بیگلری گفت: بنا به درخواست وزارت بهداشت مبنی بر تامین دوز یادآور، فعلا خط تولید پاستور در تامین واکسن یادآور کار می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا بیگلری، رئیس انستیتو پاستور ایران در حاشیه جلسه کمیته علمی کووید۱۹، اظهار کرد: تشخیص یکی از مهمترین مراحل کنترل بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های واگیر محسوب می‌شود.

او افزود: بحران کووید۱۹ در کشور ناگهانی شروع شد اما خوشبختانه انستیتو پاستور ایران توانست شبکه ملی تشخیص آزمایشگاهی را راه‌اندازی کند و اکنون نزدیک ۵۰۰ آزمایشگاه تشخیصی کووید در سراسر کشور داریم. نیاز است که روش‌های تشخیص را مجدد ارزیابی کنیم تا کشور آمادگی بیشتری داشته باشد که اگر وارد پیک بعدی شدیم، سیاست‌ها و استراتژی‌های از پیش تعیین شده در دسترس باشد تا با کمترین مشکل بتوانیم از پیک‌های بعدی عبور کنیم.

بیگلری ادامه داد: موضوعی که اکنون مطرح است، بازنگری روش‌های آزمایشگاهی است. سطح واکسیناسیون در کشور به سطح مطلوبی نزدیک شده است، اینکه چطور از آزمایش‌های تشخیصی استفاده کنیم تا بتوانیم مشکلات ناشی از پیک‌ها را در کشور تغییر دهیم، اهمیت دارد.

او با اشاره میزان تست‌های تشخیصی روزانه کرونا گفت: در آغاز بحران کرونا به جز انستیتو پاستور ایران، فقط دو آزمایشگاه بودند که می‌توانستند کووید را تشخیص دهند اما وقتی که محوریت و مدیریت راه‌اندازی شبکه تشخیص آزمایشگاهی کووید۱۹ به انستیتو پاستور ایران سپرده شد، در همان روز‌های اول از تمام بیمارستان‌های کشور نمونه‌ها به انستیتو پاستور می‌آمد و کار بسیار سختی بود که باید نمونه‌های کل کشور را بررسی می‌کردیم. به تدریج تعداد آزمایشگاه‌ها افزوده شد و اکنون بیش از ۴۸۰ آزمایشگاه داریم که در شبکه و با یک روش کار می‌کنند. بدون اینکه هیچ دستگاهی از خارج از کشور وارد شود.

بیگلری بیان کرد: در ساخت کیت هم که ابتدا مشکل داشتیم، اما در اوج تحریم‌ها توانستیم برای تمام تهدید‌ها شبکه آزمایشگاهی کارا باشد. اکنون امکان و ظرفیت تشخیص ۲۵۰ هزار آزمایش روزانه در کشور فراهم است که اگر نیاز باشد، می‌توانیم به سرعت این ظرفیت را با مقدار بالاتر هم برسانیم.

بیگلری درباره پاستوکووک بیان کرد: انستیتو پاستور ایران به عنوان قدیمی‌ترین موسسه تولید واکسن در کشور و منطقه افتخار دارد که واکسنی که شایسته نام و اعتماد یکصد ساله مردم به این انستیتو است، به نام واکسن پاستوکووک تقدیم ملت ایران کند. در دنیا تعداد کشور‌هایی که موفق به تولید واکسن کووید شدند، از انگشتان یک دست کمتر است.

او افزود: انستیتو پاستور ایران با همکاری انستیتو فینلای کوبا موفق شد واکسن مشترکی را که در ایران به نام پاستوکووک تولید و مصرف می‌شود (در کوبا با نام سوبرانا تولید و عرضه می‌شود) تقدیم مردم ایران کند. این واکسن ویژگی‌های منحصربه فردی دارد چراکه یک واکسن پروتئینی است و از فناوری کنژوگه در آن استفاده شده است؛ بر همین اساس عوارض آن بسیار کم بوده و کارایی بسیاری بالایی دارد.

اثربخشی واکسن پاستور

دوز یادآور پاستور برای سایر واکسن‌ها هم موثر است

رئیس انستیتو پاستور ایران گفت: این واکسن از ویژگی ممتازی برخوردار است، براین اساس یادآور مخصوص این واکسن هم تولید شده است. همه واکسن‌های دنیا وقتی نیاز به دوز یادآور پیدا می‌کنند، از همان دوز اصلی استفاده می‌کنند اما خوشبختانه در طراحی این واکسن از قبل پیش‌بینی شد بنابراین این واکسن  دارای دوز یادآور هم هست. دوز یادآور هم برای خود وا‌کسن و هم برای سایر واکسن‌ها می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد.

او ادامه داد: این واکسن در مقابل دو واریانت بسیار واکسن‌گریز کووید۱۹ در ایران بر روی ۲۴ هزار نفر در هشت دانشگاه علوم پزشکی مورد آزمایش قرار گرفت. مطالعات نشان داد که ۹۸.۹ درصد از افراد که واکسن را دریافت می‌کنند، در بدنشان آنتی‌بادی تولید می‌شود و ۹۱.۷ درصد از افرادی که با این واکسن واکسینه می‌شوند، به فرم شدید بیماری مبتلا نشده و نیاز به بستری پیدا نمی‌کنند که این نتیجه بسیار ارزشمند است. همچنین ۷۰ درصد از افراد هم واجد بیماری علامتدار نخواهند بود، که نه تنها در داخل کشور، بلکه در سطح واکسن‌های دنیا هم از نتایج بسیار مهم تلقی می‌شود.

بیگلری درباره اثربخشی واکسن پاستوکووک روی کودکان بیان کرد: در کوبا هم این واکسن بر روی واریانت واکسن‌گریز بتا مورد مطالعه قرار گرفت و آنجا هم نتایج بسیار امیدبخش بود. باتوجه به کارایی بسیار بالا و اطمینان بسیار زیادی که به این واکسن است، این واکسن بر روی کودکان دو تا ۱۸ سال هم مورد مطالعه قرار گرفت که خوشبختانه مجوز مصرف را در کودکان در هر دو کشور ایران و کوبا صادر شده است. در ایران بنابر سیاست‌ها از ۱۲ سال به بالا فعلا استفاده می‌شود. اگر نیاز باشد برای کودکان زیر ۱۲ سال هم استفاده می‌شود. در کشور کوبا هم این واکسن از سن دو تا ۱۸ سال استفاده شده و بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار کودک کوبایی با این واکسن، واکسینه شدند.

فعلا دوز یادآور برای کودکان نیازی نیست

او درباره تعداد دوز‌های تزریقی پاستوکووک برای کودکان بیان کرد: در کارآزمایی مشخص شد که در مقابل واریانت‌های واکسن‌گریز مانند بتا و دلتا برای بزرگسالان علاوه بر دو دوز بهتر است که دوز یادآور هم تزریق شود. اما برای کودکان نشان داد شد که دو دوز کافی است و فعلا در کودکان به دوز یادآور نیازی نیست. تاکنون بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار دوز از واکسن اصلی تحویل داده شده است. البته تولید واکسن اصلی و واکسن یادآور متفاوت است زیرا دو طراحی متفاوت دارد،به همین دلیل فعلا در مرحله اولیه، واکسن اصلی تولید و عرضه شده است.

بیگلری گفت: بنا به درخواست وزارت بهداشت مبنی بر تامین دوز یادآور، فعلا خط تولید در تامین واکسن یادآور کار می‌کند و واکسن یادآور هم در حد بیش از یک میلیون دوز فعلا تولید شده و مراحل تست خود را می‌رساند که بعد از پایان تست‌ها تقدیم می‌شود که برای افرادی مانند دوز یادآور استفاده کنند. بعد از تولید این مقدار دوز یادآور مجددا چرخه تولید وارد تولید واکسن اصلی می‌شود و تا انتهای آبان باز هم از واکسن اصلی تحویل داده می‌شود.

رئیس انستیتو پاستور ایران تصریحکرد: نسبت اینکه چه مقدار واکسن اصلی و واکسن یادآور تولید شود، به نوع مصرف و نیاز وزارت بهداشت بستگی دارد. مجموعا در ماه‌های مهر و آبان برای تحویل حدود هشت میلیون دوز واکسن برنامه‌ریزی شده است و در ماه‌های بعد هم بر اساس اعلام نیازی که از سوی وزارت بهداشت می‌شود، مبتنی خواهد بود که می‌توان مقدار تولید را مدیریت کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۴ ۰۴ آبان ۱۴۰۰
من دوز دوممو حاضرم همه چی بزنم غیر از سینورفام ولی هر کاری میکنم نمیزنن
آخرین اخبار