حفاظت از اراضی کشاورزی و جلوگیری از تغییر کاربری‌های غیرمجاز، ۱۰ مورد قلع و قمع بنا و ۴۷ مورد تخریب دیوار کشی قطعات جمعاً ۱۲ هکتار در روستای شهید شعبانی مشهد با هماهنگی شورای صیانت صورت گرفته است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، سعید خوش قامت معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی مشهد با تاکید بر اینکه بی اطلاعی و جهل به قانون رافع مسئولیت کیفری افراد نمی‌باشد گفت: با نظارت و رصد و پایش اراضی زراعی و باغی مشهد توسط اکیپ‌های گشتی و یا گزارش‌های مردمی از طریق تماس با سامانه ۱۳۱ هرگونه تغییر کاربری غیرمجاز در مراحل اولیه شناسایی خواهد گردید و در بسیاری از موارد در مراحل اولیه تخریب بیشتر اراضی زراعی و باغی صورت گرفته است.

او ضمن یاد آوری اینکه حفاظت از زمین‌های کشاورزی یک مسئولیت اجتماعی برای تک تک افراد است، افزود: تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی به معنی مرگ تدریجی کشاورزی می‌باشد از این رو قانون گذار وفق مادتین ۳ و ۱۰ قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها هر گونه برداشت شن، ماسه، حصار و دیوارکشی و یا هرگونه ساخت و ساز که بدون اخذ مجوز‌های قانونی انجام پذیرد را غیرمجاز اعلام کرده است.

معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی مشهد ادامه داد: انجام هر گونه تغییر در اراضی زراعی و باغی تحت تملک اشخاص وفق مادتین ۱۰ و ماده ۳ قانون موصوف تخلف بوده و متخلفین محکوم به قلع و قمع مستحدثات احداثی و اعاده زمین به وضع اولیه خواهند شد. همچنین محکومیت به پرداخت جزای نقدی تا سه برابر بهای اراضی مورد تعرض و تخریب از مواردی است که قانون گذار آن را در متن قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ‌ها لحاظ و قضات دستگاه قضایی به منظور تادیب تعدی گران به زمین آن زا اعمال می‌کنند.

خوش قامت با اشاره به اینکه تغییر کاربری غیر مجاز اراضی کشاورزی منجر به کاهش تولید، کاهش درآمد، مهاجرت، تهدید امنیت غذایی و فقر غذایی نسل‌های آینده می‌شود، بیان کرد: با تغییر کاربری غیر مجاز در هر هکتار زمین کشاورزی امنیت غذای ۲۰ نفر به خطر می‌افتد.

او ضمن تشکر از بهره برداران بخش کشاورزی به دلیل توجه و رعایت قوانین حفظ کاربری اراضی زراعی و باغ ها، از عموم مردم تصریح کرد: در صورت مشاهده هر گونه اقدام مشکوک در زمین‌های کشاورزی یا باغ‌ها مراتب را به تلفن گویای سامانه ۱۳۱ اطلاع و گزارش دهند.

انتهای پیام//ا.د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
منصورغلامي
۱۰:۰۵ ۲۳ بهمن ۱۴۰۰
بفرماييد بهشون كه چطور تشديد شدن كه فقط يك نفر در قالب مجموعه هاي ويلايي داون. فقط در طي يكسال نزديك ١٠٠ هكتار باغ ميوه رو تغيير كاربري داده و به مجتمع هاي ويلايي دامون ١ در زشك پنج دامون ٢در به اباد گلبهار. دامون ٣در كلاته خامي روستاي نيستان چناران و دامون ٤ در چهچه ٢٤ كه اخري در محدوده نظارتي جهاد مشهد و شهرداري منطقه ١٢ و كميته صيانت و … هم ميباشد و دامون ٥ در ابراهيم اباد يك نزديك نوبهار گلبهار است و حتي روز به روز بعد اين تشديد برخورد با سرعت بيشتر به كارشون ادامه ميدن