گفت: مشکل اصلی که در حوزه فیلمسازی کوتاه وجود دارد، کمبود نویسنده خوب در حوزه فیلم کوتاه است؛ ما در این زمینه اگر مشکلات را بررسی کنیم، می‌بینیم که ضعف اصلی فیلم‌های کوتاه در ایران به قصه و فیلمنامه آن مربوط می‌شود.

وی افزود: چالش بعدی که یک فیلمساز با آن مواجه است، مسئله تأمین منابع مالی برای ساخت فیلم است. ساخت یک فیلم ۱۵ دقیقه‌ای حدود ۵۰ میلیون تومان هزینه دارد. به همین دلیل معمولاً تهیه کننده و کارگردان کار‌ها خود افراد هستند و چون بازگشت سرمایه در فیلم‌های کوتاه وجود ندارد، حامی مالی برای فیلم‌های کوتاه وجود ندارد. تهیه تجهیزات، به دلیل بالا رفتن قیمت ها، هزینه‌های تولید را به شدت افزایش داده و آسیب جدی به فیلمسازی وارد کرده است.

او ادامه داد: فیلم کوتاه باید با هزینه کم و حداقل تجهیزات تولید شود، ولی در سی و هشتمین جشنواره فیلم کوتاه شاهد این موضوع بودیم که فیلم‌ها با هزینه‌های زیادی تولید شده بودند؛ چون از عوامل حرفه‌ای و چهره‌های شاخص در زمینه‌های مرتبط استفاده شده بود که این موضوع باعث از ریل خارج شدن، جشنواره فیلم کوتاه می‌شود.

این فیلمساز فعال در حوزه فیلم کوتاه در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های این حوزه عنوان کرد: فیلم کوتاه در انتقال پیام به مخاطبان بسیار تاثیرگذار است و ما این موضوع را در تیزر‌های مختلف مشاهده می‌کنیم که در حداقل زمان، مفهوم به مخاطب منتقل می‌شود.

داریوشی افزود: کسانی که فیلم‌های کوتاه می‌سازند، با تقویت خود می‌توانند وارد تولید فیلم‌های بلند شوند؛ به همین خاطر می‌توان گفت که خاستگاه فیلم بلند، فیلم کوتاه است.

او در ادامه با گلایه از برخی افراد در رده‌های بالای سینما گفت: در فیلمسازی کوتاه ایده‌های زیادی وجود دارد که می‌توان آن‌ها را با شرایط آسان‌تر تولید کرد؛ ولی متاسفانه این نگاه در رده بالای سینما وجود دارد که افرادی که فیلم کوتاه می‌سازند، مبتدی هستند و آثار آن‌ها از کیفیت لازم برخوردار نیستند درصورتی که باید این نگاه دانشجویی را از آنها برداشت.

داریوشی در ادامه تصریح کرد: یکی از شرایطی که باید برای بهتر شدن شرایط فیلمسازی انجام داد، تسهیل فیلمسازی برای عاشقان سینما است. همچنین باید با استفاده از باکس‌های مختلف و پر بیننده در صدا و سیما و قبل و بعد پخش فیلم در سینما، تبلیغات لازم در این زمینه انجام شود تا فرهنگ فیلم کوتاه برای مردم جا بیفتد و زمینه تولید فیلم کوتاه در کشور فراهم شود.

این فیلمساز فعال در حوزه فیلم کوتاه در پایان درباره اقدامات مسئولین برای بهبود وضعیت فیلم کوتاه در کشور بیان کرد: نباید به فیلم کوتاه به چشم تیزر تبلیغاتی با هزینه بالا نگاه کرد و باید شرایط بهتری برای تولید فیلم کوتاه ایجاد شود و زمینه ارسال آثار فیلم‌های کوتاه به جشنواره‌های مختلف جهانی فراهم شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار